2109
 هر نوع خونریزی در دوره ی بارداری را جدی بگیرید/ علل شایع خونریزی‌های بارداری

هر نوع خونریزی در دوره ی بارداری را جدی بگیرید/ علل شایع خونریزی‌های بارداری

1394/11/12 بازدید5101

نی‌نی سایت: یکی از مسائلی که خانم‌ها را در دوره‌ی بارداری نگران می کند، خونریزی‌های مقطعی است که گهگاه باعث بروز استرس در دوران بارداری می‌شود. خانم دکتر رویا نصیری جراح و متخصص زنان و زایمان درباره‌ی خونریزی‌هایی که در دوره‌های مختلف بارداری اتفاق می‌افتد اینطور توضیح می‌دهند:« در دوره‌ی بارداری سه نوع خونریزی اتفاق می‌افتد. خونریزی سه ماه ی اول، خونریزی سه ماه ی دوم و خونریزی سه ماه ی سوم. علائم خونریزی در هر دوره با دوره‌ی بعدی متفاوت است.»

گاهی اوقات فرد از بارداری‌اش بی اطلاع است و لکه‌بینی را به پای پریود بودن می‌‌گذارد در حالیکه اینطور نیست. در سه ماه اول که وجود جنین و بارداری خانم‌ها تایید شده است اگر خونریزی اتفاق بیفتد معمولا به علت لانه گزینی است. در این مرحله جنین در رحم جایگزین می شود و معمولا خونریزی بیشتر از چند ساعت دوام نخواهد داشت.

دلیل دیگر خونریزی در این دوره می‌تواند ترشح هورمون‌های نگه دارنده‌ی جفت باشد. البته این راهم در نظر بگیرید که در بعضی موارد خونریزی‌های سه ماه‌ی اول ممکن است به علت تهدید به سقط از بدن خارج شود. البته بهتر است تمام خونریزی‌های این دوره را به سقط جنین ربط نداد چون ممکن است لکه بینی همانطور که گفتیم به هر دلیل دیگری بوجود بیایند.»
مرحله‌ی بعدی که به مرحله ی دوم معروف است خونریزی علائم دیگری دارد. خانم دکتر در اینباره می‌گوید:« معمولا در این دوره خونریزی اتفاق نمی‌افتد اما اگر خونریزی مشاهده شود ممکن است در بعضی موارد نشان دهنده‌ی زایمان زودرس باشد. دلیل دیگر هم این است که امکان دارد جفت به موازات دهانه‌ی رحم پایین بیاید و باعث خونریزی شود.»
و بالاخره سه ماه سوم :« در سه‌ماهه‌ی آخر بارداری خونریزی‌ها بیشتر به دلیل علایم زایمانی است. گاهی اوقات هم جفت پایین می‌آید یا کنده می‌شود، در این صورت هم خونریزی بوجود می‌آید. مسئله‌ی دیگر پارگی رحم است. ممکن است زخم‌هایی که در سزارین قبلی داشتید در اواخر بارداری سرباز کنند و لک خون ایجاد کند.
در موارد اندکی که منجر به سقط جنین می‌شود خونریزی در رگ‌های خوبی بند ناف و جفت در مسیر کانال زایمان اتفاق می افتد. در این شرایط رگ‌های خونی مسیر کانال زایمان را مسدود می کنند و باعث خونریزی می‌شوند. در این شرایط جنین اکسیژن کم می آورد و ممکن است به سمت خفگی برود. زمانی که این اتفاق رخ بدهد خونریزی به شدت صورت می گیرد و کاملا نشان می‌دهد که اتفاق خطرناکی در حال به وقوع پیوستن است. البته می‌توان خونریزی را نشانه‌ی زایمان زودرس هم در نظر گرفت. به طوری کلی باید بگویم خونریزی دوره‌ی بارداری یکی از مهم‌ترین علائم هشداردهنده‌ای است که باید بیش از هر چیزی به آن توجه شود و نادیده‌اش نگرفت.»
بعضی از خانم‌های باردار در زمان بارداری معمولا لکه‌های خون منقطع و کم را جدی نمی‌‌گیرند در حالیکه به گفته ی خانم دکتر خونریزی از مهم‌ترین مسائلی است که در دوره‌ی بارداری باید به آن توجه ویژه‌ای کرد: «نمی‌خواهم هراسی درباره خون ریزی به جان خانم‌های باردار بیفتد اما توصیه‌ی من این است که در دوره‌ی بارداری به محض مشاهده‌ی هر نوع خونریزی باید حتما به پزشک مراجعه کنند، چون فقط بعد از معاینه و تهیه ی عکس می توان علت خونریزی را مشخص کرد و جدی نگرفتن لکه‌های کوچک ممکن است ضرر بزرگی به مادر و جنین بزند.»
همانطور که خانم دکتر گفتند، نیاز نیست زمانی که خونریزی را دیدید هراسان شوید، باید سرعت عمل خودتان را بالا ببرید و برای رفتن به دکتر اقدام کنید:« مهم‌ترین توصیه‌من به خانم‌ها این است که به محض دیدن لکه‌ی خون هیچ وقتی را تلف نکنند و سریع خودشان را با یک خودروی امن به بیمارستان برسانند. اگر در این وضعیت خانم در خانه تنها بود، باید سریع با اورژانس تماس بگیرد و با آمبولانس به مرکز درمانی منتقل شود. ما مراجعانی داریم که متاسفانه با دیر رسیدن به مرکز درمانی مشکلاتی را برای خودشان و فرزندشان بوجود می‌آورند.
نکته‌ی دیگر که باید خیلی به آن تاکید کنم ماجرایی است که اغلب می‌شنوم. خانم‌ها زمانی که در خانه هستند و لک می‌بینند سریع تلفن به دست می‌گیرند و با بزرگترها صحبت می‌کنند و بعد شروع می‌کنند به درمان‌های خانگی. این بدترین کاری است که یک زن باردار می‌تواند انجام بدهد. وقت را تلف نکرده و سریع با پزشک‌تان تماس بگیرد و او را در جریان بگذارید تا در مطب یا بیمارستان مورد نظر در انتظارتان باشد و وقت شما برای پذیرش و مسائل مربوط به بستری تلف نشود.» 

ارسال نظر شما

login captcha

آيا كسی تجربه منو دارد؟ نظر به تاريخ آخرين پريود بايد ٨ هفته باردار باشم اما ديروز سونو آن را ٦ هفته نشان داد در ضمن ساك خالی ديده شد ٤ روز است خون ريزی هم دارم دكتر دو هفته استراحت داد آيا ممكن است بارداری من پوچ باشد؟

@خاطي١٨

علت این موضوع به زمان تخمک گذاری  شما برمی گردد ممکن است تخمک گذاری شما دیر تر صورت گرفته باشد به همین علت بهتر است استراحت کافی داشته باشید و مجدد ۱۵ روز دیگر سونوگرافی انجام بدهید موفق باشید. 

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8418 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6061 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15077 بازدید