2109
علل خونریزی در بارداری چیست؟

علل خونریزی در بارداری چیست؟

1394/04/30 بازدید1826

 یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه در مواردی که خونریزی و ترشحات خونی در بارداری همراه با انقباض باشد، نشانه شروع زایمان است، گفت: در این شرایط بهترین اقدام، مراجعه زودهنگام به پزشک است تا در صورت امکان با درمان دارویی دردها را کاهش داده و از زایمان زودتر از موعد جلوگیری شود.


دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه خونریزی و لکه بینی در بارداری به دو گروه تقسیم می‌شود، گفت: خونریزی‌های نیمه اول بارداری؛ در مراحل اولیه بارداری می‌تواند به علل مختلف باشد. به عنوان مثال احتمال سقط، قرار گرفتن جفت در قسمت پایین رحم یا حاملگی خارج رحمی.


وی با تاکید بر اینکه 90 درصد جفت‌ها پیش از هفته 26 در قسمت پایین قرار دارند، گفت: در صورتی که علت، احتمال سقط و قرار گرفتن جفت در قسمت پایینی رحم باشد، استراحت و درمان دارویی می‌تواند موثر باشد.


هاشمیان نایینی اضافه کرد: در صورتی که لکه بینی و خونریزی به علت حاملگی خارج از رحم باشد، در اسرع وقت باید درمان جراحی یا دارویی انجام شود و حاملگی خاتمه داده شود؛ چراتکه خطرات بسیار زیادی برای مادر دارد.


این جراح و متخصص زنان درباره علل خونریزی‌ها در نیمه دوم بارداری نیز گفت: خونریزی در این مرحله می‌تواند علل مختلف داشته باشد. علت این موضوع می‌تواند قرار گرفتن جفت در محل پایین و جدا شدن زودرس جفت باشد. همچنین خونریزی می‌تواند نشانه شروع زایمان باشد


وی یادآور شد: علائم به صورت درد شکم، تغییر در صدای قلب جنین، انقباض رحمی و ترشحات خونی بروز می‌کند. در موارد جدا شدن زودتر از موعد جفت باید هر چه زودتر بارداری خاتمه یابد.


هاشمیان نایینی تاکید کرد: در موارد پایین قرار گرفتن جفت، با نظر پزشک استراحت، کنترل حرکات و ضربان قلب جنین و در صورت بیشتر شدن خونریزی، ختم بارداری انجام می‌شود. سن بارداری نیز در تصمیم گیری این موضوع مهم است.


وی گفت: در مواردی که خونریزی و ترشحات خونی همراه با انقباض باشد، نشانه شروع زایمان است. بهترین اقدام مراجعه زودهنگام به پزشک است تا در صورت امکان با درمان دارویی دردها را کاهش داده و از زایمان زودتر از موعد جلوگیری شود و در صورت عدم درمان و قطع دردهای زایمان، بارداری خاتمه داده می‌شود. سونوگرافی و نوار قلب جنین نیز با نظر پزشک معالج انجام می‌شود. در مواردی که جفت جلوتر قرار گرفته، بهتر است بررسی سونوگرافی جهت مهاجرت جفتی انجام شود.


هاشمیان نایینی در پایان گفت: زنان با گروه خونی منفی که همسرشان دارای گروه خونی مثبت هستند، بهتر است در صورت خونریزی یا سقط جنین از آمپول روگام به تجویز پزشک استفاده کنند.

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها