2737
2739
عنوان

بررسی زندگی امام عصر و دوران غیبت

388 بازدید | 32 پست

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام.

این تاپیک  به بررسی زندگی امام عصر و دوران غیبت میپردازد.

که  در 70پست تاپیک برای شما عزیزان قرار داده میشود ان شالله..(اگر خداوند اراده کرده باشه به شرط حیات)

پ.ن.1

1.مطالب فوق برگرفته و خلاصه ای از سخنان حجةالاسلام والمسلمین علوی_تهرانی میباشد.

2. مطالب صرفاً جهت در دسترس قرار گرفتن تعداد زیادی از مردم در نقاط مختلف منتشر میشود درواقع در جهت پرداخت زکات  آن است.

پس هیچ گونه بحث یا مشورت یا پاسخ یاتوضیحی زیر این تاپیک صورت نخواهد گرفت لذا از خوانندگان عزیز نی نی سایت خواهشمندم شماهم از ذکر هررر نوع مطلبی( با ارتباط یا فاقد ارتباط با موضوع) در زیر این تاپیک جدا و اکیدا خودداری نمایند.


علت قفل کردن تاپیک 

1.چون افراد مختلف با شرایط روحی متفاوت و اعتقادات متفاوت، خواننده نی نی سایت هستند اینجانب در فضای مجازی به هیچ عنوان هیچ مطلبی را از جانب خودم نمینویسم تا باعث ناراحتی احتمالی و ناخواسته کسی نشود و ممکن است مطالبی از جانب خوانندگان زیر پست نوشته شود که جواب ندادن به آنها نوعی بی ادبی تلقی شود .

2.چون افراد  ممکن است مطالبی را درج کنند که  ناخواسته باعث ناراحتی احتمالی کسی شود و از آنجا که اینجانب ایجاد کننده تاپیک میباشم و به طور غیر مستقیم ممکن است مسئولیت آن نوشته ها و ناراحتی ها به گردن من هم باشد.

3.به دلیل اینکه برای کامل کردن مطالب تاپیکِ درج شده احتیاج به اضافه کردن پست هایی  میباشد و ثبت پست های دیگر موجب خواهد شد خواننده های عزیز برای پیدا کردن متن کامل در بین پست ها دچار مشقت شوند.

پ.ن.2.

.ذکر مطالب زیر اصلاً و ابداً به معنای این نیست که خودم به طور کامل به  آنها گوش کرده و عمل نموده و آنها را در زندگی ام پیاده میکنم .من فقط ،سخنان حجةالاسلام والمسلمین علوی_تهرانی را برای استفاده عموم نشر میدهم.(.به این مطلب اشاره کردم تا در قیامت حقی به گردنم نباشد.و جزء کسانی نباشم که خودشان به گفته هایشان عمل نکرده اند.)

امید است که به توفیق خداوند متعال و لطف پیغمبر و اهل بیت پاکش من و تمامی کسانی که علاقه مند هستند بتوانیم  این مطالب را در حد تموانمان درک و در زندگی عملی کنیم و سرلوحه کردارمان قرار دهیم باشد که مورد رضایت و قبول درگاه حق قرار گیرد

با تشکر .

در دنیا و برزخ و آخرت خوشبخت و خوشحال و راضی باشید.

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۱


✅ ضرورت بحث از مهدویت /  چرا از مهدویت سخن می‌گوییم؟


💠 #قرآن، افرادی که #اندیشه نمی‌کنند را بدترین جنبندگان نزد خدا می‌داند. از مصادیق اندیشه، #تعقل و #تدبر در آیات قرآن است.  


💠 آیات قرآن، همگی دارای #تأویل هستند، یعنی باید به تحقق عینی و وجود خارجی برسند. مثلا وقتی حضرت یوسف (ع) در رؤیا می‌بیند که ۱۱ ستاره و ماه و خورشید در برابر او سجده می‌کنند، بعد از ۴۰ سال خانواده‌ی او در مقابلش احترام می‌کنند. آنگاه به حضرت یعقوب (ع) می‌گوید: این تأویل رؤیای من است.


💢 مهدویت، ریشه‌ی محکم در قرآن دارد.

برخی آیات قرآن، خبر از #جهانی_شدن اسلام در آینده می‌دهد. تأویل این آیات چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟!

به عنوان نمونه، در سوره توبه آیه ۳۳ فرموده:

"او [خداوند] رسولش را با #هدایت و #دین_حق فرستاد، تا آن را بر همه #ادیان غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند"

امام صادق (ع) درباره این آیه فرمودند: به خدا قسم هنوز تأویل این آیه اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد، تا اینکه #قائم (عج) خروج کند. در آن زمان هیچ‌کس #کافر به خدا نخواهد بود.


🔹در کتب #اهل_سنت نیز از پیامبر (ص) نقل است: آن زمانی‌که #دین #اسلام غالب شود، هیچ‌کس یهودی و مسیحی باقی نمی‌ماند.


✳️ به‌کارگیری #روایات در #تفسیر آیات، دستور صریح قرآن است.

در قرآن آمده است: "ای پیامبر! ما قرآن را به‌سوی تو نازل کردیم تا آنچه نازل شده را برای #مردم تبیین کنی" [نحل/۴۴]

پس باید به روایات پیامبر رجوع کرد. از جمله این روایات پیامبر، #حدیث_ثقلین و حدیث #غدیر است که ثابت می‌کند باید به ائمه معصومین (ع) رجوع کنیم.

_____________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

موضوع: #مهدویت | جلسه ۱

@Fares_ir

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲


✅ عدالت فقط با #ظهور محقق می‌شود.


💠 سوره انبیاء آیه ۱۰۵ می‌فرماید: ما در کتاب زبور بعد از تورات، نوشتیم که همانا بندگان شایسته، زمین را به ارث خواهند برد.

👈 #ارث، تصرف مال بدون انجام معامله است. عبارت "نوشتیم" یعنی حتماً، تمام زمین در تصرف #صالحان قرار می‌گیرد.


💠 امام باقر (ع) درباره این آیه فرمودند: عباد صالح، مهدی (عج) و اصحابش در #آخر_الزمان هستند.


💠 پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند: [پس از #ظهور، منادی صدا می‌زند] ای #مردم! خداوند دست ستمگران و #منافقان را از سر شما کوتاه کرد و بهترین امت محمد (ص) را به‌سوی شما فرستاد، به او ملحق شوید.


💠 خداوند در سوره حدید آیه ۲۵ می‌فرماید: ما انبیاء را همراه با دلایل روشن ارسال کردیم و با آنها کتاب، و میزان [#قانون_عادلانه] نازل کردیم تا مردم به #عدالت قیام کنند.


🔆 #نفس انسان دارای سه مرتبه‌ی #عقل، #غضب و شهوت است. حدّ #تعادل این سه مرتبه به ترتیب: #حکمت، #شجاعت و #عفت است. انبیاء آمده‌اند تا #انسان به تعادل برسد، نه #افراط کند و نه #تفریط.

📎 #رسالت انبیاء برپایی #قسط یا قیام به عدالت است.


⭕️ هنوز #تأویل این دو آیه هنوز رخ نداده و فقط با وجود امام عصر (عج)، محقق خواهد شد.

_________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

موضوع: #مهدویت | جلسه ۲

@Fares_ir

2728

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۳


✅ مهدویت در احادیث پیامبر اکرم (ص)


🔸 حدود ٦٠٠٠ حدیث درباره امام زمان (عج) در کتب #شیعه و #سنی نقل شده و با موضوع، دسته‌بندی شده: #امامت ١٢ امام، برپایی #قسط و #عدل، غیبت امام، مدت #غیبت، طول عُمر امام و . . .

بعضی از روایات پیامبر (ص) را نقل می‌کنیم:


💠 علی (ع) از پیامبر (ص) نقل می‌کنند: #دنیا به آخر نمی‌رسد مگر اینکه مردی از فرزندان حسین (ع) به کار امت من برآید و زمین را پر از قسط و عدل کند، آن‌چنان که از #ظلم و جور پر شده است.


💠 عایشه از پیامبر نقل می‌کند که فرمودند: مهدی، بزرگ‌مردی از #اهل_بیت من است، او به روش من نبرد می‌کند آن‌چنان که من به روش #وحی نبرد کردم [با کفار، منافقین و ظالمین پیکار می‌کند].


💠 ابن‌عباس از پیامبر نقل می‌کند که فرمودند:

بعد از من، خلفاء و جانشینان من و #حجت خدا بر #مردم، ١٢ نفر هستند. اولین آنها برادرم و آخرین آنها فرزندم هستند.


🔸 سپس فرمودند: اما برادرم، علی و فرزندم مهدی است، او زمین را از قسط و عدل پر می‌کند آن‌چنان که از ظلم و جور پر شده است.


👈 بعد فرمودند: قسم به خدایی که مرا مبعوث کرد، اگر از عمر دنیا یک روز باقی بماند خداوند آن را آنقدر طولانی می‌کند تا فرزندم مهدی #ظهور کند و عدل و داد را به اتمام برساند، و عیسی بن مریم همراه او خواهد آمد و پشت سرش #نماز خواهد خواند، و مهدی زمین را از نور خداوند پر خواهد کرد.

________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

موضوع: #مهدویت | جلسه ٣

@Fares_ir

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴


✅ مهدویت در احادیث #اهل_بیت (ع)

🔸 یکی از این موضوعات که همه #ائمه ما درباره آن #حدیث دارند، موضوع مهدویت است.


💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: ... بدانید! هرکه (در آن دوران) در دینش استوار باشد و قلبش به‌واسطه طول #غیبت امامش سخت نشود، او در روز #قیامت هم‌درجه من است.

👈 امن و امان، #ولایت حضرت مهدی در دوره غیبت است.


💠 روایت است که امام جواد (ع) فرمودند: #امام پس از من فرزندم علی است، دستور او دستور من و سخن او سخن من و #اطاعت او اطاعت من است و امام پس از او فرزندش حسن است، دستور او دستور پدرش و سخن او سخن پدرش و اطاعت او اطاعت پدرش است، سپس سکوت کردند.

(راوی می‌گوید) گفتم: ای فرزند رسول خدا! امام پس از حسن کیست؟ ایشان به شدّت گریسته و فرمودند: پس از حسن فرزندش قائم به حقّ امام منتظَر است، گفتم: چرا او را #قائم می ‏گویند؟ فرمودند: زیرا او پس از آنکه یادش از بین برود و اکثر معتقدین به امامتش مرتدّ شوند قیام می‌‏کند، گفتم: چرا او را #منتظَر می‌گویند؟ فرمود: زیرا ایّام غیبتش زیاد شده و مدّتش طولانی می‌گردد و مخلصان در #انتظار قیامش بوده و شکاکان انکارش می‌کنند، و منکران یادش را #استهزاء می‌کنند، و تعیین‏ کنندگان وقت ظهورش #دروغ می‌گویند، و شتاب‏ کنندگان در غیبت هلاک می‌شوند، و تسلیم‏ شوندگان در آن #نجات می‌یابند.


📌 امام عصر (عج) فرمودند: من #خاتم_اوصیاء هستم و خداوند متعال به واسطه من #بلاء را از خاندانم و شیعیانم دور نماید.


❇️ در منابع روایی #اهل_سنت نیز در مورد امام عصر (عج) روایت داریم.

کتاب «سیمای مهدویت در #قرآن و حدیث» اثر جناب آقای مردانی تقریبا ۲۴۹ اثر از آثار اهل سنت را با سند ذکر می‌کند.


🔸 برخی از برزگان اهل سنت برای امام زمان (عج) کتاب ویژه نوشته‌اند، پس کسی نمی‌تواند ما را متهم کند که بحث مهدویت ساخته و پرداخته #تشیع است.

از زمان بعثت و از عامه هم روایت وجود دارد پس ساخته و پرداخته اذهان عالمان #شیعه نیست بلکه آنان مدافعین و مبلغین مهدویت هستند نه مخترعان آن.


📚 در کتاب "البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان" اثر متقی هندی عالم اهل سنت، ۲۷۰ حدیث و در کتاب "البیان فی اخبار صاحب الزمان" اثر گنجی شافعی، ۷۰ حدیث درباره امام زمان (عج) جمع آوری شده است.


💢 بحث از امام عصر (عج) تنها موضوعی شیعی نیست بلکه بحثی اسلامی بوده و در جهان #اسلام مطرح است.

_______________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

موضوع: #مهدویت | جلسه ۴

@Fares_ir

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۵


✅ مهدویت در منابع #اهل_سنت


🔸 در این قسمت بحث، دنبال اثبات مهدویت نیستیم بلکه می‌خواهیم روایات درباره امام زمان (عج) را در کتب اهل سنت بیان کنیم تا بدانیم این موضوع توسط پیامبر اکرم (ص) مطرح شده و در کتاب‌ها هم آمده است، و ساخته و پرداخته #شیعیان نیست.

به دو صورت درباره مهدویت بحث کرده‌اند:


1️⃣ در این مورد به صورت جداگانه کتاب نوشته‌اند: مانند "العرف الوردی، فی اخبار المهدی" اثر جلال‌الدین #سیوطی، عالم مشهور اهل سنت که در آن حدود ٢٠٠ حدیث در باب مهدویت نقل کرده است.


2️⃣ کتاب‌هایی که در بخشی از آن، مطالبی پیرامون مهدویت آمده که ٢٤٩ کتاب، بررسی شده است. #صحیح_مسلم اثر مسلم بن حجاج، فتوحات مکیه اثر ابن‌عربی، مروج الذهب اثر مسعودی و #مسند_احمد بن حنبل نمونه‌ای از مهم‌ترین این منابع است.


✅ جابر بن سمره نقل می‌کند که رسول خدا (ص) فرمودند: همانا این #دین [اسلام] همواره شکست‌ناپذیر و غالب است تا زمانیکه ١٢ #جانشین من بیایند که همگی از قریش هستند. (صحیح مسلم، مسند احمد بن حنبل)    


✅ جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم (ص) پرسید: این دوازده نفر کیستند؟

حضرت فرمودند: خداوند تو را #رحمت کند که خوب پرسیدی. تعداد آنها، تعداد ماه‌های خداوند در #قرآن است. اولین آنها علی بن ابیطالب و آخرین آنها قائم (عج) است.

_______________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

موضوع: #مهدویت | جلسه ۵

@Fares_ir

2740

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ٦


✅ مهدویت در مبانی اعتقادی #تشیع


🔸 در اعتقاد شیعه، #امامت استمرارِ #نبوت است. امام، جانشین پیامبر و حافظ #دین است. در نگاه دیگران، امام کسی است که #خلافت و #حاکمیت سیاسی داشته باشد. در حالی که در اعتقاد #شیعه، خلافت یکی از شئون امام است، #امام اگر به حکومت نرسد باز هم امام است و  #هدایت امت را بر عهده‌ دارد.


⭕️ در مباحث تاریخی و کلامی، تشیع به سه شکل معرفی شده است:

تشیع سیاسی، تشیع ولایی، تشیع اعتقادی


1️⃣ #شیعه_سیاسی، کسانی بودند که با #اعتقاد و مرام اهل بیت کاری نداشتند، اما چون آنها را پیش‌گام مبارزه با #ظلم و ستم دیدند رهبری آنها را پذیرفتند. مانند زیدیه که در امامتِ امام سجاد (ع) توقف کردند. آنها امام را فقط مرجع سیاسی می‌دانستند ولی از نظر اعتقادی طرفدار معتزله بودند و تابع فقه ابوحنیفه.


2️⃣ #شیعه_ولایی، کسانی هستند که بر اساس سفارشات فراوان پیامبر، #اهل_بیت ایشان را دوست دارند ولی به امامت ایشان باور ندارند. فرقه شافعی از این دسته هستند که به حضرت علی (ع) فقط ارادت دارند ولی #معرفت ندارند.


3️⃣ #شیعه_اعتقادی، کسانی هستند که پیرو و یاور امام هستند. شیعه به‌معنای اتباع و انصار است و در ادبیات دینی منظور از شیعه، این گروه است.


✅ اگرچه آغاز رسمی تشیع، از زمان #غدیر است اما در کلام پیامبر ریشه داشته است. به‌عنوان نمونه؛ پیامبر در سه نوبت مهمانی از بستگان خود دعوت کردند و در آخر علی را که ۱۳ سال داشت #ولی، #وصی و #جانشین پس از خود معرفی کردند. (منابع اهل سنت: سیره‌ابن‌هشام، تاریخ طبری، تاریخ بیهقی)


✅ مهدویت در امتداد غدیر و امامتِ حضرت علی (ع) و خاتم آن است که ریشه‌ای مستحکم دارد و جای تردید ندارد. این اعتقاد تشیع است.

________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

گزیده جلسه ٦ ، #مهدویت

@Fares_ir

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۷


✅ پیدایش #شیعه در زمان پیامبر (ص)


🔸شیعه در اصطلاح #علم_کلام، اسم خاصی است که به دوستداران و پیروان حضرت علی(ع) اطلاق می‌گردد.


🔹 شیعه به سه شکل ظهور پیدا کرده؛ #شیعه_سیاسی، #شیعه_ولایی که ما راجع به این دو قسم #تشیع صحبتی نمی‌کنیم بلکه بحث ما راجع به #شیعه_اعقتادی است.


👈 شیعه اعتقادی دین‌شان را از علی (ع) و از جانشیان بعد از او می‌گیرند (یعنی قائل به #امامت هستند)


📌 #شیعیان اعتقادی، در دوران حیات رسول گرامی (ص) و از همان روز نخست #رسالت، ظهور یافته و تاکنون مطرح هستند.


🔹 از سلمان فارسی روایتی در کتاب خُطَطُ الشام بیان شده است که می‌گوید: وقتی ما با رسول گرامی (ص) #بیعت کردیم، متعهد شدیم که به نصیحت و ارشاد امت بپردازیم و پیرو و دوستدار علی(ع) باشیم.


👈 یعنی هرگاه کسی رسالت حضرت را می‌پذیرفته است در کنارش #ولایت علی(ع) هم مطرح بوده است.


📎 در همان دوران حیات رسول گرامی (ص) بزرگان و نام‌آورانی چون ابوذر غفاری، عمار یاسر، حذیفة بن یمان، ذوالشهادتین، ابو ایوب انصاری، خالد بن سعید بن عاص، قیس ابن سعد بن عباده و ... به شیعیان و پیروان علی(ع) مشهور بودند.


📚 در بسیاری از کتب روائی #اهل_سنت به واژه شیعه و شیعیان اشاره شده است که زمان بیان روایات به دوران حیات رسول گرامی اسلام (ص) و از لسان شریف حضرت می‌رسد.


🖌 به عنوان نمونه صواعق المحرقه نوشته ابن حجر  عسقلانی از لسان شریف پیامبر (ص) بیان می‌کند که فرمودند: یا علی؛ تو و شیعیان و پیروانت بر خدا وارد می‌شوید در حالی که هم خدا از آنها راضی و هم آنها از خدا راضی هستند.


👈 اما با وجود روایات روشن و بیّن در این خصوص، اهل سنت از #پذیرش_حق سر باز زدند، چرا که بین #شناخت_حق، #بیان_حق و پذیرش #حق تفاوت وجود دارد.


📌قرآن ۱۵ مانع را به عنوان #موانع_پذیرش_حق معرفی می‌کند.


⭕️ اهل #تسنن ایرادی بیان می‌کنند که چرا اسم حضرت در #قرآن بیان نشده است؟


📖 پاسخ در قرآن براساس آیه #مباهله است و اینکه:


1️⃣ با توجه به حکم #عقل برای جانشینی، باید شبیه‌ترین فرد به رسول گرامی انتخاب شود.

2️⃣ اگر اسم حضرت در قرآن نیامده است مگر اسم بقیه آمده بود؟

3️⃣ آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که مربوط به فضائل و مناقب علی (ع) است که ابن حجر در الصواعق، ۱۹ آیه را عنوان نموده که تفسیر آن به حضرت امیر (ع) و شیعیان برمی‌گردد.


📚 همچنین احمد بن حنبل، طبرانی، دار قُطنی، ملا جلال سیوطی، مغازلی از عالمان نامدار اهل سنت، در کتب خود به بیان روایاتی از زبان رسول گرامی (ص) می‌پردازند که در آنها به صراحت از امیرالمؤمنین علی (ع) و شیعیان نام برده شده است.

________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

گزیده جلسه ۷، #مهدویت

@Fares_ir

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۸


✅ مذهب #تشیع به مسئله امامت شناخته می‌شود و #هویت شیعه امامت است.


📚 علامه طباطبائی در کتاب شیعه در اسلام، #شیعه را اقلیتی عنوان می‌کند که در استمرار نبوت و #غدیر باقی مانده است و دیگران از این راه جدا شده‌اند.


📌 #امامت و #عدل دو اصل اعتقادی شیعه است که مانند #توحید و #نبوت و #معاد با #قرآن، #عرفان و #برهان  اثبات‌شدنی است.


🔆 واژه امامت در لغت به معنای رهبری و پیشوائی و #امام به معنای رهبر، مقتدا و پیشواست.

👈 امام و مقتدا می‌تواند #انسان باشد [بقره / ۱٢۴]  می‌تواند کتاب الهی باشد [هود / ۱۷]

👈 گاهی از امام به عنوان امام #هدایت یاد می‌شود [انبیاء / ۷۳] و گاهی نیز  به عنوان ائمه #کفر [توبه / ۱٢] و [قصص / ۴۱]


⭕️ اهل سنت، امامت را مصداق #حکومت و حکومت کردن می‌دانند و #عقیده دارند انتخاب امام از راه #بیعت عمومی، نص خلیفه قبلی، شورا و گاهی نیز با نیروی نظامی و کشتار و قتل صورت می‌گیرد.


✅ در #مکتب_تشیع، امامت یک منصب الهی و در تداوم #رسالت است و حتی خود پیامبر (ص) نیز در انتخاب جانشین خود نقشی ندارد. [مائده / ۶۷]


🖌 شیعه #خلافت را شأنی از شئون امامت می‌داند که از امامان ما فقط حضرت امیر (ع) و امام مجتبی (ع) مدت کوتاهی خلافت کردند. ولی منصب امامت که الهی است را همه ۱٢ امام دارا هستند.


📎 امام دارای همه ویژگی‌های رسول گرامی است به جز #وحی که فقط از طریق پیامبر (ص) دریافت و ابلاغ می‌شود.

👈 پایین‌ترین حد #شناخت از امام اینست که بدانیم امام تمام ویژگی‌های پیامبر را داراست.


💠 آیات ٢٢ تا ۳٢ سورۀ طه و آیه ۱۴٢ سورۀ اعراف به همراه #حدیث_منزلت بیان می‌کنند که منزلت حضرت امیر (ع) نسبت به پیامبر (ص) همانند منزلت هارون  نسبت به موسی است به عنوان #خلیفه، برادر، #وصی و #جانشین مگر در بحث نبوت که بعد از حضرت رسول اکرم (ص)  پیامبری نخواهد آمد.

________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

گزیده جلسه ۸، #مهدویت

@Fares_ir

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۹


✅ شیعه به سه شکل ظهور پیدا کرده است: #شیعه_سیاسی، #شیعه_ولایی، #شیعه_اعقتادی


🔸 شیعه اعتقادی از آغاز #رسالت رسول گرامی اسلام آغاز شده و در روز #غدیر برای آن، #بیعت_عمومی آن گرفته شد. شاخصه #تشیع، منصب الهی امامت است.

📌 #امامت استمرار رسالت است پس امام نیز دارای ویژگی‌های پیامبر است.


💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: پایین‌ترین حد #شناخت و #معرفت به امام این است که بدانیم #امام همتای پیامبر (ص) است و فقط درجۀ دریافت #وحی_تشریعی را ندارد.


🔸 دریافت #دین ۲۷ رجب آغاز شد و ۲۸ صفر با رحلت پیامبر (ص) تمام شد. به جز دریافت #وحی، تمام خصوصیات پیامبر (ص) را ائمه (ع) نیز دارند.


⭕️ #اهل_سنت #تهمت می‌زنند که شیعه معتقد است #نبوت باید به علی (ع) می‌رسیده ولی نرسیده است! شیعه هیچ‌گاه چنین اعتقادی نداشته است.

#حدیث_منزلت را شیعه و سنی نقل کردند، که رسول گرامی (ص) به علی (ع) فرمودند: نسبت تو به من مانند نسبت هارون به موسی است مگر اینکه بعد از من پیامبری نیست.

یعنی #شیعه برای علی (ع) ویژگی‌های هارون که پیامبر بود را قائل است ولی منصب نبوت را برای ایشان قائل نیست.


🔆 امام در ویژگی‌ها همانند پیامبر (ص) است اما در مسئولیت متفاوت است.

🔹 نبی، آورندۀ #شریعت و #شارع_دین است، امام حافظ شریعت و بیان کننده دین است.


✅ ویژگی‌های مشترک امام و رسول


🔸 هر دو برگزیده خدا هستند و به وسیله انتخابات نمی‌توان #نصب یا #عزل کرد. آل عمران/۱۶۴ و مائده/۶۷


🔸 هر دو دارای #عصمت هستند. نجم/۳و۴ و احزاب/۳۳


📚 در تفسیر دُرالمنثور سیوطی (از علمای اهل سنت) ٢۰ روایت آمده که مسئله عصمت پیامبر (ص) و خاندان ایشان را بیان نموده است.

📖 کتاب شواهد التنزیل حسکانی (از کتب اهل سنت) از رسول اکرم (ص) نقل می‌کند که عصمت فقط شامل پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین و فرزندان معصوم حسین است.


🔸 هر دو #واجب_الاطاعة هستند. نساء/۵۹ و ۸۰

________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

گزیده جلسه ۹، #مهدویت

@Fares_ir

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۱۰


✅ بحث درباره ویژگی‌های مشترک امام و رسول بود که به ۳ ویژگی اشاره شد. اکنون به موارد دیگری اشاره می‌کنیم.


🔸 از تمام مردمان برترند.

👈 به حکم #عقل اثبات می‌شود که #امام باید افضل و جامع تمام فضائل باشد.

📎 سوره یونس آیه ۳۵ نیز همین معنا را تأیید می‌کند.


💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: خداوند #حکیم و با #کرامت، مسائل علمی و امور خلایق را برای #حجت خود بر خلقش که مسئول #هدایت خلق است، آشکار می‌کند و چیزی از آن‌ها بر وی پوشیده نیست.


🔸 دارای #معجزه و ارتباط با مبدأ #غیب هستند.


📌 امر خارق العاده از پیامبر (ص) معجزه و از امام (ع) کرامت نامیده می‌شود. و این امر خارق‌العاده هرگز بر خلاف #حکم_عقل نیست.


🖌 به‌طور مثال تکلم حجرالاسود به دستور امام سجاد (ع) که #امامت حضرت را در حضور محمد حنفیه اظهار نمود.

📎 سوره فصلت آیه ۲۱ به روشنی بیان کرده است که موجودات به اذن خدا  قادر به تکلم و #شهادت هستند.


🔸 باید برابر هر دو #تسلیم بود. [احزاب / ۳۶]

📌 #شیعه از غیر شیعه به تسلیم بودن شناخته می‌شود.


⭕️ #دین تنها #نماز و #روزه نیست. تکلیف ما تنها نماز و روزه نیست بلکه راستگویی هم هست. #تلکیف ما به عنوان یک #انسان متشرع این است که اجتماعیات #اسلام را رعایت کنیم.


بنابراین تشخیص اینکه من به تکلیف خود #عمل می‌کنم یا نه این است که من دین خود را بشناسم و به آن عمل کنم.

ما به عنوان #انسان_متشرع تکلیف داریم که تسلیم محض امام باشیم.

________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

گزیده جلسه ۱۰، #مهدویت

@Fares_ir

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۱۱


✅ بحث درباره ویژگی‌های مشترک امام و رسول بود.

ویژگی هفتم امام و رسول، رجوع به ایشان در زمان اختلاف و اخذ #تکلیف از ایشان است. [نساء /۵۹]


💠 امام صادق (ع) فرمودند: علت این که سلمان، مِنّا اهل البیت شد و لقب سلمان محمدی گرفت به خاطر سه ویژگی بود؛ یکی از آنها این بود که همۀ امور و شئون زندگی‌اش را فقط از #اهل_بیت دریافت می‌کرد.


📎 در دیدگاه #امامیه مرجع حل اختلاف #امام (ع) است و تنها در این صورت هیچ اختلافی پیش نخواهد آمد.


💢 ما به عنوان #شیعه با دیگران در بحث #امامت دارای اختلافاتی هستیم از جمله:

در تعریف و #جایگاه_امام.

در ویژگی‌های امام.


⭕️ با ظهور #اسلام خط بطلانی بر #جاهلیت_اولی کشیده شد، #جاهلیت به معنای نادانی نیست بلکه جاهلیت یعنی #انسان دارای یک حالت روحی و روانی و نفسانی از درون باشد که پیرو #هدایت الهی نشود.


🔆 جاهلیت دارای سه خصیصه است:

۱. #خود_محوری

۲. #خود_گرایی

۳. #خود_رأیی


🔹 این جاهلیت فقط مربوط به دوران رسول گرامی (ص) نبوده و فقط مربوط به مرزهای جغرافیائی عربستان هم نیست، بلکه #تهدید_جهانی است. [آل عمران / ۱۴۴]


✳️ در ۷۰ منبع #اهل_سنت روایاتی بیان گریده است که فوائد وجود امام را به تفصیل ذکر نموده است.


🔅 فایده اول: اگر کسی امامت را بشناسد به دوران جاهلیت برنگشته‌ و به #مرگ_جاهلی نمی‌میرد.


🔅 فایده دوم: گاهی گناهی از ما سر می‌زند که فقط رضایت امام معصوم (ع) موجب بخشش آن گناه است.

👈 در #زیارت #جامعه_کبیره نیز به این مطلب اشاره شده است.


🔅 فایده سوم: اعتقاد و پیوند قلبی و عملی با امام معصوم (ع) موجب در امان ماندن از دام‌های #شیطان خواهد بود. [سوره ص / ۸۲ و ۸۳]

________

حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی

گزیده جلسه ۱۱، #مهدویت

@Fares_ir

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۱۲


✅ به استناد #نقل و #عقل، امامت شاخصه و شاکله #تشیع است. #شیعه پیرو #غدیر است و تشخص آن به اصل امامت روشن می‌شود.


🔸 #امامت یک منصب الهی است و دارای فواید و ویژگی‌هایی است که سه مورد آن در جلسه قبل بیان شد.


4️⃣ به واسطۀ #شناخت امام می‌توان به #معرفت الهی رسید.

پایه و اساس #بندگی، شناخت خداست.


🔆 معرفت عبارت است از تصدیق خدا و رسول گرامی (ص) و سرپرستی و #ولایت امیرالمؤمنین (ع) و امامان پس از ایشان و #برائت از دشمنان آن‌هاست و راه رسیدن به این معرفت #شناخت_امام است.


🖌 در حوزۀ #اعتقاد باید درست عمل کرد تا دانسته‌های ما تبدیل به #باور شود و #ایمان حاصل باورداشتن است.

#صبر، #یقین، #رضا، #تسلیم، #توکل، #تفویض، اجزاء تشکیل دهنده ایمان هستند.


🔹 راه رسیدن به معرفت خداوند، مسئله شناخت امام است.

🔸 یکی از مباحثی که درباره امامت بیان می‌شود بحث امام عصر (عج) است.

هر چه که بخواهد برای ما مقدر شود به واسطه امام عصر (عج) محقق خواهد شد.


⭕️ ما در زندگی خود گرفتاریم و دشمنی داریم که ما را به سوی #گناه سوق می‌دهد، چطور می توانیم خود را در دامان #اهل_بیت (ع) قرار دهیم که از #وسوسه شیطان در امان باشیم؟


💠 کسی خدمت امام صادق (ع) آمد و عرض کرد ما به خاطر انتساب‌مان به شما، به ما #ناسزا می‌گویند. او توقع داشت امام دل‌جویی کند اما حضرت فرمودند مگر شما به ما منتسب هستید؟


📎 اگر بتوانیم علائم انتساب خود به امام صادق (ع) را بیابیم، از #شیطان در امان خواهیم بود.


✳️ مراتب ارادت به اهل بیت (ع) به سه بخش تقسیم می شود:

🔸 عده ای هستند که به آنها #موالیان می‌گویند یعنی ارادت دارند ولی تابع نیستند.

🔸 #محبین

🔸#شیعیان


📌 شیعیان هستند که به امامان معصوم (ع) منتسب می‌شوند.

____________

حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی

گزیده جلسه ۱۲، #مهدویت

@Fares_ir

ارسال نظر شما
این تاپیک قفل شده است و ثبت پست جدید در آن امکان پذیر نیست

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز