2737
2739
عنوان

رشته کاردرمانی

13229 بازدید | 66 پست

.بچه‌ها اسم دیگه رشته ما آکوپیشنال تراپی و ارگوتراپی هست. دوستان فیزیو تراپی رو به اختصار پی.تی و ما اکوپیشنال تراپیست‌ها رو او.تی صدا میزنن. از شرایط خوب همه پی تی و او تی‌ها تاسیس کلینیک و مهر و کد نظام پزشکی هستش 😄


در ضمن ، ظرفیت رشته کاردرمانی برا اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور 98 تقیربا 285 نفر بود ، در حالی که رشته فیزیوتراپی حدودا 400 نفر بود. پس قطعا فارغ التحصیلان کمتر و بازار کار فوق العاده وسیع‌تری از نظر نوع فعالیت دربرابر فیزیوتراپی خواهد داشت.

ضمنا رشته ما پذیرش دانشگاه آزاد نداره ، ظرفیت شبانه و غیر انتفاعی نداره ، نیمسال دوم هم نداره.

فقط همین ۲۸۵ نفر دانشگاه های سراسری.



داروساز‌ها ، فیزیوتراپیست‌ها ، دندون پزشک‌ها ، پزشک‌ها و متخصصین مختلف ، آودیومتریست‌ها ، ارگو تراپیست‌ها ، اپتومتریست‌ها ، دامپزشک‌ها ، اس.ال.پی‌ها با هر مدرک تحصیلی ، از لیسانس تا دکتری که داشته باشن فکر میکنم کد نظام پزشکی و مهر بهشون اختصاص داده میشه ، ولی رشته‌های پیرا پزشکی مثل علوم آزمایشگاهی اگر اشتباه نکنم شروطی مثل حداقل مدرک تحصیلی دکتری داشته باشه.


نکته ای که باید توجه کنید این هست که اصلا کسی با پای خودش تشریف نمیاره پیش ارگوتراپیست ، بلکه فقط و فقط با دستور پزشک براش کاردرمانی تجویز خواهد شد.

پس نگران این موضوعات ساده انگارانه نباشید که کسی رشته رو زیاد نمیشناسه و مراجع نداره و ...

همونطور که برای مثال پزشک برای یه نفر ۱۰ جلسه فیزیوتراپی تجویز میکنه ، ۱۵ جلسه هم ارگوتراپی تجویز خواهد کرد.

همکاران پزشک متخصص ما در حوزه های مغز و اعصاب و روان و اطفال با ما ارتباط تنگاتنگی خواهند داشت و کیس های ما رو به ما ارجاع میدن نه اینکه کسی آقای کسی باشه و بخواد دستور بده ، اصلا اینطور نیست. (برخلاف بقیه رشته ها مثل پرستاری ، رادیولوژی ، علوم آزمایشگاهی ، اتاق عمل و ...)

در واقع خاصیت همه رشته های توانبخشی یعنی فیزیو ، ارگو ، بینایی ، شنوایی ، گفتار ، اعضای مصنوعی همین هستش.

این داشتن مطب و مهر بسیار ویژگی مهمی هست که باعث میشه پرستیژ کار خیلی بالاتر از بقیه رشته ها بده.


ادامه تحصیل هم تا مقطع دکتری موجوده 😇


بریم یه معرفی مختصر داشته باشیم درباره کلینیک ها و حیطه های کاری بسیار گسترده رشته کاردرمانی.


کلینیک اول کلینیک پیدیاتریک یا اطفال هستش که مربوط به کاردرمانی ذهنی یا جسمی یا هر دو مربوط به کودکان مبتلا به اختلالات نافذ رشد مثل اوتیسم ، سندروم پروفسور کوچک ، سندروم رت ، اختلال عدم تمرکز دوران کودکی و بقیه بیماری های شناختی ، کودکان مبتلا به اختلالات ژنتیکی مثل نشانگان داون و ... ، کودکان سی پی یا فلج مغزی ، کودکان دارای دیستروفی عضلانی ، کودکان مشکل دار و معلول جسمی ک از نظر ذهنی کاملا سالم هستن.


کلینیک دوم کلینیک جیریاتریک یا سالمندان هست ک مربوط به هر مشکلی میشه که یه سالمند میتونه باهاش دست و پنجه نرم کنه ، ک بیشترش محدود میشه به اختلالات ناشی از سکته ، صدمات فیزیکی به اندام ها در اثر زمین خوردن یا ... ، بیماری های با منشا نورولوژیک مثل آلزایمر، پارکینسون ، مالتیپل اسکلروزیس و بقیه بیماری های تحلیل برنده و زوال دهنده مغز ، ک باعث از دست رفتن توانایی انجام ساده ترین کارهای روزانه یه سالمند مثل غذا خوردن یا لباس پوشیدن بشه.


کلینیک سوم هند (دست) هست. حدس میزنید دیگه توش چکاری انجام میشه 😆


کلینیک چهارم هم کلینیک منتال یا بیماران روحی روانی هستش.


 کلینیک آخر کلینیک اسپاینال کورد اینجری یا بیماران آسیب نخاعی که یکی از طاقت فرسا ترین و تخصصی ترین کلینیک های حوزه ارگوتراپی هستش.


رشته فیزیو خیلی حیطه کاریش کمتره ، و فقط به کار با دستگاه‌های مختلف و اندکی تمرین کفایت میکنه ، در ضمن فیزیو به حیطه روان هم اصلا کاری نداره.


درآمد کاردرمانی واقعا متغیر هست ، یه کاردرمان که برای موسسات دیگه کار میکنه میتونه بین 7 میلیون تا 10 الی 15 میلیون در ماه درآمد داشته باشه ، ولی اگر که کلینیک بزنند ، واقعا حد و اندازه مشخصی برای درآمد متصور نیست ، از 20 میلیون تا 70 الی 80 میلیون تومن در ماه. به این نکته باید خیلی توجه داشته باشید که میشه توی یه روز هزار تا کیس دید و مراجع داشت ، اما زیاد شدن تعداد کیس‌ها سبب ضعف توی برنامه ریزی برای درمان اون بیمار و اجحاف در حق اون میشه ، وگرنه میشه هزار نفر روزی ویزیت کرد ، ولی این انسانی نیست.


در ضمن مدرک این رشته برای اغلب دانشگاه های ایران ، از جمله دانشگاه خودم (علوم پزشکی زنجان) ، بین المللی هستش و شما میتونید خیلی راحت با همون مدرک به هر کشوری تشریف ببرین و خیلی بیشتر از این مبالغ درآمد کسب کنید.


امیدوارم استفاده کرده باشین ❤❤❤❤❤❤

ولی به نظر بنده رشته پرستاری از کلاس بیشتری برخوردارند.ودرامدش هم فوق العاده است پرستار هم می‌تونه برا خودش کلینیک مراقب از زخم بزنه و یا مرکز خدمات پرستاری در منزل بزنه .فقط رشته کار درمانی نیست که بازار آزاد داره.۹۰درصد رشته های تجربی بازار کار آزاد هم دارند.اون ۱۰درصد مثل اتاق عمل یا هوشبری راه و چاره ای ندارند .یک پرستار کاری به تنهایی خودش می‌تونه ماهی ۲۰الی۳۰میلیون تومان در ماه دربیاره.چون من خودم بهیارم و فیش حقوقی سونو دیدم

ولی به نظر بنده رشته پرستاری از کلاس بیشتری برخوردارند.ودرامدش هم فوق العاده است پرستار هم می‌تونه ب ...

مترون بیمارستان ما به ازای یک شیفت در ماه دوروبر ۳۰میلیون میگیره حالا اگه دو شیفت وایسته ۶۰تومن ناقابل به جیب میزنه

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

مترون بیمارستان ما به ازای یک شیفت در ماه دوروبر ۳۰میلیون میگیره حالا اگه دو شیفت وایسته ۶۰تومن ناقا ...

در خصوص دستور هم بگم که پزشک و پرستار اصن آقا بالاسری نیستش که شما میگین.دو رشته کاملا مجزاست.کار پزشک تشخیص و درمان و کار پرستار مراقبت است.اقا بالاسر پرستار سرپرستار هست که اونم خودش پرستاره.

2731
در خصوص دستور هم بگم که پزشک و پرستار اصن آقا بالاسری نیستش که شما میگین.دو رشته کاملا مجزاست.کار پز ...

بله ، منم عرض نکردم دو رشته به هم ربط ویژه ای دارن ، اما به هر حال شخص باید بتونه تحمل یه شخص بالاتر از خودش رو داشته باشه ، بعضی ها این تحمل رو ندارند.

در ضمن کلینیک های مراقبت از زخم و ... وجود دارند و کسانی هم هستند که ۳۰ میلیون تومن با پرستاری درآمد داشته باشند ولی درصد این افراد داخل جامعه پرستاری نسبت به افراد بیکار و ناموفق بسیار بسیار اندکه و اصلا شما نمیتونید پرستاری رو در هیچ شرایطی با یک رشته توانبخشی که سالانه کلا ۲۰۰ نفر پذیرش داره مقایسه کنید ، چه از نظر شرایطی مثل کلاس کار و تمیز بودن و چه از نظر درآمد و چه حتی از لحاظ رتبه قبولی.

ممنون از پاسخ شما.

2740

سلام .. دختر من دو سال و هفت ماهشه.به خاطر یه سری مشکلات و‌ترس از اوتیسم بردمش فوق تخصص روانپزشک.در حد ده دقیقه دخترمو دید گفت اوتیسم نیس از همسناش عقبه و‌منو ارجاع داد کاردرمانی و‌گفتار.یه خانم کاردمانگر هم بچمو ۴۰دقیقه ارزیابی کرد گفت اوتیسم نیس و‌تاخیر حسیه.باید کلاساشو ادامه بده.یه کاردرمانگر دیگه هم بردم اونم گفت اوتیسم نیس حسیه.با وجود نظر یک فوق تخصص روانپزشک و‌دو کاردمانگر خبره که اوتیسم و رد کردن میشه خیالم راحت باشه.و‌اینکه مشکلات حسی درمان میشه یعنی بچه با کادرمانی و‌گفتار درمانی نرمال میشه عین بچه های دیگه؟

سلام .. دختر من دو سال و هفت ماهشه.به خاطر یه سری مشکلات و‌ترس از اوتیسم بردمش فوق تخصص روانپزشک.در ...

عرض ادب و احترام مجدد.

امیدوارم توضیحاتم کمکتون کنه.

در این اواخر مخصوصا توی همین یکی دو سال اخیر ، تشخیص اتیسم تبدیل به یک ترند شده از جانب پزشک ها!

یعنی چی؟ یعنی کافیه شما تشریف ببرین پیش پزشک نورولوژیست یا اطفال و برای مثال یک کلام بگین که پسر یا دختر من فلان علامت از علائم اتیسم رو دارا هست‌ ، به احتمال ۸۰ درصد سریع ایشون میگن اتیسمه و ارجاعتون میدن برای شروع پروسه توانبخشی.

این در حالی هستش که زدن لیبل اتیسم ، واقعا کاری بسیار بسیار مشکل و البته مستلزم یک چند تخصص گرایی و یک هم افزایی بین رشته ای هست.

بذارین از زاویه بلعکس به قضیه نگاه کنیم ، اگر شما تشریف میبردین پیش دو پزشک و عین این دو نفر هم تشخیص رو بر اتیسم میذاشتن ، شما می‌بایست از دهن هر پزشک دیگه و همچنین یک ارگوتراپیست ، یک گفتاردرمانگر و یک روانشناس و رفتارشناس هم همین عنوان رو بشنوید تا خیالتون کاملا راحت بشه ، چون این تشخیص یک تشخیص خیلی سنگین هست ، از این جهت که کودکی که تشخیص اتیسم رو براش بدن محاله ممکنه این تشخیص برگرده و یا احتمالش به صفر نزدیک تر شه.

همچنین این تشخیص برای خانواده بار روانی زیادی داره.

ما یک کتاب ۵ هزار صفحه ای اختلالات روانپزشکی رو مطالعه میکنیم که اختلال اتیسم فقط یکی از اون هاست و البته علائم خاص خودش رو هم داره.

با این حال با مداخله به هنجار و به موقع در این بیماری‌، شدت و سطح اون رو میشه کاهش داد و این دلیل اصلی مراجعه به متخصصین توانبخشی از جمله کاردرمانی هست.

درمان کامل و قاطع (به صفر رسیدن علائم) متاسفانه بسیار به ندرت اتفاق میفته.


اما درباره کودک شما ، من توی پیام بعد به طور مختصر توضیح میدم.

سلام .. دختر من دو سال و هفت ماهشه.به خاطر یه سری مشکلات و‌ترس از اوتیسم بردمش فوق تخصص روانپزشک.در ...

زیاد چیزی به اسم تاخیر حسی نداریم ، بهتره از عناوینی مثل به هم ریختگی حسی یا اختلالات یکپارچگی حسی استفاده کنیم.


درونداد های حسی برای مغز کودک حکم تغذیه و خوراک رو دارا هستند ، هر چیزی خوراکی داره و خوراک مغز هم حواسی هست که کودک اون ها رو به واسطه گیرنده های حسی و از محرک های حسی محیط دریافت میکنه.


حالا اگر این خوراک به موقع و به میزان مناسب فراهم نشه ، پردازش شدت این حواس در مغز تحریف شده و میزان اثر اون محرک برای کودک از اونچه که هست ، بیشتر یا کمتر به چشم میاد.

فرضا شما داخل خونه غذایی میپزید که بوی خیلی مطبوعی هم داره یا عطری می‌زنید که از نظر خودتون مشکلی نداره ولی کودک با شنیدن اون رایحه ، احساس سردرد ، حالت تهوع ، احساس تنفر و چندش و ... بهش دست میده.


و مثال هایی از این قبیل در حواس دیگر بینایی ، شنوایی ، لامسه و ...


البته ، اگر منظور از تاخیر ، تاخیر حرکتی یا تاخیر تکامل رشدی بوده باشه ، موضوع به این معنا هست که فرزند شما می‌بایست یکسری مهارت ها و ویژگی ها رو همزمان با رسیدن به هر مرحله از رشد جسمی و ذهنی ، در بازه های مشخصی از سال های اولیه زندگی خودش کسب کنه ولی متاسفانه به دلیل مشکل نورولوژیک بسیار خفیفی که در دستگاه عصبی ایشون وجود داره ، این امر محقق نمیشه و به کمک احتیاج پیدا میکنه. 


خبر خوب : هر دوی این اختلالات و تشخیص ها بسیار درمان پذیر تر از اتیسم هستن و انشالله با پیگیری درمان کودک شما تا حدود زیادی مشکلش حل خواهد شد.

2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687