2737
2739
عنوان

اعاده دادرسی کیفری در قانون جدید

156 بازدید | 1 پست

به گزارش خبرگزاری میزان، فصل چهارم از قانون آیین دادرسی کیفری نحوه پذیرفته شدن اعاده دادرسی را بیان می کند:

درخواست اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاهها اعم از اینکه حکم مذکور به اجرا گذاشته شده یا نشده باشد در مواردی که تعدادی از آن ها در ذیل آمده است پذیرفته می شود:

الف) کسی به اتهام قتل سخصی محکوم شود و سپس زنده بودن وی محرز گردد.

ب) چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب آن جرم به گونه ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن قائل شد.

پ) شخصی به علت انتساب جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضایی به علت انتساب همان جرم محکوم شده باشد، به طوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم، بی گناهی یکی از آنان احراز گردد.

ت) درباره ی شخصی به اتهام واحد، احکام متفاوتی صادر شود.

ث) در دادگاه صالح ثابت شود که اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع گواهان، مبنای حکم بوده است. و...

حال پرسشی مطرح می شود که چه کسانی می توانند از دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی کیفری کنند؟ در پاسخ باید گفت، محکوم علیه( محکوم) یا قائم مقام قانونی او و در صورت فوت یا غیبت محکوم علیه، همسر و وراث قانونی و وصی او، دادستان کل کشور و دادستان پرونده.

دیوان عالی کشور پس از بررسی درخواست و انطباق آن با یکی از موارد گفته شده در بالا، رسیدگی ، و دوباره به دادگاه هم عرض دادگاه صادر کننده حکم قطعی ارجاع می نماید. اگر دیوان عالی کشور در خواست اعاده دادرسی را بپذیرد اجرای حکم را تا زمان رسیدگی دوباره و صدور حکم دوباره، به تعویق خواهد انداخت ولی برای جلوگیری از فرار یا مخفی شدن محکوم علیه، تامین لازم از وی گرفته می شود.

با توجه به فرآیند به نسبت پیچیده و وقت گیر چنین موضوعاتی، بهره گیری از وکیل خبره و ماهر می تواند کمک شایانی، هم در پیشبرد پرونده و هم صرفه جویی در وقت و هزینه کند. خوشبختانه با وجود سامانه های درخواست آنلاین وکیل نظیر DADSUN دسترسی  به وکلای متبحر به منظور مشاوره یا برعهده گرفتن وکالت پرونده با دریافت سوابق وکلا، قیمت مشاوره و وکالت و همچنین درصد موفقیت احتمالی پرونده، از هر زمان دیگر آسان تر شده است.





ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

جدیدترین تاپیک های 2 روز گذشته

2687