2733
2734

سلام خانما حالا که نم نم داریم به فصل زمستان نزدیک میشیم و مصرف دارو های سرما خوردگی و ضد سرفه افزایش پیدا میکنه صلاح دونستم که در این تاپیک "اطلاعات مفید در مورد مصرف شربت دکسترومتورفان در بارداری" خدمتتون ارائه بدم چون دیدم خیلیا سوال کردند که آیا شربت دکسترومتورفان در بارداری ضرر دارد؟ 
خب بلاخره باید یکی حواسش به خانم های باردار باشه.   

مطالب مرتبط : عوارض مصرف قرص دایمتیکون در بارداری

دکسترومتورفان چیست ؟

یکی از دارو های ضد سرفه دکسترومتورفان (Dextromethorphan) می باشد. این دارو در ایران بصورت شربت و با عنوان "پسودوافدرین" که خاصیت ضد احتقانی دارد ارائه می شود.

بیماران می توانند آن را بدن ارائه نسخه به دارو خانه بصورت قرص ، شربت و شربت جهت درمان و بهبود موارد زیر تهیه نمایند :

  • التهاب نای و نای‌ژه و نیز تسکین علامتی سرفه‌هایِ خشکِ ناشی از گلودردِ خفیف و تحریک ناشی از سرماخوردگی.
  •  رفع حالات التهابی دستگاه فوقانی از جمله رینیت آلرژیک.
  • التهاب حاد یا تحتِحاد سینوسها.
  • خروسک، التهاب حاد گوارش میانی.
  • ترکیبات این دارو به گونه ای است که می توان از آن جهت تسکین درد برای کاربرد های روان شناسی استفاده نمود.

عوارض مصرف شربت دکسترومتورفان در بارداری

همانطور که می دانید عوارض مصرف دارو های رایج در بارداری توسط سازمان غذا و دارو آمریکا در گروه های A ، B ، C ، D و X دسته بندی می شوند.

 البته دسته دیگری هم وجود دارد که FDA ، دارو هایی را که هنوز دسته مشخصی برای آنها تعیین نکرده را در آن قرار می دهد که دسته N نام دارد .

از این رو عوارض مصرف شربت دکسترومتورفان در بارداری طبق نتایج بدست آمده از آزمایشات محققان این سازمان در گروه B قرار گرفته است. 

به عبارتی مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما متاسفانه هنوز مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.

عوارض عمومی مصرف دکسترومتورفان

پس از مصرف دکسترومتورفانممکن است دچار حالاتی نظیر:

خواب‌آلودگی ،  کاهش هشیاری و گیجی، توهم دیداری، تنفس کم‌عمق و یا نامنظم، تغییرات فشارخون ، احتباس ادرار ، درد مثانه ، خارش ، اسهال ، یبوست ، حالت تهوع ، استفراغ ، عصبانیت، سرگیجه ، تاری دید ، تعرق و تب را تجربه کنید از این رو بهتر است با این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید بخصوص اگر باردار هستید.

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

2731
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز