📗صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِّينَ
❇خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدایت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!❇
(سوره حمد /آیه ۷) ◀ پایان سوره حمد
📎این آیه راه مستقیم را، راه كسانى معرّفى مى كند كه مورد نعمت الهى واقع شده اند وعبارتند از: 👈 انبیا، صدّیقین، شهدا وصالحین.
توجّه به راه این بزرگواران و آرزوى پیمودن آن وتلقین این آرزو به خود، ما را از خطر كجروى وقرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مى دارد. بعد از این درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسیر غضب شدگان وگمراهان قرار ندهد. زیرا بنى اسرائیل نیز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در ◀ اثر ناسپاسى ولجاجت گرفتار غضب شدند.
⏪قرآن، مردم را به سه دسته تقسیم مى نماید:
👈كسانى كه مورد نعمت هدایت قرار گرفته وثابت قدم ماندند،💞
👈 غضب شدگان و گمراهان. 👥
📎مراد از نعمت در «انعمتَ علیهم»، 👈نعمتِ هدایت👉 است. زیرا در آیه ى قبل سخن از هدایت بود.
⏪⏪⏪ علاوه بر آنكه نعمتهاى مادى را كفّار ومنحرفین ودیگران نیز دارند.
◀◀◀هدایت شدگان نیز مورد خطرند و باید 👈 دائماً از خدا بخواهیم كه مسیر ما، به غضب و گمراهى كشیده نشود.
📎 مغضوبین در قرآن
در قرآن، افرادى همانند فرعون و قارون و ابولهب و امّتهایى همچون قوم عاد، ثمود و بنىاسرائیل، به عنوان 👈 غضب شدگان 👥 معرّفى شدهاند. بنى اسرائیل كه داستان زندگى و تمدّن آنها در قرآن بیان شده است، زمانى بر مردم روزگار خویش برترى داشتند؛ «فَضّلتُكم على العالَمین»(بقره، 47) لكن بعد از این فضیلت و برترى، به خاطر رفتار خودشان، دچار قهر و غضب خداوند شدند. «و باؤوا بغضب من اللّه»(بقره، 61) این تغییر سرنوشت، به علّت 👈 تغییر در رفتار و كردار آنان بوده است؛
دانشمندان یهود، دستورات وقوانین آسمانى تورات را ◀ تحریف كردند، «یحرّفون الكلم»(نساء، 46) وتجّار وثروتمندان آنان نیز به ◀ربا وحرامخوارى و رفاه طلبى روى آوردند، «اخذهم الرّبا»(نساء، 161) و ◀ عامّه مردم نیز در برابر دعوت به جهاد و مبارزه، از روى تن پرورى و ترس، از رفتن به جبهه نبرد و ورود به سرزمینِ مقدّس،◀ سر باز زدند. «فاذهب انت و ربّك فقاتلا انّا هاهُنا قاعدون»(مائده، 24) به خاطر این 👈 انحرافات، خدا آنان را از ⏪اوج عزّت و فضیلت، به نهایت ذلّت و سرافكندگى مبتلا ساخت.⏩