2733
2734

۹

بیماری سلیاک بیماری مربوط به روده کوچک است که در آن بیمار به گلوتن حساسیت داشته و همین امر باعث ایجاد گاز، نفخ، اسهال و در موارد پیشرفته باعث سوء تغذیه می گردد.

بیماران مبتلا به این بیماری هم چنین می توانند دارای سطوح غیرطبیعی آنزیم های ALT و AST در خونشان باشند.

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو در نتیجه التهاب مزمن روده ها ایجاد می گردد. در این بیماران التهاب کبد یا مجاری صفراوی (primary sclerosing cholangitis) نیز می تواند ایجاد گردد که در نتیجه آن تست های کبدی غیر طبیعی می شوند.


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

ساده‌ترین تعریفی که از گلوتن باید بدانید این است که گلوتن ترکیبی پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. اما گلوتن دقیقا از چه چیزهایی تشکیل شده و چه مضراتی دارد؟ گلوتن از دو پروتئین به نام‌های گلیاتین و گلوتلین تشکیل شده است. این پروتئین در دانۀ گیاه ذخیره می‌شود تا به مصرف جوانه برسد. گلوتنی که ما از آن حرف می‌زنیم فقط در گیاهان خانوادۀ چمنیان یافت می‌شود، اما به پروتئین داخل دانۀ برنج و ذرت هم گلوتن می‌گویند اگرچه ترکیب شیمیایی متفاوتی دارند. گلوتن در ترکیب شیمیایی مثل چسبی عمل می‌کند که زنجیره‌ای از مواد را کنار هم نگه می‌دارد. اگر تا به حال نان یا کیک‌های خمیردار پخته باشید، می‌بینید که وقتی آرد را با آب مخلوط می‌کنید، کش می‌آید و حالت چسبنده پیدا می‌کند.  این خاصیت چسبندگی ناشی از گلوتن داخل آرد است. در روند پخت نان، گلوتن باعث می‌شود نان پف کند و در عین حال اجزای آن به همدیگر بچسبند.

به صورت عمومی، گلوتن ماده‌ای است که برای بدن مضراتی دارد، اما جدا از این مضرات، بعضی از افراد اصلا نباید گلوتن بخورند. این افراد کسانی هستند که به دلایلی به گلوتن حساسیت دارند و بدن‌شان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. این افراد چه کسانی هستند؟

  • افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند.
  • افرادی که به گلوتن حساسیت دارند.
  • افرادی که سندروم روده‌ی تحریک پذیر دارند.
  • افرادی که به گندم حساسیت نشان می‌دهند.



2731

چ جالب دختر من کوچیکه بهش از این گندمک شیریدنا دادم الان حس کردم ی کم چشاش زرد شده ولی الان بهتر شده حتی اسهالم شد ک خوب شده یعنی پس ممکنه ب خاطر اون باشه

2738
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687