2733
2734
عنوان

تغییر و اصلاح سبک زندگی شروع ۲

908 بازدید | 8 پست


اگر قدم اول و نخوندید به پست قبلی مراجعه کنید


تغییر و اصلاح سبک زندگی از کجا شروع کنیم ۱


 

در اولین قدم به اینجا رسیدیم که ما برای اینکه بتونیم برای بهتر شدن زندگی خودمون و اطرافیانمون، روابطمون با دیگران و ... کاری انجام بدیم، ابتدا نیاز داریم که انرژی،عشق و توان هر کاری و به دست بیاریم و این میسر نخواهد شد جز با اتصال به منبع کامل و ناتمامی که همیشه ما رو تامین کنه یعنی خدا.



خوب حالا که به این موضوع پی بردیم و تصمیم گرفتیم ارتباطمون با منبع اصلی یعنی خدا رو متصل یا تقویت کنیم چه کاری باید انجام بدیم و از کجا شروع کنیم؟


جواب واضحه از جایی که خود خداوند مشخص کرده، یعنی خداوند برای ما تعیین کرده یکسری کارها رو حتما(واجب) انجام بدیم و یکسری کارها رو اصلا(حرام) انجام ندیم. این تازه شروعه کاره. حالا اینجای کار ممکنه یکسری فکرها سراغ آدمی میخواد روحش و پرورش بده بیاد. مثلا اینکه میگه نه یه راه های دیگه ای باشه با اونا بشه به این حس و حال رسید! یه چیزهای مهم تری هست اگر اونا رو رعایت کنیم اون وقت مطمئنیم که بهتر به این حس و حال می رسیم و...!همیشه یکسری از ما دنبال یه راه دیگری هستیم به هر دلیل، راهی غیر از اونچه بهمون معرفی میشه برای همینه که هیچ وقت به مقصود نمی رسیم اما باید گفت راه دیگری وجود نداره. من و شمای فانی که به بادی بندیم، بیشتر از خود خدا نمی فهمیم و بهتر از خدا نمی تونیم اونچه خوب و درست هست برای خودمون تشخیص بدیم. بهتر از او نمیتونیم راه ارتباط درست با او رو تشخیص بدیم. خداوند خودش قبلا این راه ها رو مشخص کرده. پس وقتی خداوند یکسری سلسله رفتار و اعمال و برای ما در نظر گرفته تا با اونها بهش متصل بشیم یعنی هر کار دیگری بعد از این قرار میگیره. مثلا بعضی ها میگن نماز مهم نیست. مهم اینه به فقرا کمک کنی، یا به جاش به فقرا کمک کن! ولی این بعضی ها از این غافلند که اگر کمک کردن به فقیر اندازه حتی یک نماز برای پرورش روح انسان مفید بود خداوند یکی از این وعده های نماز و حذف میکرد می گفت به جاش به فقیر کمک کن. کمک کردن به فقیر خیلی توصیه شده و جزوی از رفتار روزانه یک ادم دین دار و مومن محسوب میشه اما نمازه که واجبه و در اولویته. همینطور باید به سایر بایدهایی که خداوند برای ما در نظر گرفته عمل کنیم تا به حرکت بیافتیم و گفتیم این اول راهه.  






 حالا ممکنه کسانی بگن خوب ما اهل نماز و روزه و حجاب و خیلی کارهای دیگه هستیم اما چطوری این ارتباطمون با خدا رو تقویت کنیم و تبدیلش کنیم به یک حال حال معنوی و ازش آرامش،عشق و قدرت بگیریم و اونها رو در زندگیمون به کار بگیریم؟ اول وقتی کاری و انجام میدیم کیفیتش هم مهمه.  من درس میخونم همکلاسیم هم درس میخونه، اون بیست میشه من ده. پس کیفیت درس خواندن هم روی نتیجه اثر میذاره. عبادت و اعمال معنوی هم کیفیتشون روی نتیجه ای ازشون می گیریم اثر داره اما تنها عامل نیست. کسی که دنبال قدرت برتر،انرژی برتر،عشق برتر و آرامش برتره باید کنار اون بایدها و نباید هایی خود خدا تعیین کرده، یکسری سلسله رفتار دیگه هم انجام بده. مثل کسی که برای درس خوندن به مدرسه میره اما برای اینکه بتونه بهتر درس بخونه کلاس تقویتی شرکت میکنه. اینجا هم چه برای اون کسی داره شروع میکنه چه اون کسی میخواد ارتباطش و تقویت کنه کلاس تقویت، کمکی نیازه.  کمکی ها اعمال نیکویی هستند که به رشد و تقویت هر چه سریع تر روح کمک می کنند. بخشی از این اعمال عبادی هستند، مثل قرآن و دعا خواندن. بعضی دیگه اگرچه نوعی عبادت محسوب شده و هستند اما در معنای عام بیشتر رفتار تلقی میشن مثل مهرورزی و عشق ورزیدن. برای اینکه بتونیم کیفیت زندگی و بالاتر ببریم، روحمون و تقویت کنیم و اعمال دسته ی دوم رو به شکل مطلوب تر انجام بدیم ابتدا باید خودمون رو با انجام واجبات و اعمال عبادی دسته ی اول تقویت کرده ور شد بدیم. یعنی اگر ما بخوام توانایی محبت کردن و در خودمون افزایش بدیم، باید اول عشق و توانایی ورزیدنش به دیگران و از جایی کسب و در خودمون پرورش داده باشیم. روحون باید رشد کرده باشه. شما وقتی بدن ضعیفی دارین نمی تونید ورزش سنگین انجام بدین، وقتی ام انجامش بدین ممکنه صدمه ببینید. روح هم همین حالت و داره وقتی ضعیفه و شما کاری که توانش رو ظرفیت رو نداره و کسب نکرده ازش میخواید بکشید، در نهایت صدمه می بینه. مثلا یک نفر می خواد فداکاری ای در حق دوست،همسر، خانواده اش انجام بده ولی چون انرژی، قدرت، توان و حتی عشق لازم برای فداکاری رو نداره. بعد  از انجامش از زمین و زمان طلبکار میشه، احساس حقارت، شکست، ضعف میکنه و مواردی از این قبیل پیش میاد.




خوب حالا شما اعمال معنوی واجب رو انجام می دین یا میخواید شروع کنید، با چه کمکی هایی هم کیفیت اعمال واجبمون  و بالا ببریم و بهره بیشتری ازش ببریم هم روحمون و رشد بیشتری بدیم؟




این کمکی ها تعدادشون خیلی زیاده ولی یکسری از اونها قوی تر هستند و اثر بیشتری دارند. مثلا گفتن تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از نماز. اثری که این ذکر برای بعد از نماز داره از خیلی اذکار دیگه بیشتر و قابل مقایسه نیست.



قرآن خواندن که سرتاسر بهره و نیکی است.



نماز شب که گفته میشه هر چه در دنیا و آخرت بخواید با نماز شب میتونید به دست بیارید.


دعا کردن، انواع زیارت ها و دعاهایی که وجود داره و خونده میشه و حتی ختم هایی برای روا شدن دعا و حاجت ها انجام میشه.



صلوات که یکی از جامع ترین دعاهای موجود و با اون میشه به همه چیز رسید.



استغفار که این هم یکی از جامع ترین دعاهای موجوده و با اون میشه به همه جا و همه چیز رسید. استغفار کردن برای شست و شوو پاکسازی روح، بالا رفتن کیفیت عبادات و حضور قلب هم بسیار موثر هست، بنابراین کسی میخواد کیفیت اعمالش و بالا بره، تمرکز و حضور قلب پیدا کنه موقع عبادت و دعا یکی از راه هایی باید پیش بگیره استغفاره. در مورد خواص شگفت انگیز استغفار جداگانه صحبت خواهیم کرد.



و... موارد دیگری که به مرور و مفصل به هر کدومشون خواهیم پرداخت. در پست های بعدی خواص یکسری از این اعمال و آدابشون و خواهیم گذاشت.  



تصمیم گرفتید؟ شروع کردین؟ می خواید شروع کنید یا هنوز دارید فکر می کنید؟


انشاالله خداوند یاریتون کنه...



 حالا دیگه وقتشه بگی بسم الله...



طولانیه ذخیره کردم بیام شب بخونم 

 تمام عالم فدای ائمه.تویی که علیه اسامی ائمه میگی فردوسی شاعر و حماسه سرای بزرگ ایرانی رو میشناسی؟همون که نماد ادب وفرهنگ ایران هست ،میدونی اسمش چیه ؟ ابوالقاسم 🤭آره گلم فردوسی یه ایرانی اصیل هست وکل جهان ایران رو بافردوسی میشناسن اما اسمش عربیه و با اون مقامش ادعای امثال تو رو نداشت پس تربیت نداشتتو نشون نده.  تو نه تنها روشنفکر نیستی بلکه اصلا اهل تفکر هم نیستی و باعث میشی آبروی روشنفکرهای واقعی مثل آقای گاندی بره هرجای دنیا بگی به اسم روشنفکر تو مجازی علیه خدا و اعتقادات مذهبیون میگی بهت میخندن .درحدی نیستی که رو حرف خدا حرف بزنی و علیه ائمه بگی فقط خودت حقیتر میشی خدا خودش فرموده دنیارو واسه خاطر حضرت محمدو حضرت زهرا و مولاعلی و فرزندانش آفریدم آخرش هم همه چی میرسه به وارث حقیقی غدیر به حضرت مهدی.امروز هم نهضت عاشورا ادامه داره و پیروان یزیدو قاتل حضرت زهرا دارن ازشون جلو میزنن اما روسیاهی واسه زغال میمونه .خدایا شکرت که من از دشمنان ائمه و یزیدی و پیرو قاتلین و خائنین نیستم .لعنت خداوند بر تمام دشمنان ائمه و لعنت بر قاتلان آقا امام حسین . .پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: علی با حق و حق با علی است و از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر در قیامت بر من وارد شوند .حضرت حیدر به نام فاطمه حساس بود/ خلقت از روز ازل مدیون عطر یاس بود/ ای که ره بستی میان کوچه ها بر فاطمه /گردنت را می شکست آنجا اگر عباس بود .


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

2728
 حالا ممکنه کسانی بگن خوب ما اهل نماز و روزه و حجاب و خیلی کارهای دیگه هستیم اما چطوری این ارتب ...

خیلی نکته های خوبی گفتید. یه سوال داشتم چطوری موقع نماز خوندن حظور قلب داشته باشیم. من قبلنا نمیگم خیلی ولی تا حدودی با حظور قلب نمازهام رو میخوندم. ولی الان چندساله به دلیل مشغله فکری کاری ای که دارم. اصلا نمیفهمم کی نمازم تموم شدو چی خوندم!!!! خیلی از این موضوع ناراحتم دوست دارم با دل و روحم نماز بخونم. شما پیشنهاد میدید چیکار کنم؟ 

خیلی نکته های خوبی گفتید. یه سوال داشتم چطوری موقع نماز خوندن حظور قلب داشته باشیم. من قبلنا نمیگم خ ...


    


برای اینکه حضور قلب داشته باشیم افزایش تمرکز و پاکسازی ذهن و روح نیازه. 


برای افزایش تمرکز و پاکسازی ذهن و روح هم کارهای مختلفی باید انجام داد. 


مثلا عواملی که ذهن شما رو مشغول میکنن کاهش بدین مثلا تماشای تلوزیون. اینترنت گردی بیش از اندازه. 


استغفار و جزو برنامه های روزنامه تو قرار بدین. ساعت های خاصی هست اثر بیشتری داری مثل سحرگاهان. بین الطلوعین و بعد از نماز عصر اما در هر زمانی مفیده. اگر میتونید رو به قبله با وضو استغفار بگید که اثر بیشتری داره اگر نمیتونید موقعی مشغول کاراتون هستید. استغفار یکی از عوامل مهمیه که روح رو پاکسازی میکنه، حافظه رو تقویت میکنه و تمرکز رو زیاد. 


یکی دیگه از کارهایی که میشه انجام داد اینه که معانی اذکار نماز و یاد بگیرید. کلمه به کلمه ترجمه فارسی و عربی تطبیق بدین لازم نیست حفظ کنید چندبار بذارید جلوتون نگاه کنید در ذهنتون خواهد نشست. اینکار مثل یادگیری زبانه. مثلا وقتی شما یاد می گیرید کلمه red یعنی قرمز، اوایل هر بار باید بخاطر بیارید که این کلمه به چه معنیه اما وقتی در ذهنتون نشست شما دیگه هر بار red رو می گید لازم نیست معنیش و هم در ذهنتون بیارید چون معنیش در خودش در ذهنتون فهمیده میشه. همین الان که ما فارسی صحبت میکنیم لازم نیست به معنای کلمات فکر کنیم چون معانی همراه کلمات در ذهن ما نشسته ان. اذکار نماز هم همینطور هستن یعنی وقتی معنیشون در ذهن شما می شینه دیگه لازم نیست بگید بسم الله الرحمن الرحیم یعنی چی. وقتی میگید ضمنش معنیش رو میدونید انگار دارید فارسی حرف میزنید دیگه تسلط پیدا میکنید. خوب وقتی به این جملات و اذکار تسلط معنایی پیدا میکنید حین ادا کردنشون توجه تون بیشتر نسبت بهشون جلب میشه. مثل وقتی داریم با کسی با زبان دیگری که بهش تسلط داریم صحبت میکنیم. یا وقتی شما کتاب مورد علاقه تون و برای بار چندم میخونید چون قبلا خوندینش باعث نمیشه دفعات بعد متوجه نشید چه میخونید دفعات بعد هم توجهتون به معنیش هست. پس یادگیری معنی به شکل عمیق و تسلط به اذکار میتونه در توجه و تمرکز به نماز کمکمون کنه. اون وقت ذهن همراه زبان ذکر و ادا میکنه بدون اینکه نیاز به فکر کردن به معنی باشه. این عامل کمک کننده است. 


اینها برخی از کارهایی هست که میشه باهاشون به خودمون برای حضور قلب و تمرکز بیشتر موقع نماز یا دعا خواندن انجام بدیم. 


انشاالله مورد استفاده تون قرار بگیره.



2738

تغذیه و رژیم درمانی

دکتر میر حسین کاظمی :


رژیم های چاقی و لاغری

افزایش قد کودکان و نوجوانان

تغذیه دوران کودکی ، نوجوانی ، بزرگسالی و سالمندی

تغذیه ی دوران بارداری و شیردهی

تغذیه ی ورزشکاران

مشاوره ی تغذیه و ارائه ی رژیم های درمانی در بیماری های متفاوت


شماره تماس :

دکتر میر حسین کاظمی


09367461816

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز