2733
2734
عنوان

اینفلوئنسر مارکتینگ

196 بازدید | 2 پست

اینفلوئنسر مارکتینگ

داستان از اونجایی شروع شد که بعضی از کاربرای شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام تصمیم گرفتند صفحه ی شخصیشون رو عمومی کنند و همه بتونند پیجشون رو ببینند. در نتیجه صاحبان این صفحات روزمرگی ها، تجارب، مهارت ها و فعالیت های خیرخواهانه و مدنیشون رو با دیگران به اشتراک گذاشتند. بنابراین شرایط ایجاب کرد که تعداد دنبال کنندگان این صفحه ها روز به روز زیاد بشه و آنها به نوعی، سلبریتی طور روی خط فکری و روند زندگی دنبال کنندگانشون تاثیر بگذارند. این روند افزایشی دنبال کننده ها تا جایی ادامه پیدا کرد که بعضی از صفحه ها رو تبدیل به یه رسانه ی خیلی قوی کرد. به جرات میشه گفت این روزا اینستاگرام به اندازه ی تلویزیون (که یه روزی برای خودش کیا و بیایی داشته) یا شایدم بیشتر برای مردم جذابیت داره. خب طبیعتا رسانه ها جایگاه بسیار ویژه ای نزد صاحبان کسب و کارها دارند، در نتیجه اینستاگرام مورد توجه برندها و بیزینس ها برای تبلیغ محصولات و دستاورداشون قرار گرفت. به دنبال توجه کسب و کارها به این صفحه ها ما شاهد رواج گسترده ی پدیده ای به نام "اینفلوئنسر مارکتینگ" یا همون "بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار" شدیم.

"افراد تاثیرگذار کسانی هستند که به واسطه ی اعتبار، دانش، موقعیت یا روابطشون می تونند روی تصمیمات دیگران تاثیر بگذارند". خب قطعا هممون تو اینستاگرام کسانی رو دیدیم که به واسطه ی: ورزشکار بودن، نمایش روزمرگی هاشون، به عنوان روانشناسی که از تابوهای جامعه برای بالا بردن آگاهی مردم صحبت می کنند، مشاورهای کنکور، اونایی که معلم هستن و تدریس خصوصی انجام میدن، آشپزها، شاعرا، دوقلوهایی که با دوقلو ازدواج کردند و همه چیشون شبیه همه حتی شغلشون، بیوتی بلاگرها (که خب یکی از موفق ترینا و بهتریناش که کاملا صادقانه و حرفه ای فعالیت می کنه رو هممون میشناسیمش)، استایلیستا، کسایی که زیاد سفر میرن، رستوران بازها و.....، چند صد هزار یا حتی میلیونی دنبال کننده دارند و الگوی زندگی فالوئرهاشون هستند.

اول از همه باید بگیم که این نوع از بازاریابی قدمتی چندین ساله داره و فقط به یک رسانه و پلتفرم محدود نمی شه. مثلا بیلبوردهایی که در سطح شهر میبینیم که فلان برند کسب و کارش رو از طریق عکس یه چهره ی شناخته شده معرفی کرده، اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب میشه. اما خب مسئله ی جالبی که وجود داره اینه که این مفهوم در کشور ما بیشتر با اینستاگرام عجین شده.

"نوعی از بازاریابی که از طریق ایجاد ارتباط دوجانبه ی سودمند بین بازاریاب ها و افراد تاثیرگذار، هدف افزایش آگاهی عمومی از برند و ارتقا محصولات رو محقق می کند". در واقع کسب و کارها افرادی رو که بتونند بر تصمیم و رفتار مشتریانشون تاثیر بگذارند، پیدا می کنند و از آنها می خواهند اطلاعات محصولات یا تجارب خود رو که موجب خرید محصول میشه، با مخاطبانشون به اشتراک بگذارند".

این روزا حتما زیاد می بینیم که حتی برندای بزرگ هم با اینفلوئنسرها برای معرفی محصولات، تخفیفات و خدماتی که ارائه میدن همکاری می کنند. اگر شما هم یه فاکتور منحصر به فردی دارید که از بقیه متمایزتون می کنه و فکر می کنید حتما برای مخاطبان می تونه جذاب باشه یا حتی اگر دانش یا مهارتی دارید که ممکنه باعث بشه کیفیت زندگی مردم رو بالا ببره و آگاهشون کنه، مثلا اینکه تدریس خصوصی ریاضی انجام میدین و می تونید کاری کنید تا شاگرداتون با راه حلای میانبر زودتر از حد معمول به نتیجه برسن، وقت رو از دست ندید و زودتر کارتون رو شروع کنید. به عنوان مطلب داخل پرانتزی باید بهتون بگم که چون تعداد اینفلوئنسرها این روزا خیلی زیاد شده و تقریبا تو هر زمینه ای چندین نفر فعالن و خیلیای دیگه که تعدادشونم کم نیست دارن تلاش می کنند که مخاطب جذب کنند، حتما حواستون باشه که باید یه چیز متفاوت برای ارائه داشته باشید تا بتونید خیلی خوب دیده بشید.




اینفلوئنسر کیست ؟ اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟ درباره اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ و کمپین‌های این روش بازاریابی دیجیتال در مقاله‌های قبلی صحبت کردیم. در این مقاله قرار است درباره اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ به یک جمع‌بندی کلی برسیم.

http://rabingroup.ir/digital-marketing/instagram-marketing/who-is-the-influencer/


این روزها در هر مقاله‌ای که درباره بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ می‌خوانید، نامی از اینفلوئنسرها و بازاریابی با آن‌ها آمده است. شاید یکی از دلایل پر رنگ شدن این نام گسترش شبکه‌های اجتماعی در زندگی مردم است. در واقع دلیل اصلی این موضوع همین مساله است. رسانه‌های اجتماعی در لابه‌لای لحظه‌های زندگی آدم‌ها نفوذ کرده و کاربران وقت زیادی از روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارنند و این باعث می‌شود که در طول روز مطالب زیادی را رصد کنند و درباره همه چیز آگاه شوند. علایق خود را بشناسند و افراد مورد علاقه خود را دنبال کنند. برای هر موضوعی صحبت کنند و درباره آن نظر بدهند.

این روند باعث شده تا مردم نسبت به تصمیم‌های‌شان برای انتخاب برند، محصول یا خدماتی آگاه‌تر شوند و نیز به قدرتی بیشتری دست پیدا کنند. میان این تصمیم‌گیری‌ها کاربران گوش‌های خود را تیز کرده‌اند تا حرف‌های آدم‌های شناخته شده را بشنوند. بهتر است اینطور بگوییم که حرف‌های افراد شناخته شده روی تصمیم مردم تاثیر بسیار زیادی دارد.

حالا این افراد شناخته شده چه کسایی هستند؟ خب رسیدیم سر اصل مطلب یعنی اینفلوئنسر کیست.  «به افراد شناخته شده و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسر می‌گویند.» این تعریف کلی از اینفلوئنسر است. همانطور که گفتیم رشد شبکه‌های اجتماعی در روند زندگی مردم و تصمیم‌های‌شان تاثیر گذاشته، از سوی دیگر افرادی هم در رسانه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی مخاطبانی را به سمت خود جذب کرده‌اند. آن‌ها ممکن است از زندگی روزمره، حرفه، علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های خود، دغدغه‌های خود در زمینه‌های مختلف مثل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و … شروع به تولید محتوا به صورت عکس و ویدیو می‌کنند و آن‌ها را در صفحه‌شان به اشتراک می‌گذارند.

گروهی از مردم هم به دلیل علاقه‌مندی و سلیقه خود این افراد را دنبال می‌کنند در نتیجه تعداد فالوورهای این افراد روز به روز افزایش پیدا می‌کند و هزاران نفر می‌رسد. این افراد برعکس سلبریتی‌ها (هنرمندان، ورزشکاران، فعالان سیاسی، اقتصادی و …) در خارج از فضای مجازی کمتر شناخته شده‌اند. در واقع معروفیت آن‌ها بیشتر در رسانه‌های اجتماعی است، اما تاثیرگذاری بیشتری را روی مخاطبان خود دارند.

اینفلوئنسرها را از جنبه‌های مختلف می‌توان تقسیم‌بندی کرد اما شاخص اصلی دسته‌بندی آن‌ها میزان فالوور آن‎ها است. در میان جماعت افراد تاثیرگذار، ماکرو اینفلوئنسرها و میکرو اینفلوئنسرها را داریم. تفاوت آن‌ها در چیست؟ افرادی که تقریبا بالای ۵۰۰ هزار فالوور دارند را ماکرو اینفلوئنسر می‌گویند و همچینین به کسایی که بین ۱۰ تا ۵۰۰ هزار فالوور دارند را میکرو اینفلوئنسر گفته می‌شود.

سوال بعدی که خیلی‌ها درباره آن کنجکاو هستند این است که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ «بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها را اینفلوئنسر مارکتینگ می‌گویند.» این نیز یک تعریف کلی از اینفلوئنسر مارکتینگ است. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از ترندهای جهانی ۲۰۱۷ در دنیای دیجیتال مارکتینگ می‌باشد که روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.

بازاریابی دهان به دهان (Word of mouth marketing) یکی از روش‌های پر بازده بازاریابی است که همواره از گذشته تاکنون مورد علاقه بازاریابان نیز می‌باشد. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از ابزارهایی است که با استفاده از بازاریابی دهان به دهان همیشه در طول زمان برای کسب و کارها مفید بوده اما اکنون با رشد شبکه‌های اجتماعی این ابزار وارد فاز جدیدی شده است. در واقع اینفلونسر راه میانبری برای اجرای بازاریابی دهان به دهان با کیفیت بالا است. اینفلوئنسرها محتوای اختصاصی را منطبق با ذائقه مخاطبان‌شان تولید می‌کنند.

در روش بازاریابی دهان به دهان، افراد تاثیرگذار درباره برند، محصول یا خدماتی با مخاطبان خودشان صحبت می‌کنند و مخاطبان آن‌ها به دلیل قبول داشتن اینفلوئنسرهای انتخابی خود حرف‌های آن‌ها را در نظر می‌گیرند و در تصمیم‌گیری‌های‌شان تحت تاثیر آن حرف‌ها هستند.

حالا تفاوت کار با این دو دسته ماکرو اینفلوئنسر و میکرو اینفلوئنسر در چیست؟ باید گفت که رشد میکرو اینفلوئنسرها بسیار قابل توجه بوده که نظر بازاریابان را به خود جلب کرده است. میکرو اینفلوئنسرها افرادی تاثیرگذار در حوزه های تخصصی با دنبال‌کنندگان وفادار هستند که نرخ تاثیرگذاری  (Engagement Rate) بالایی بین مخاطبان خود دارند. این میزان بالاتر از نرخ تاثیرگذاری سلبریتی‌ها و حتی ماکرو اینفلوئنسرها است، که در نهایت کسب و کارها با میکرو اینفلوئنسرها، میزان بازگشت سرمایه (ROI) بیشتر و مناسب‌تری نسبت به سلبریتی‌ها و ماکرو اینفلوئنسرها دریافت خواهند کرد.

یکی از موارد مهم در کار با اینفلوئنسرها طراحی کمپین مناسب و خلاق و مدیریت آن است. کسب و کارها باید بتوانند برای کار با اینفلوئنسرها کمپین‌های خلاقانه طراحی کنند. در این مسیر قبل از هر چیز باید اهداف خود را بررسی و بشناسند و با توجه به اهداف خود اینفلوئنسرهای مناسب را انتخاب کنند. همچنین باید سعی کنند تا از تعدادی اینفلوئنسر برای دستیابی به میزان بالاتری از تاثیرگذاری استفاده کنند. همچنین بهتر است بدانید که می‌توان با مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی خود میزان موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ را اندازه‌گیری کنید.


ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
داغ ترین های تاپیک های امروز