2737
2739

maryam_o_avaبراى #هشتم_مارس

چند باری برایم پیش آمده که پسرک یک لگد محکمی زده و من ناخداگاه سیخ نشستم، اطرافیان گفته اند: پسره دیگر! زورش زیاده. دقیقا همان وقت است که من به جنین معصومی فکر میکنم که تعریفها و کلیشه های دنیای مردانه قبل از بدنیا آمدنش هم دست از سرش برنخواهند داشت.

امروز روز جهانی زن است و طبق تاریخ پسر کوچولو من قرار است یکماه دیگر بدنیا بیاد. برای همین تصمیم گرفتم راجع به بارآوردن پسر برابریخواه و فمنیست که آرزوی داشتنش را دارم بنویسم.

ممکن است سوال پیش بیاید که اگر در دنیای مردسالار, مردها سالارند چرا من باید این برتری را از پسرم بگیرم و به عبارتی برابری چه نفعی برای پسر من خواهد داشت.

آمار به ما نشان میدهد که میزان خودکشی در مردان بالاتر از زنان است. از دلایلی که عنوان میکنند این است که مردها تحت فشار اقتصادی بیشتری از زنان هستند. بار مالی زندگی بیشتر بر دوش مردان است. جوامع مرد سالار تعاریفی از مردانگی ارائه میدهند که اگر به اندازه کافی پرزور و خشن نباشی, قد بلند و هیکلی نباشی, درآمد و کار خوب نداشته باشی به اندازه کافی مرد نیستی.

سلامت روان آدمیزاد به ابراز احساسات و راحتی در روابطش بستگی دارد و نظام مردسالار سعی میکند مردها را در چهارچوب و کلیشه های مردانگی بگنجاند. این بسیاری از مردها را از پا درمیاورد و به بسیاری آسیبهای جدی میزند.

نکته مهم دیگر اینکه در دنیای مدرن کلیشه های جنسیتی هر روز دارند میشکنند و موفقیت در محیط کار, مهارتهایی مثل حل مسئله, همدلی و همدردی را میطلبد که با نظام مردسالار همخوانی ندارند.

از این نکته که چه لذتها و تجارب نابی مثل گلکاری, شیرینی پزی و...از پسران دریغ میشود برای اینکه مبادا کار دخترانه ای بکنند میگذرم تا برسیم به اینکه چطور پسر فمنیسم بار بیاریم.

(ادامه در كامنتها)

maryam_o_avaفرصت بازیهای برابر:

به مرور زمان دخترهای ما این فرصت را پیدا کرده اند که بازیهایی که قبلا پسرانه بود را تجربه کنند. غریب نیست اگر امروز برای یک دختر بچه قطار کادو بخریم اما همچنان باربی خریدن برای تولد یک پسر کار عجیبی است. هرچه بازی دختربچه ها در طول زمان متنوع شده, خیلی از پسرها همچنان فقط باید ماشین بازی کنند و با لگو خانه بسازند. مثلا دختر من میتواند کلاس فوتبال برود و نه تنها عجیب نیست که خیلی هم جذاب و جالب است. اما اگر پسر من بخواهد لباس تن عروسکش کند و برایش لالایی بگوید, همممم مثل اینکه یکم زیادی لطیف است!

به بچه ها فرصت بدهیم که با اسباب بازیهای مختلف بازی کنند. ممکن است یک بچه ای ماشین و یا عروسک را بیشتر دوست داشته باشد. خوب است فرصت برابر بهش بدهیم و او خودش انتخاب کند که کدام را بیشتر میپسندد.

اینجا دوست دارم راجع به رنگ هم حرف بزنم. الان در دوره ای هستیم که مردهای بزرگ و اتفاقا خیلی شیک ممکن است پیراهن مردانه صورتی بپوشند و یا مارکهای خیلی گران پیراهنهای مردانه گل منگلی تولید میکنند. اما همچنان یک مقاومت عجیبی روی رنگ لباس پسربچه ها دیده میشود. لباس پسربچه ها معمولا سورمه ای, قهوه ای و رنگهای سنگین هستند. من برای شوهرم خیلی راحت ممکن است پیراهن چهارخانه صورتی بخرم اما یک تابو عجیبی هست که صورتی تن نوزاد پسر نکنی.

من این را در اون ناخداگاهی میبینم که از پسربچه توقع یک موجود جدی و کم عاطفه دارد. وگرنه رنگ به خودی خود نباید معنی خاصی داشته باشد. شاید هم یک ترس ناخداگاهی هست که اگر پسرمان صورتی بپوشد بعدا همجنسگرا میشود. الله اعلم!

maryam_o_avaراحت گریه کن:

تحقیقات نشان میدند که دخترها و پسرها در دوران نوزادی و نوپایی به یک اندازه گریه میکنند. اما در 5 سالگی پسرها این پیام را دریافت میکنند که تنها احساسی که مجاز به نمایشش هستند خشم است. آنها احساس ناراحتی, احساس آسیب پذیری و شکنندگی شان را باید پنهان کنند. گویی توقع میرود که یک پسر مثل یک ربات باشد. راه حل چیست؟ میشود به پسرها یاد داد که بتوانند بگویند من عصبانی نیستم من الان ترسیدم, احساساتم جریجه دار شده, غمگینم و یا اینکه نیاز به کمک دارم.

الگوی خوب:

تحقیقات نشان میدهند که پسرها حتی بیشتر از دخترها میتوانند تحت تاثیر الگوها قرار بگیرند. اینکه پدری در خانواده کارهای خانه را انجام بدهد, روی کیفیت رفتار آینده پسرش حتما تاثیر خواهد گذاشت. از الگوهای زنانه هم غافل نشویم. زنان قوی میتوانند مدلهای خوبی برای پسرهایمان باشند. با پسرهایمان راجع به دستاوردهای زنان , زنان معروف, دانشمند, سیاستمدار, فضانورد و ... حرف بزنیم. تمام اینها به شکستن کلیشه های جنسیتی کمک خواهند کرد.

شجاع باش و خودت باش

برعکس نقشهای زنانه و مردانه که هر روز بیشتر در هم تنیده میشوند, تحقیقات نشان میدهد که در 50 سال اخیر محصولاتی که برای دختران و پسران تولید میشود تقسیمات بیشتری پیدا کرده اند. از تفاوت اسباب یازیهای دخترانه و پسرانه مثل باربی و کامیون تا تفاوت رنگ مسواک و لیوان آب. صورتی برای دخترها و آبی برای پسرها.

تحقیقات نشان میدهد که بیشترین تفاوت انتخاب اسباب بازی به 2 تا 3 سال برمیگردد, وقتی کودک کم کم جنسیت خودش را تعریف میکند. این تفاوت بین اسباب بازیها بعدها میتواند به شکاف عمیقتر جنسیتی در تحصیلات, زندگی حرفه ای و مهارتهای اجتماعی بدل شود. راه حل چیست؟ قرار نیست به زور پسرها را عاشق عروسک و دخترها را عاشق تراکتور کنیم اما میتوانیم طیف مختلفی از بازیها را در اختیار بچه ها قرار بدهیم تا خودشان سلیقه شان را بشناسند و چیزی که مورد علاقه شان هست را کشف کنند. مثلا تشویق پسرها به بازیهای نمایشی میتواند بعدا به مهارتهای اجتماعی و بیان احساساتشان کمک کند.


در سرزمینی که سایه آدمهای کوچک بزرگ شد, آفتاب در حال غروب است...

maryam_o_avaمشاركت در کارهای خانه:

معمولا ما به دخترها یاد میدهیم که اتاقشان را مرتب کنند, جارو بزنند, در غذا درست کردن شریکشان میکنیم ولی در مورد پسرها خیلی وقتها بیخیال این آموزشها میشویم. میشود پسرها هم یاد بگیرند و مهمتر از آن از آشپزی, خیاطی و کارهای خانه لذت ببرند. همونطور که توقع داریم یک زن مهندس کامپیوتر به اندازه همکار مردش بلد باشد از پس کار حرفه ای بیرون از خانه بربیاد, باید برایمان مهم باشد که پسرها هم در خانه, از پس کارهای خانه به اندازه یک زن بربیاند. بی عرضه بودن در آشپزی و کارهای خانه هنر نیست.

احساس مسئولیت نسبت به دیگران

هنوز که هنوز است زنها بیشتر بار مسئولیت مراقبت از بچه ها و افراد مسن و همینطور کارهای خونه را برعهده دارند. با پسرها راجع به اینکه چطور مردها میتوانند مسئولیت افراد ناتوانتر خانواده را بر عهده بگیرند حرف بزنیم و اینکه این فقط مسئولیت دخترها نیست که حواسشان به کوچک و بزرگ خانواده باشد. حالا چطور اینکار را بکنیم, دوستش مریض است تشویقش کنیم که برایش سوپ درست کند. یکی از اقوام در بیمارستان بستری است, به دیدنش برویم. اجازه بدهیم مسئولیتهای کوچک در مورد خواهر و برادر کوچکترش را برعهده بگیرد. اگر درسش خوب است تشویقش کنیم به شاگردهایی که ضعیفتر از خودش هستند درس بدهد. بطور کلی سعی کنیم حس همدلی و همدردی را درش بیدار کنیم و بهش احساس مسئولیت بدیم.

تشویق به دوستی با دخترها:

تحقیقات نشان میدند که بعد از سنین پیش دبستانی بچه ها بر اساس جنسیتشون جدا میشوند و این جدایی کلیشه های جنسیتی را در آنها تقویت میکند. بچه هایی که تشویق میشوند با دوستانشان از جنس مخالف بازی کنند توانایی بالاتری در حل مسئله دارند. هر چه ما بچه ها را جدای از هم بار بیاوریم, به میزان بیشتری به تقویت کلیشه ها و باورهای غلط جنسیتی دامن زده ایم.

maryam_o_avaنه یعنی نع!

بسیار مهمه که از همان بچگی بهشان یاد بدهیم که اول باید سوال کنند و بعد اجازه دارند بدن کسی را لمس کند. باید بچه هایمان معنی و قدرت کلمه نه را درست یاد بگیرند و درک کنند.

چطور یادشان بدهیم؟ اول از همه خودمان بدون رضایت, آنها را بوس و بغل نکنیم. اگر خواستیم بچه ای را ببوسیم و گفت نه درجا خودمون را کنار بکشیم. با بچه های کوچکتر میشود نه را با بازی یاد داد. یک عروسک را روی بدنش قلقلک بدهیم تا بخندد و هروقت گفت نه عروسک را کنار بذاریم. بعد که قانون بازی را یاد گرفت, بازی را برعکس کنیم او با عروسک ما را قلقلک بدهد و ما که گفتیم نه بازی را قطع کند. دختر فحش نیست!

جملاتی مئل این دخترانه است, گریه مال دخترهاست, مگر دختری که ... باعث میشود که بعدها او از کلمه دختر برای توهین و تحقیر استفاده کند. خیلی وقتها ما خودمان از ترس اینکه پسرمان مورد تحقیر و توهین قرار نگیرد او را در مسیری میاندازیم که به نظرمان مردانه میاد. مثلا ممکن است پسرمان بخواهد عروسک بازی کند اما ما از ترس اینکه مسخره نشود, اصلا چنین امکانی را در اختیارش نمیذاریم. بجای فرار از حرفهای بیجهت دیگران میشود به پسرمان یاد بدهیم که در چنین موقعیتهایی بگوید نه هر کسی دلش خواست میتواند عروسک بازی کند. یا نه من دختر نیستم اما دوست داشتم امروز تی شرت صورتی بپوشم. یا اینکه نه من دختر نیستم اما مگه تو فکر میکنی دخترها بدتر از پسرهاند؟

maryam_o_avaبزرگ کردن پسر برابریخواه و فمنیست, باعث میشود که او درک بهتری از خودش و دنیای اطراف خودش داشته باشد. خودش را در چهارچوبهای تعریف شده از مردها جا نخواهد بدهد, آزادتر زندگی کند. بعدها بتواند شریک عاطفی مناسبتری برای خودش انتخاب کند و خانواده سالمتری داشته باشد.

امیدوارم این پسر کوچولو که توی شکم من دارد خودش را به در و دیوار میزند, این شانس را داشته باشد که در یک دنیای رنگی و پر از فرصت برابر برای همه زندگی کند.

در سرزمینی که سایه آدمهای کوچک بزرگ شد, آفتاب در حال غروب است...

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

2728
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687