2733
2739

شب چله آخرین روز آذرماه و بلندترین شب سال است و نیاکان ما ۴۰ روز بعد از این شب را چله بزرگ می‌نامیدند. به دنبال چله بزرگ، چله کوچک شروع می‌شد که مدت آن ۲۰ روز بود و از دهم بهمن تا پایان ماه ادامه داشت،تو کشور ما هر استانی رسمایه خودشونو دارن که من شمالی میخوام براتون از رسوم خودمو بگم شمام میتونین از رسم هایه شهر یا استان خودتون بگین تا آشناشیم باهاش  

  لطفا منتظر ارسال متن و آپلود عکس بمونین دوستان مثل دسته گلم  

من عاشقم  عاشق این دنیایه دیوانه  

شب یلدا مازندرانی ها

چله شو یا همان شب یلدا از آیین های قدیمی و دیرینه ایران می باشد که در مازندران دارای آیین ها و آدب های بومی و محلی بخصوص خودش است.شب یلدا در زبان مازندرانی چله شو خوانده می‌شود.

من عاشقم  عاشق این دنیایه دیوانه  

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

در اعتقادات بومی های مازندرانی‌ چله شو شب مهم و پرشگونی است و همه افراد خانواده دور هم جمع و به خوردن تنقلات مشغول میشوند.بسیاری از خانواده ها در چله شو معمولا از غروب به خانه پدربزرگ و مادربزرگ ها رفته و یا پس از خوردن شام برای شب نشینی چله شو به خانه ی خویشاوند بزرگتر می روند.قبل از تناول پدر و یا بزرگتر جمع  لای قرآن را می گشاید و یک صفحه از آن را قرائت می کند, سپس برای اموات خود و اهل محل درخواست آمرزش از درگاه خداوند می کند.پیران اعتقاد دارند که در این شب زمین نفس می کشد و از این به بعد روزها به اندازه یک جو بلند شده و شب ها کوتاه می گردد.

من عاشقم  عاشق این دنیایه دیوانه  
2731

در روستاهای مازندران با اعتقاد بر اینكه خیرات كردن در اول شب زمستان موجب زیاد شدن روزی می شود با كمک كردن به فردی كه معروف به ” آل ” است و با سیاه كردن صورت خود و پوشیدن لباسی كه هویتش معلوم نشود با رفتن به درب خانه های مردم برای نیازمندان آذوقه زمستان را جمع آوری می‌كند(البته در روستاها بیشتر برگزار میشه).

من عاشقم  عاشق این دنیایه دیوانه  

خواندن داستانهای كهن مازندرانی , شعرهای امیر پازواری شاعر كهن مازندرانی یا امیری خوانی وگرفتن فال حافظ و فال گردو از مهمترین مراسم چله شو در مازندران است.

من عاشقم  عاشق این دنیایه دیوانه  

از زیباترین و جالترین رسوم این است که دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود از ۷ خانه چیزی می گرفته اند که معتقد بودند در این بین اگر کسی ندیده و نشناخته باشدشان حتما به نیت و آرزوی خود می رسند.

من عاشقم  عاشق این دنیایه دیوانه  
2738

خوردنی ها آن شب که شامل :

هندوانه,

پشت زیک

میوه (کنس و ولیک میوه محلی جنگلی اند),

ماست,

آجیل (گندم بوده داده,نخود برشته,تخم هندوانه و کدو,بادام زمینی, پسته,کشمش,انجیر وتوت خشک,

بئودونه,

کیکو شیرینی و … است

که عکس بعضیهارو میزارم براتون:

من عاشقم  عاشق این دنیایه دیوانه  
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز
توسط   mahsa_ch_82  |  10 ساعت پیش