2733
2734
عنوان

گلونی

37 بازدید | 11 پست

سلام دوستان، تو یکسری از تاپیک ها دیدم که روز گلونی رو به لرهای عزیز تبریک گفتند، درصورتیکه گلونی ثبت ملی قوم لک هستش 

درسته لک ها به واسطه یکسری تصمیمات سیاسی از هم جدا و دور افتادن ولی خداوکیلی دیگه گلونی رو به اسم خودتون ثبت نکنید عزیزان.

بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، 

 خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید

بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، 

 خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید

پس از ثبت ملی پوشش گلونی لکی عده ای از برادران غیر لک حرکتی را آغاز کرده اند و با تحریف واقعیات اجتماعی جامعه سعی دارند گلونی لکی را لری بنامند که به دلایل زیر تلاشهای زشت این این افراد غیرقابل پذیرش و تحریفی است. نفر اصلی این جریان انحرافی نیز زنی تجزیه طلب ساکن در یکی از کشورهای اروپایی است که وابستگی آشکاری با گروههای ضد انقلاب و ایرانی ستیز داشته و الان در اینستاگرام بسیاری از جونان لر را منحرف کرده است. همین تحریک های این زن تجزیه طلب سبب ایجاد شکاف فرهنگی بین مردمان لک و برادران و خواهران لر شده است.

2731
پس از ثبت ملی پوشش گلونی لکی عده ای از برادران غیر لک حرکتی را آغاز کرده اند و با تحریف واقعیات اجتم ...

گلونی لکی است یا لری؟

1. نخست اینکه اگر گلونی لری است پس چرا لرهای بختیاری، لرهای یاسوج، لرهای فارس و سایر لرها چیزی بنام گلونی ندارند؟ پس مشخص است که گلونی لری نیست. این در حالی است که گلونی در بین تمام ایلات و  طوایق قوم لک وجود داشته و همین بمعنی ماهیت لکی گلونی است.

2. دوم اینکه بنظر میرسد دلیل اینکه تنها در بین بخش کوچکی از طوایف لر که همان لرهای خرم آباد است  گلونی استفاده میشود این باشد که لرهای خرم آباد گلونی را از همسایگان خود یعنی لکها به ارث برده اند. لذا گلونی لکی است و نه لری

3. سوم و مهمتر از همه اینکه واژه گلونی در زبان لکی به معنی بستن مو و بستن گیسوان است در حالیکه در لهجه لری بدون معنی است. "گل" در زبان لکی قدیم بمعنی گیس و مو و "ونی" بمعنی بستن است. لذا گلونی بمعنی موبند است. در حالیکه در لهجه لری به مو "می" گفته میشود.

4. چهارم اینکه حتی زنان لر خرم آباد نیز که گلونی را از زنان لک به ارث برده اند چند سالی است که بجای گلونی لکی از روسری استفاده میکنند. در حالیکه زنان لک همچنان پایبند به گلونی به معنوان میراث اجدادی خود هستند. پس آن قومی که گلونی را حفظ کرده و مانع از نابودی آن شده قوم لک است.

5. پنحم اینکه ثبت ملی هر اثری مراحلی دارد و در آن بررسیهای کارشناسی فراوانی صورت میگیرد. چنانچه گلونی متعلق به لر بود هیچگاه توسط سازمانهای مربوطه بنام قوم لک ثبت ملی نمیشد. مجموع کارشناسی ها نشان دهنده ماهیت لکی گلونی و تعلق آن به قوم لک بوده است.

در مجموع ثبت ملی گلونی لکی توسط مردمان قوم لک در شهریور سال 1397 اقدامی پسنیده و در جهت حفظ و حراست از میراث و داشته های ملت بزرگ ایران است و انتظار میرود سایر اقوام نیز به داشته های قوم لک مانند گلونی لکی احترام بگذارند.

گلونی لکی است یا لری؟ 1. نخست اینکه اگر گلونی لری است پس چرا لرهای بختیاری، لرهای یاسوج، لرهای فار ...

چرا بحثو کشش میدی بابا

گلونی واسه خودتون

اما لر لرستان گلونی دارن

لکستان گلونی دارن

و کرداهم گلونی دارن اما اسمش یه چیز دیگست

بعدسم انواع مختلفی لر داریم و پوششا کمی باهم متفاوتن

من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش
کش ندادم فقط خواستم بدونن گلونی برای قوم لک ثبت ملی شده.

بله درسته

اما اونی که تاپیک زد و به لرا تبریک گفت به این خاطر بوده که لرستانی هاهم ازش استفاده میکنن و نخواستن به نام خودشون بزنن

من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش
ارسال نظر شما
این تاپیک قفل شده است و ثبت پست جدید در آن امکان پذیر نیست

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز