2733
2734
عنوان

آداب زیارت سیدالشهدا

190 بازدید | 8 پست

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام.

این تاپیک  به بررسی آداب زیارت سیدالشهدا میپردازد.


پ.ن.1

1.مطالب فوق برگرفته از سخنان حجةالاسلام والمسلمین علوی_تهرانی میباشد.

2. مطالب صرفاً جهت در دسترس قرار گرفتن تعداد زیادی از مردم در نقاط مختلف منتشر میشود درواقع در جهت پرداخت زکات  آن است.

پس هیچ گونه بحث یا مشورت یا پاسخ یاتوضیحی زیر این تاپیک صورت نخواهد گرفت لذا از خوانندگان عزیز نی نی سایت خواهشمندم شماهم از ذکر هررر نوع مطلبی( با ارتباط یا فاقد ارتباط با موضوع) در زیر این تاپیک جدا و اکیدا خودداری نمایند.


علت قفل کردن تاپیک 

1.چون افراد مختلف با شرایط روحی متفاوت و اعتقادات متفاوت، خواننده نی نی سایت هستند اینجانب در فضای مجازی به هیچ عنوان هیچ مطلبی را از جانب خودم نمینویسم تا باعث ناراحتی احتمالی و ناخواسته کسی نشود و ممکن است مطالبی از جانب خوانندگان زیر پست نوشته شود که جواب ندادن به آنها نوعی بی ادبی تلقی شود .

2.چون افراد  ممکن است مطالبی را درج کنند که  ناخواسته باعث ناراحتی احتمالی کسی شود و از آنجا که اینجانب ایجاد کننده تاپیک میباشم و به طور غیر مستقیم ممکن است مسئولیت آن نوشته ها و ناراحتی ها به گردن من هم باشد.

3.به دلیل اینکه برای کامل کردن مطالب تاپیکِ درج شده احتیاج به اضافه کردن پست هایی  میباشد و ثبت پست های دیگر موجب خواهد شد خواننده های عزیز برای پیدا کردن متن کامل در بین پست ها دچار مشقت شوند.

پ.ن.2.

.ذکر مطالب زیر اصلاً و ابداً به معنای این نیست که خودم به طور کامل به  آنها گوش کرده و عمل نموده و آنها را در زندگی ام پیاده میکنم .من فقط ،سخنان حجةالاسلام والمسلمین علوی_تهرانی را برای استفاده عموم نشر میدهم.(.به این مطلب اشاره کردم تا در قیامت حقی به گردنم نباشد.و جزء کسانی نباشم که خودشان به گفته هایشان عمل نکرده اند.)

امید است که به توفیق خداوند متعال و لطف پیغمبر و اهل بیت پاکش من و تمامی کسانی که علاقه مند هستند بتوانیم  این مطالب را در حد تموانمان درک و در زندگی عملی کنیم و سرلوحه کردارمان قرار دهیم باشد که مورد رضایت و قبول درگاه حق قرار گیرد

با تشکر .

در دنیا و برزخ و آخرت خوشبخت و خوشحال و راضی باشید.

🔴 #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه ۱


✳️ #زیارت در اسلام مشروعیت دارد؟


در #قرآن خداوند به پیامبر فرمود: رسول ما! به مردم بگو که من نسبت به #رسالت خود از شما #اجر و مزدی نمی‌خواهم مگر مودّت ذَوی القُربی [شوری/۲۳]


✳️ #ذوی_القربی چه کسانی هستند؟


در کتاب ذخائر العقبی از منابع #اهل_سنت ، احمد بن حنبل روایتی را به نقل از ابن‌عباس از رسول خدا درباره این آیه بیان می‌کند:

وقتی این آیه نازل شد، شخصی از رسول خدا پرسید: ذوی القربای تو که #مودت آنها واجب شده چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: "علی، فاطمه و دو پسرش" اینها که معصوم هستند، ذوی القربای پیامبرند.


🔹در رابطه با #محبت و مودت #اهل_بیت ، در منابع اهل سنت روایات زیادی آمده، از جمله این #حدیث در کتاب مشهور کَنزُالعُمّال از پیامبر که فرمودند: "فرزندان خود را با ۳ خصلت تربیت کنید: محبت پیامبرتان، محبت اهل بیت او، و قرائت قرآن"


⭕️ مودّت، مزد ۲۳ سال رسالت پیامبر است. زیارت، یکی از راههای اظهار مودّت به اهل بیت است. هرچقدر که باور ما نسبت به مودّت عمیق‌تر باشد، جایگاه بالاتری برای زیارت قائل خواهیم بود.


✳️ معنای زیارت:


زیارت در لغت از ریشه "زَور" و بمعنای روی گرداندن از هر چیزی است. پس زائر کسی است که به قصد زیارت اهل بیت از همه چیز عدول کرده است.

در زیارت وجود ۳ چیز لازم است:

روی گرداندن از همه چیز، توجه داشتن به قصد بزرگداشت اهل بیت، انگیزه برای اُنس با ایشان


💠 در هر زیارت، ۴ رکن وجود دارد:

#زائر، مَزور (امام معصوم)، مَزار (حرم یا محل دفن)، زیارت‌نامه


🔹زیارت‌نامه، ترنّم بیان کمالات اهل بیت است که باید مأثور باشد. یعنی از ناحیه امام معصوم رسیده باشد. زیارت‌نامه بیانگر میزان ارادت به امام است که همواره همراه با #تولی و #تبری است.


🔹تحقق این ارکان، زمانی اتفاق می‌افتد که اندیشه‌ای پشت آن باشد. یعنی باید صاحب مزار را زنده بدانیم. این حیات، براساس آیات قرآن و #عقل اثبات شده است.

"هرگز گمان مبر کسانیکه در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند" [آل‌عمران/۱۶٩]


🔹بنابراین اگر مقابل ضریح سیدالشهداء قرار می‌گیرم، معنا ندارد با تلفن همراه سرگرم شوم یا به جدل و بحث یا گفتگو با دیگران مشغول باشم. باید ادب حضور در برابر #امام را رعایت کنیم. در حرم نباید فریاد زد یا دیگران را هُل داد. زمانی اینطور می‌شود که من جز سنگ و کاشی، چیزی نمی‌بینم.

اگرچه اینها محترم است ولی اصل، امام معصوم است.


💠 در کتاب "وفاءالوفاء" از منابع معتبر اهل سنت، درباره زیارت روایاتی از پیامبر اسلام نقل شده است:


🔹هرکسی به زیارت من بیاید و قصد زیارتم را داشته باشد، حق او است که در روز قیامت #شفیع او باشم.

🔹کسیکه حج انجام دهد سپس قبر من را بعد از حیاتم زیارت کند، مانند کسی است که من را در دوران حیاتم زیارت کرده باشد.

🔹کسیکه به حج برود اما مرا زیارت نکند، به من جفا کرده است.

🔹کسیکه توانایی دارد، اما مرا زیارت نکند، به من جفا کرده است [احیاءالعلوم/غزالی]


⚡️ما در زیارت‌نامه رسول‌اکرم می‌خوانیم:

"اگر در زمان حیات شما موفق به دیدارتان نشدم، اکنون با #علم به اینکه احترام شما در زمان ممات مانند حیات شماست، قصد زیارت شما را کرده‌ام، پس به آنچه گفتم، نزد خداوند گواه باش"


💢 پس بر خلاف عقیده مخالفان از جمله #وهابیت ، #مشروعیت زیارت در کلام رسول خدا آمده و از سنّت ایشان است و ابدا قابل تردید نیست.

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

خلاصه جلسه اول | #آداب_زیارت

@Fares_ir

🔴 #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه ۲


✳️ روایات باب #زیارت از جهتی، بر ۲ دسته‌اند:


💠 دسته اول؛ زیارت افرادی است که در قید حیات هستند. یعنی کسانیکه در دنیا با آنها زندگی می‌کنیم.

۲ روایت در #مشروعیت این زیارت:


🔹پیامبر فرمودند: "کسیکه به زیارت برادر دینی خود برود اما نه به خاطر نیاز و احتیاج (بلکه برای رضای خدا)، خدا او را از زائران خانه خود قرار می‌دهد و بر خدا لازم است که #زائر خود را اکرام کند"


🔹پیامبر فرمودند: "کسیکه عالم ربّانی را ملاقات کند، مثل اینست که من را زیارت کرده است"


💠 دسته دوم؛ زیارت افرادی است که از دنیا رفته‌اند. در جهان‌بینی اسلامی، مرگ، انتقال از #دنیا به عالم برزخ است و فنا و نابودی نیست.


🔹پیامبر فرمودند: "اموات خود را زیارت کنید که آنها از زیارت شما شاد می‌شوند، و نزد قبر پدر و مادرتان حاجات خود را بخواهید"


🔹عایشه نقل می‌کند: گاهی پیامبر در آخر شب سوی قبرستان #بقیع رفته و خطاب به اموات می‌فرمودند:

"سلام بر شما ای اهل #ایمان ! در زمان تعیین شده، آنچه را که خدا به شما وعده کرده به شما خواهد رسید و ما نیز به شما ملحق می‌شویم"


⭕️ این ۲ #حدیث نشان از مشروعیت مطلق زیارت اهل قبور است. یعنی بر خلاف #باور و #رفتار مخالفان، می‌توانید به زیارت اموات بروید.


✳️ زیارت خاصّ #اهل_بیت علیهم‌السلام


🔹اولین و محکم‌ترین دلیل از #قرآن برای زیارت اهل قبور، آیه #مودت است. در جلسه قبل با رجوع به منابع #اهل_سنت گفتیم که یکی از موارد بروز و #ظهور محبت به #اهل_بیت ، زیارت آنهاست.


💠 روایات #شیعه در باب زیارت:


🔹امام رضا فرمودند: "هر امامی بر گردن پیروان و دوستداران خود، عهد و پیمانی دارد، و زیارت قبر آنها از مصادیق حُسن اداء و اتمام وفای به عهد است. پس کسیکه با رغبت به زیارت ایشان برود و آنچه را که اهل بیت قبول دارند تصدیق کند، مشمول #شفاعت آنها در روز قیامت خواهد بود"

در آیات و روایات، وفای‌به عهد، واجب است.


🔹حضرت #سیدالشهداء فرمودند: "از جدّم رسول خدا پرسیدم: پدرم! به زائر شما چه نفعی می‌رسد؟ فرمودند: کسیکه من را در حال حیات یا ممات زیارت کند، یا کسیکه به زیارت پدرت یا زیارت برادرت یا به زیارتت برود، بر من حقی دارد که در روز قیامت به زیارتش بروم و او را از گناهانش خلاص کنم"


✳️ محبتی که انسان را عاقبت به خیر می‌کند!!


⚡️ ما در زندگی به دنبال عاقبت به خیری هستیم اما چه کسی عاقبت به خیر می‌شود؟

امام صادق فرمودند: "اگر خداوند برای کسی اراده‌ی به #خیر کرده باشد، محبت امام حسین و محبت به زیارت او را در قلبش قرار می‌دهد"

این #محبت، انسان را عاقبت به خیر می‌کند. جناب حرّ و جناب زُهیر نمونه‌های بارز این رستگاری هستند.


🔹امام سجاد از امام مجتبی به نقل از امیرالمؤمنین فرمودند: رسول خدا چنین فرموده‌اند:

"مردمانی در آخر الزمان می‌آیند که مزار فرزندم حسین را زیارت می‌کنند. کسیکه او را زیارت کند مثل اینست که مرا زیارت کرده و کسیکه مرا زیارت کند مانند اینست که خدا را زیارت کرده است. آگاه باشید و بدانید کسیکه حسین بن علی را زیارت کند، خدا را در عرش ملاقات کرده است" [کامل‌الزیارات]


💢 زیارت سیدالشهداء نباید فقط زیارت ضریح شش‌گوشه باشد. باید به تمام معنا زیارت حضرت باشد، آنگاه مانند زیارت خدا در عرش می‌شود.


📚 #معرفی_کتاب

جامع‌ترین و کامل‌ترین کتابی که روایات صحیح را در باب این زیارت جمع‌آوری کرده، کتاب "کامل الزیارات" اثر "ابن قولوَیه" است. او استاد شیخ مفید بوده است.

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

خلاصه جلسه دوم | #آداب_زیارت

@Fares_ir

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

🔴 #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه ۳


✳️ این زیارت در هیچ شرایطی نباید ترک شود


🔹امام صادق فرمودند:

" #زیارت مزار حسین را ترک نکن. آیا دوست نداری خدا تو را از کسانی ببیند که پیامبر، علی، فاطمه و ائمه علیهم السلام برایش #دعا می‌کنند؟ دوست نداری از کسانی باشی که خدا گذشته‌اش را با مغفرت تغییر دهد و گناهان هفتاد ساله‌اش را ببخشد؟ دوست نداری از کسانی باشی که در هنگام مرگ، گناهی برای پیگیری نداشته باشد؟ دوست نداری از کسانی باشی که پیامبر در قیامت با او مصافحه می‌کند؟"


✳️ این زیارت در خوف و خطر هم نباید ترک شود


⚡️ انجام حج در حال خطر ساقط می‌شود، اما #زیارت_سیدالشهداء اینگونه نیست.


🔹شخصی به امام صادق عرض کرد که اهل ارجان در نزدیکی بهبهان است و آرزوی زیارت #سیدالشهداء را دارد. اما ترس دارد که بفهمند او #شیعه است و کشته شود.

امام علیه‌السلام فرمودند:

"آیا دوست نداری خدا تو را در راه ما ترسان ببیند؟ نمی‌دانی کسیکه بخاطر ما دچار ترس شود، خدا در زیر سایه عرش برای او سایه‌بانی قرار می‌دهد که در زیر آن با امام حسین هم‌سخن شود، خدا او را از بیم‌های روز قيامت در امان مى‌دارد، مردم به ترس آمده ولى او زاری نمى‌كند، پس اگر بیمناک شود ملائکه او را آرام كرده و قلبش را با بشارت تسکین مى‌دهند"


✳️ ثواب #زیارت_پیاده مزار سیدالشهداء (ع)


🔹امام صادق ع به یکی از یاران فرمودند:

"امام حسین را زیارت کن و آن را ترک نکن"

عرض کرد: این زیارت چقدر ثواب دارد؟

فرمودند: "کسیکه #پیاده به زیارت برود، خدا به ازاء هر قدمی که برمی‌دارد برای او حسنه‌ای می‌نویسد و گناهی را پاک می‌کند و او را درجه‌ای بالاتر می‌برد. خدا دو مَلک را وکیل می‌کند تا آنچه #خیر از او سر می‌زند را بنویسند و آنچه از بدی سر می‌زند را ننویسند. وقتی بازگردد، دو مَلک او را مشایعت می‌کنند و می‌گویند: ای دوست خدا! تو بخشیده شده هستی. تو از حزب‌خدا و #حزب رسول‌خدا و حزب اهل بیت رسولش هستی. به خدا دوزخ را به چشم نمی‌بینی و دوزخ تو را نمی‌بیند و به تو طمع ندارد"


🔹خداوند در #قرآن فرمود: "خدا آنچه بخواهد را پاک می‌کند و آنچه بخواهد را ثبت می‌کند"


💢 کسانیکه توفیق زیارت پیاده را دارند، #قدر بدانند. پس با همت عالی برای زیارت سیدالشهداء بروند و ثمرات عالی آن را بدست بیاورند.


🔹امام باقر فرمودند: "به شیعیان ما امر کنید به زیارت مزار امام حسین بروند که این زیارت بر هر مؤمنی که #امامت سیدالشهداء را از جانب خداوند قبول دارد، واجب است"

اگر این زیارت را ترک کنیم، عقاب می‌شویم. پس یکبار زیارت کربلا واجب است.


🔹امام صادق فرمودند:

"اگر یکی از شما همه عمر را به حج برود اما به زیارت حسین بن علی نرود، حقی از حقوق رسول‌خدا را ترک کرده است، زیرا #حق امام حسین فریضه‌ای از جانب خداست که بر هر مسلمانی واجب است"


🔹امام صادق به زنی به نام ام‌ّسعید فرمودند:

"به زیارت مزار امام حسین می‌روی؟"

عرض کرد: بله.

فرمودند: "به این زیارت بروید که زیارت ایشان بر مردان و زنان واجب است"


✳️ اگر کسی به این زیارت نرود، چه می‌شود؟


🔹امام باقر فرمودند: "اگر کسی از شیعیان ما باشد و به زیارت مزار امام حسین نرود، #ایمان او و #دین او ناقص است"


🔹امام باقر فرمودند: "هر کسی می‌خواهد بداند که اهل بهشت است یا نه، #محبت ما را بر قلبش عرضه کند. اگر آن را پذیرفت #مؤمن است. و کسیکه محبّ ما باشد پس مشتاقانه به زیارت حسین برود. کسیکه #زائر امام حسین باشد، ما او را بعنوان محبّ خودمان #اهل_بیت می‌شناسیم و او از اهل بهشت است. و اگر زائر حسین نباشد، ایمانش ناقص است"

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

خلاصه جلسه سوم | #آداب_زیارت

@Fares_ir

2728

🔴 #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه ۴


✳️ ترک زیارت، موجب #حسرت است


🔹امام صادق فرمودند: " #زیارت مزار امام حسین را ترک نکن، کسیکه آن را ترک کند در قیامت حسرتی می‌بیند که هر لحظه آرزو می‌کند تا مزار امام آنجا بود و زیارت می‌کرد تا حسرتش برطرف شود"


✳️ ترک زیارت، #جفا است


🔹امام باقر از علی بن حکم پرسیدند: میان شما و مزار امام حسین چقدر فاصله است؟

گفت: شانزده فرسخ (حدود صد کیلومتر)

امام فرمودند: با این حساب به زیارت نمی‌روید؟

عرض کرد: نه.

امام فرمودند: عجب جفاکار هستید. [کامل الزیارات]


🔹امام صادق فرمودند: "در عجبم از گروههایی که می‌پندارند #شیعه ما هستند، در حالیکه گفته می‌شود در میان آنها کسی هست که در تمام عمرش به زیارت مزار امام حسین نرفته است. کسیکه از باب تنبلی و ناتوانی و کسالت به زیارت نرفته، جفاکار است. به خدا قسم اگر بداند چه فضیلتی در این زیارت وجود دارد، تنبلی و کسالت نمی‌کند"

راوی پرسید: فدایت شوم، #زیارت_سیدالشهداء چه فضیلتی دارد؟ امام فرمودند: " #فضل و #خیر_کثیر ؛

اما اولین چیزی که نصیبش می‌شود اینست که گناهان گذشته‌اش بخشیده می‌شود و به او گفته می‌شود که عملت را از نو آغاز کن"


✳️ نافرمانی و خفیف شمردن منفعت


🔹از امام صادق درباره کسیکه زیارت امام حسین را ترک کرده در حالیکه قادر به انجام آن است، سؤال شد. امام فرمودند: "بدرستیکه او #نافرمانی از رسول خدا و ما ( #اهل_بیت ) نموده است و او امری را خفیف شمرده که #منفعت اوست. و هر کسی ایشان را زیارت کند، خداوند در پی برآوردن حوائج اوست و امور مهمش در #دنیا را کفایت می‌کند"

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

خلاصه جلسه چهارم | #آداب_زیارت

@Fares_ir

🔴 #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه ٥


✳️ ترک زیارت، تا کی ؟!


🔹 صفوان جمّال می‌گوید که در راه مدینه به مکه از امام صادق ع سؤال کردم: کسیکه به مزار #سیدالشهداء می‌رود و بازمی‌گردد، چه زمانی دوباره به زیارت امام برود؟ تا چند وقت اجازه دارد #زیارت را ترک کند؟


⚡️امام فرمودند: "کسانیکه نزدیک هستند حداقل ماهی یک‌بار زیارت کنند، اما کسانیکه راهشان دور است هر سه سال یک‌بار زیارت کنند. اگر سه سال از عمر او بگذرد و زیارت نرود، نسبت به رسول خدا #نافرمانی کرده و با ایشان قطع رحم کرده است مگر اینکه دلیلی وجود داشته باشد.

اگر #زائر امام حسین بداند با این زیارت چه شادمانی بر قلب رسول خدا، #امیرالمؤمنین ، فاطمه زهرا و ائمه معصومین و شهداء ما #اهل_بیت وارد می‌شود، و بداند آنان در حق او #دعا می‌کنند، و بداند چه ثوابی برای #دنیا و آخرتش داده می‌شود و بداند چه ذخیره‌ای در برابر خداوند دارد، آرزو می‌کند که تا پایان عمرش مجاور مزار سیدالشهداء باشد"


✳️ آیا #زیارت_سیدالشهداء برای همه، این ثوابها را دارد؟ هرکسی هر کاری خواست انجام بدهد و بعد به زیارت برود و ثواب ببرد؟! آیا این #دینداری است؟!


⚡️ امام صادق ع در این مورد فرمودند:

"به خدا قسم در میان شما کسانیکه از من تبعیت می‌کنند، اندک هستند. همانا #اصحاب من کسانی هستند که در عالی‌ترین مراتب #تقوی بوده و اهل عمل برای خدا هستند و ثواب #عمل را از خدا می‌خواهند"


⭕️ ما وظیفه داریم، آنچه را که خدا و پیامبر و اهل بیت او خواسته‌اند، انجام بدهیم. در کنار آن، زیارت سیدالشهداء را انجام دهیم که نقش تسریع‌کننده در انسان‌سازی ما دارد.


کسیکه برای خدا عملی را انجام می‌دهد، با این زیارت خیلی زودتر به مقصد می‌رسد. در #کربلا بودن مهم نیست، مهم اینست که در کجای کربلا باشیم. شمر و عمرسعد هم در کربلا بودند اما در مقابل امام حسین ایستادند.


✳️ اولین ادب زیارت، #معرفت است.


امام باقر فرمودند: کسیکه سیدالشهداء را با #معرفت به حق او زیارت کند، نامش در اعلی علّیین نوشته می‌شود.


✅ تعریف همه‌فهم از معرفت


🔹 شناخت و آگاهی نسبت به یک حقیقت، اگر بصورت اجمالی باشد، #علم نام دارد و اگر بصورت تفصیلی باشد یعنی تمام زوایای آن موضوع دانسته شود، #معرفت نام دارد. به ما گفته‌اند نسبت به امام معرفت پیدا کنید نه علم.


🔹 شناخت ما نسبت به امام معصوم، غالبا شناخت تاریخی در حد زندگی‌نامه امام است. این شناخت، یک معرفت خیلی ابتدایی و مختصر است که لازم هست اما کافی نیست.


✅ #ابعاد_معرفت_به_امام چگونه حاصل می‌شود؟


🔹 امام صادق ع فرمودند: "پایین‌ترین حد معرفت به امام اینست که او همتای پیامبر است مگر در مقام #نبوت و #رسالت".

یعنی تمام خصوصیاتی که در پیامبر خاتم وجود دارد در ۱۲ امام وجود دارد، از امیرالمؤمنین تا حضرت مهدی ولی هیچیک مقام رسالت ندارند. در حقیقت امام، عِدْل پیامبر است. #شیعه هرگز ادعا نمی‌کند که امام، پیامبر است.


✳️ اول: امام، منصوب از جانب خداست


🔹 در #قرآن آمده: "خداوند، آدم و نوح و ابراهیم و آل‌عمران را بر عالمین برگزید" [آل‌عمران/۳۳]

انبیاء برگزیده خدا هستند و منصب الهی دارند. طبق آیات قرآن، باید این معنا را در مورد #امام معصوم هم باور داشته باشیم. انتصاب و معرفی امیرالمؤمنین در #غدیر به مقام #امامت نمونه این ادعاست که در آیه ۶۷ سوره مائده آمده است.

این پایین‌ترین مرتبه معرفت است.

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

خلاصه جلسه پنجم | #آداب_زیارت

@Fares_ir

🔴 #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه ۶


✳️ گفتیم که #معرفت ، شرط اول زیارت #امام است.

جلسه قبل بحث را در باب #امام_شناسی آغاز کردیم تا بدانیم به زیارت چه کسی می‌رویم!

گفتیم که امام خصوصیاتی دارد.


✅ اول آنکه، امام منصوب از جانب خداست.


✅ دوم: مقام عصمت کبری


🔹برخی می‌گویند از زمان آغاز #امامت و برخی دیگر می‌گویند از زمان #بلوغ صاحب مقام #عصمت می‌شوند. ما معتقدیم که ائمه معصومین از بدو ولادت دارای مقام عصمت هستند. دلیل ما هم #آیه_تطهیر است.

خداوند در #قرآن می‌فرماید:

"خداوند اراده کرده است که پلیدی و گناه را از شما #اهل_بیت دور کند و شما را کاملا پاک سازد" [احزاب/۳۳]


🔹در منابع روایی #شیعه و اکثر منابع #اهل_سنت آمده که بعد از نزول این آیه، پیامبر هر روز که برای نماز صبح به #مسجد می‌رفتند، در خانه حضرت علی و حضرت زهرا را می‌زدند و دستشان را دو طرف آستانه در قرار داده و می‌فرمودند:

اَلسلامُ عَلَیکُم یا اَهلَ البَیتِ النُبوَة


✅ سوم: اطاعت از امام، واجب است


🔹طبق آیات قرآن، خداوند #اطاعت از خودش، پیامبرش و #اولی_الامر را واجب کرده است.

جابر انصاری می‌گوید بعد از نزول آیه خدمت پیامبر رسیدم و عرض کردم: خدا و پیامبر را می‌شناسیم، اما اولی الامر چه کسانی هستند؟ رسول اکرم درباره اهل بیت سخن گفتند و نام ۱۲ امام را یک به یک بردند تا به امام زمان رسیدند و فرمودند که او هم‌نام من است.

پس ائمه معصومین، واجب‌الاطاعة هستند.


✅ چهارم: #علم_امام


🔹قرآن درباره پیامبر فرمود: "رسولی از میان خودتان میان شما فرستادیم تا آیات ما را بر شما بخواند و شما را پاک کند و به شما، #کتاب و #حکمت بیاموزد، و آنچه را نمی‌دانستید به شما یاد دهد"

کتاب، قرآن کریم است، #حکمت یعنی آنچه از پیامبر اکرم صادر شده و تماما مطابق #عقل سلیم است. پس پیامبر علم کتاب، علم حکمت و علم اختصاصی دارد که این سه علم از آیه نتیجه می‌شود. همان علمی را مقام #رسالت دارد، ائمه معصومین دارند.


🔹رسول اکرم فرمودند: "یا علی! من شهر #علم هستم و تو راه ورود به این شهر هستی. هرگز کسی نمی‌تواند وارد این شهر شود مگر اینکه از راهش وارد شود"

در نقل دیگری از این حدیث آمده:

" #دروغ پنداشته است کسیکه فکر می‌کند وارد این شهر علم شده ولی از راهش نیامده است"


✅ پنجم: امام، مرجع و منبع زندگی است


🔹ما باید مسائل خود را به امام عرض کنیم و از ایشان پاسخ بگیریم. #مرجع حل مسائل و اختلافات ما اهل بیت هستند. باید فرمایش امام را ملاک قرار بدهیم. اگر این معرفت حاصل شود، #زیارت ما عارفاً بحَقّه خواهد بود.


✳️ ادب دوم در زیارت: اخلاص


🔹امام صادق فرمودند: "کسیکه مزار امام حسین را زیارت کند و خدا را اراده کرده باشد (یعنی اخلاص داشته باشد) جبرئیل و میکائیل و اسرافیل او را مشایعت می‌کنند تا به خانه‌اش بازگردد"


🔹شخصی از اصحاب از امام صادق پرسید: ثواب کسیکه امام حسین را عارفا بحقه زیارت کند و خدا را اراده کرده باشد، چیست؟

امام فرمودند: اگر زیارت او با این ۳ ویژگی باشد، خداوند همه گناهان گذشته و آینده او را می‌بخشد: #زائر باشد، عارف به حق امام باشد و #اخلاص داشته باشد.

راوی می‌گوید که حضرت سه بار فرمودند: "آیا برایت قسم نخورم؟"

نتیجه اینکه، اخلاص به زیارت کیفیت می‌دهد.


💢 در #حدیث از معصوم نقل است که فرمودند:

عملت را خالص کن، زیرا کسیکه #عمل تو را #نقد می‌کند تا بپذیرد، بسیار بسیار آگاه است.

رسول اکرم هم فرمودند: عملتان را برای خدا #خالص کنید زیرا خدا عمل را نمی‌پذیرد مگر آنکه برای او خالص شده باشد.


⭕️ #توصیه در مورد نیت زیارت اربعین


#نیت کنیم و #زیارت_اربعین را که امروز #امنیت هم دارد، به نیابت حضرت #زینب_کبری سلام الله علیها انجام دهیم.

ایشان در این مسیر به ازاء هر قدم بسیار اذیت شدند. این زیارت را به نیابت از طرف ایشان انجام دهیم تا نیت ما با وجه‌الله گره بخورد و این زیارت برای ما باقی بماند.

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

خلاصه جلسه ششم | #آداب_زیارت

@Fares_ir

🔴 #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه ۷


✳️ در جلسه قبل گفتیم که ادب دوم زیارت، #اخلاص است. یعنی انگیزه ما از انجام عمل، فقط خدا باشد.

در باب اخلاص، سه مرتبه وجود دارد:


۱. حدّ پایین اخلاص اینست که انگیزه ما به رخ کشیدن عمل در نظر مردم نباشد.

امام صادق فرمودند: "بندگان به بندگی خالصانه خدا نمی‌رسند مگر اینکه #ستایش و نکوهش مردم در نظرشان یکسان باشد ... "

۲. حدّ وسط اخلاص اینست که اوامر خدا را انجام بدهیم، چه به طمع بهشت باشد چه از ترس جهنم.

۳. حدّ عالی اخلاص اینست که #عمل را برای #محبت به خداوند و به شوق لقاء حق انجام دهیم.


💠 نهایت اخلاص در #گفتار و #رفتار، در این کلام حضرت #امیرالمؤمنین بیان شده است:

"من از طمع بهشت و از ترس جهنم، تو را پرستش نکردم بلکه تو را شایسته‌ی #عبادت یافتم"

به این جهت است که وقتی حضرت، فقیری را سیر می‌کنند یا انگشتری را می‌بخشند، در وصف آن آیه نازل می‌شود.


✳️ ادب سوم: زیارت از روی شوق

زیارت باید از روی #شوق باشد نه #عادت

امام صادق فرمودند: "کسیکه به #زیارت_سیدالشهداء برود در حالیکه شوق به او دارد، روز قیامت از فزع اکبر در امان است، نامه عملش را به دست راستش می‌دهند و زیر پرچم امام حسین قرار می‌گیرد تا داخل بهشت شده و همنشین ایشان شود"


✳️ ادب چهارم: #حزن

امام صادق فرمودند: "هر گاه اراده کردی که به #زیارت امام حسین بروی، او را در حالیکه محزون و پریشان و غبارآلود هستی و گرسنه و تشنه‌ای زیارت کن، و حوائج خود را از امام بخواه و بازگرد و آنجا را وطن خود قرار نده"


✳️ ادب پنجم: #غسل


✳️ ادب ششم: #زیارت_پیاده با پای برهنه

امام صادق فرمودند: وقتی به فرات رسیدی غسل کن و پاکیزه‌ترین لباسی را که داری بپوش، سپس در حالیکه پای برهنه هستی بسمت مزار #سیدالشهداء حرکت کن"


✳️ ادب هفتم: اجتناب از عطر و سورمه و ...


✳️ ادب هشتم: کم‌گویی، پرهیز از شوخی و مجادله

امام صادق فرمودند: "کم سخن بگویید، #ذکر خدا را زیاد بگویید، از شوخی و مجادله پرهیز کنید"


✳️ ادب نهم: سه روز روزه گرفتن

امام صادق فرمودند: "هرگاه اراده کردی تا به زیارت سیدالشهداء بروی، قبل از اینکه خارج شوی سه روز، چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را #روزه بگیر"


✳️ ادب دهم: رفتن با آرامش و وقار

امام صادق فرمودند: "زمانیکه به زیارت می‌روی با آرامش و وقار راه برو تا به مزار برسی"


⚡️ نزدیک مزار به ما ۲ دستور داده‌اند:

۱. قدمهایت را کوتاه بردار که خداوند به ازاء هر قدم یک حج و یک عمره برای تو می‌نویسد.

۲. به اندازه عرض شانه قدم بردار، هر چند قدم که می‌روی توقف کن و ۳۰ بار الله اکبر بگو. دوباره برو و توقف کن و ۳۰ بار الله اکبر بگو. دوباره برو و توقف کن و ۴۰ بار الله اکبر بگو تا جمعش ۱۰۰ بار شود. اگر به مزار نرسیدی، دوباره آن را شروع کن.


✳️ ادب یازدهم: اذن داخل شدن

موقع داخل شدن به حرم، #اذن_دخول بخوانیم که قبل از زیارت‌نامه مأثور آمده است.

امام صادق فرمودند: "اگر دلت لرزید و #اشک از چشمت جاری شد، علامت اذن دخول است، پس غافل نباش و داخل حرم شو"


✳️ ادب دوازدهم: چهارگانه‌ی ورود به عتبه

عتبه بوسی یعنی خم شدن و بوسیدن #عتبه / پای راست را مقدم گذاشتن / ۱۰۰ بار الله اکبر گفتن / قرار گرفتن در جایی که ضریح مقابل صورت باشد.


✳️ ادب سیزدهم: خواندن زیارت‌نامه

خواندن زیارت‌نامه‌های مأثور مثل #زیارت_اربعین یا #عاشورا یا مانند آن. مأثور یعنی از ناحیه #امام_معصوم نقل شده باشد.


📚 #معرفی_کتاب:

نور العین | آیت‌الله اصطهباناتی | در فصل ۲ کتاب، ۱۲۸ ادب از آداب زیارت آمده است.

________________________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

خلاصه جلسه هفتم | #آداب_زیارت

@Fares_ir

2740

🔴 #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه آخر


✅ از آنچه درباره #زیارت_سیدالشهداء گفتیم، معلوم می‌شود پاداش و اجر بسیاری دارد. مگر ما در این #زیارت چه کاری کرده‌ایم؟ چرا این همه امتیاز به این زیارت داده‌اند؟


✳️ از نعمتهای خدا، #رحمت است.

در #قرآن می‌فرماید: " (ای پیامبر) به بندگانم خبر بده که همانا من آمرزنده و مهربان هستم" [حجر/۴۹]

در قرآن ۱۷۰ بار واژه #رحمت تکرار شده ولی در مقابل ۲۲ بار واژه #غضب بکار رفته است.


✅ معنای رحمت، اعطاء یا بخشش است. بخششی که در مقابل آن چیزی خواسته نمی‌شود.


⚡️رحمت خداوند ۴ ویژگی دارد:


۱. پروردگار، صدور رحمت خود را حتمی می‌داند.

۲. رحمت او همه چیز را فرا گرفته است.

۳. رحمت خداوند بر غضبش سبقت دارد.

۴. ما اجازه ناامیدی و یأس از رحمت او را نداریم.


✳️ برای ظهور و بروز رحمت خداوند در نظام #خلقت ، نیاز به مَظهر و نَماد وجود دارد.


⚡️موارد زیر بخشی از جلوه‌های رحمت خداوند است:


۱. پوشاندن عیوب؛ اگر از خدا #حیاء کنیم، عیوب ما را نزد مردم می‌پوشاند.


۲. پاداش بدون عمل؛ اگر صادقانه #نیت عمل خیر داشته باشیم، خداوند ثواب انجام آن #عمل را می‌نویسد.


۳. تحمل بلا و سختی؛ امام صادق فرمودند: منزلت بندگان نزد خداوند، بوسیله‌ی ۲ خصلت بدست می‌آید، از دست رفتن مال یا دچار شدن به بیماری.


۴. تبدیل گناهان به نیکی‌ها ( #تبدیل )؛

طبق آیات قرآن "خداوند سیئات آنها را تبدیل به حسنات می‌کند" [فرقان/۷۰]

اما خداوند برای چه کسی این کار را می‌کند؟

طبق #حدیث قدسی، تبدّل برای آن بنده‌ای است که بعد از گناهش توبه کرده است و زمانیکه یاد گناهش می‌افتد، حیاء می‌کند.


۵. محو و اثبات؛ خدا آنچه را برای کسی بخواهد، پاک می‌کند و آنچه را بخواهد می‌نویسد.


۶. غفران؛ #غفران با #توبه فرق دارد. توبه، درخواست بنده از خدا برای بخشش گناه است. ولی غفران، نظر رحمت خداست که باعث بخشش می‌شود و بدون توبه بنده است. با این حال، خداوند #شرک را نمی‌بخشد.


۷. مخلوق می‌تواند مظهر اسماء و صفات خدا باشد؛

یکی از صفات خدا اَرحَمُ الراحِمینَ است و حضرت #سیدالشهداء علیه السلام بطور ویژه و خاص، مظهر این صفت خداوند است.

در زیارت‌نامه ایشان آمده: اَلسلامُ عَلیکَ یا رَحمةَ اللهِ الواسِعَة ، سلام بر تو ای #رحمت_واسعه خداوند.


💠 امام صادق فرمودند: "خداوند دست رحمتش را بر سر امام حسین قرار داده است" و در جای دیگر فرمودند: "ما #اهل_بیت کشتی‌های نجات هستیم اما کشتی حسین، وسیعتر و سریعتر است"


💢 مثال این سرعت و وسعت، نظر رحمتی است که امام حسین به زُهیر داشتند و او اهل نجات شد.

اگر برای یک قدم #زائر ایشان ثواب بسیار وارد شده، به دلیل اینست که حضرت، مظهر رحمت واسعه‌ی خداوند است.

________________________

حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی

خلاصه جلسه آخر | #آداب_زیارت

@Fares_ir

ارسال نظر شما
این تاپیک قفل شده است و ثبت پست جدید در آن امکان پذیر نیست

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز