2109
نگهداری از کاکتوس در زمستان

نگهداری از کاکتوس در زمستان

1397/09/06 بازدید2961

برای نگهداری از کاکتوس در زمستان به این نکات مهم توجه کنید. با دانستن چند نکته مهم کاکتوس های شما در فصل سرما و با شروع زمستان سالم و سرحال باقی می‌مانند، خشک نمی‌شوند و بعد ازمدتی می‌توانید به کمک قلمه زدن، به ازدیاد کاکتوس ها کمک کنید. درست که کاکتوس ها در فصل سرد رشد بسیار کندی دارند اما در صورتیکه به‌خوبی از آنها نگهداری کنید، بعد از چند سال مجموعه‌های جالب و زیبایی ایجاد می‌کنند که به زیبایی بیشتر آپارتمان و خانه شما کمک می‌کند.

از این رو در این فصل ضمن اینکه به نگهداری از گیاهان در زمستان فکر می‌کنید، برای خواب زمستانی کاکتوس ها و نگهداری از کاکتوس ها در زمستان هم تدابیری بیندیشید تا این گیاهان زیبا هم زمستان گذرانی راحتی داشته باشند و در فصل زمستان دچار سرمازدگی یا مشکلات دیگر نشوند.

خواب زمستانی کاکتوس ها

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که کاکتوس ها هم مانند خیلی از گیاهان دیکر به خواب زمستانی فرو می‌روند؟پاسخ مثبت است. در واقع کاکتوس ها هم با شروع فصل سرد به خواب زمستانی فرو می‌روند تا برای فصل بهار و رویش بهتر آماده باشند.

نگهداری از کاکتوس در زمستان

چرا کاکتوس ها به خواب زمستانی فرو می‌روند؟

یکی از مهم‌ترین مزایای خواب زمستانی کاکتوس ها این است که به رشد بیشتر و بهتر این گیاهان در بهار و تابستان کمک می‌کند. گروهی از کاکتوس ها هم بعد از بیدار شدن از خواب زمستانی گل می‌دهند که این گل ها بسیار زیبا و هیجان انگیز هستند. شاید به این فکر کنید که با شروع خواب زمستانی، کاکتوس شما به دلیل رشد کم و حالت خفته جذابیت و زیبایی‌اش را از دست می‌دهد در صورتیکه بهتر است بدانید کاکتوس ها به این استراحت چند ماهه نیاز دارند تا در بهار شاداب و سرحال تر شوند.

کاکتوس ها چه زمانی به خواب زمستانی می‌روند؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورها که در خواب زمستانی کاکتوس ها تأثیر دارد، کاهش نور و دما است. زمانی که دمای محل زندگی کاکتوس ها به 5 تا 10 درجه سانتی گراد بالای صفر کاهش پیدا کند، خواب زمستانی شروع می‌شود. البته این دما با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی کاکتوس ها متفاوت است اما به هر حال در زمستان و با کاهش دما، خواب زمستانی پیش می‌آید. البته این حالت در مورد کاکتوس هایی که در خارج از آپارتمان قرار دارند رخ می‌دهد و اگر کاکتوس در هوای گرم داخل آپارتمان باشد، ممکن است اصلاً به خواب زمستانی فرو نرود. پس اگر می‌خواهید کاکتوس شما در زمستان به خواب برود و کمی استراحت کند آن را به اتاق خنک‌تری منتقل کنید که دمای خنک نسبتاً ثابتی داشته باشد و گرم و سرد نشود.

نگهداری کاکتوس در زمستان

نگهداری از کاکتوس در زمستان برای پیشگیری از یخ زدگی

کاکتوس ها گیاهانی هستند که آب را داخل خودشان نگه می‌دارند و به دلیل پر آب بودن بافت، این گیاهان نسبت به یخ زدگی بسیار حساس هستند. پس باید بسیار مراقب باشید که دمای محل زندگی کاکتوس به زیر صفر نرسد. از این رو لازم است که اگر کاکتوس ها بیرون از خانه هستند آنها را به محل گرم‌تری که دمای 5 تا 10 درجه سانتی‌گراد دارد، منتقل کنید. اگر کاکتوس داخل خاک باغچه رشد می‌کند اطراف آن را با نایلون ضخیمی بپوشانید یا گلخانه موقتی برای نگهداری از کاکتوس در زمستان اطرافش بسازید تا به این ترتیب به حفظ کاکتوس در فصل زمستان کمک کرده باشید.

نورمناسب برای نگهداری از کاکتوس در زمستان

با کوتاه شدن روزها و کمتر شدن روشنایی روز،کاکتوس خودش را برای خواب زمستانی آماده می‌کند. در این زمان برای نگهداری از کاکتوس به نور زیادی نیاز ندارید. البته به این معنا نیست که می‌توانید این گیاهان را در جای تاریک هم نگه‌دارید. در واقع باید آنها را در محیط مناسبی قرار دهید که نور کافی هم داشته باشد تا به دلیل دوری از نور مشکلات دیگری برای گیاه پیش نیاید.
 

نور مناسب نگهداری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

وقتی که خواب زمستانی کاکتوس ها شروع می‌شود لازم است که آبیاری را به حداقل برسانید. در این زمان یکبار آبیاری در ماه کافی است. اگر کاکتوس شما کوچک است و هنوز یک سالش هم نشده شاید در این دوران به میزان آبیاری کمتری نیاز داشته باشد. آبیاری زیاد در زمان خواب زمستانی نه تنها برای گیاه سودی ندارد، بلکه سبب پوسیدگی ریشه و نابودی کاکتوس می‌شود. پس اگر در زمستان‌های گذشته کاکتوس های زیبایی را از دست داده‌اید شاید یک دلیلش این است که این نکته را رعایت نکرده و همچنان به هفته‌ای یکبار آبیاری ادامه داده‌اید. در دوره خواب زمستانی آب توسط ریشه جذب نمی‌شود و همچنان در گلدان کوچک باقی می‌ماند. به دلیل کاهش دما تبخیری صورت نمی‌گیرد و آب در داخل گلدان جمع می‌شود. آب جمع شده در گلدان به ریشه‌ها آسیب رسانده و آنها را از بین می‌برد. پس در مورد نگهداری از کاکتوس در زمستان به این نکته مهم دقت کنید.

نکته در مورد نگهداری از کاکتوس ها در زمستان

اگر متوجه شدید که برگ کاکتوس ها در زمستان چروک شده باید بدانید که گیاه به آبیاری بیشتر نیاز ندارد. این حالت در زمان خواب زمستانی کاکتوس ها طبیعی است و گیاه دچار کمبود آب نشده است. با شروع بهار و آبیاری مجدد، برگ‌ها به حالت اولیه باز می‌گردند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها