2109
چرا عفونت در بارداری اتفاق می‌افته؟

چرا عفونت در بارداری اتفاق می‌افته؟

2 هفته پیش بازدید186

عفونت در بارداری 

بارداری یکی از شیرین‌ترین مراحل زندگی هر خانمیه، اما این دوران شیرین با چالش‌های زیادی همراهه که یکی از این چالش‌ها ابتلا به عفونت در بارداری است. عفونت‌ها در دوران بارداری می‌تونند مشکلات جدی برای مادر و جنین به‌وجود بیارند. بنابراین، یادگیری در مورد اینکه چرا و چگونه عفونت‌ در بارداری اتفاق می‌افتد، دارای اهمیت زیادیه. تو این مقاله از نی‌نی سایت قراره به دلایل ابتلا به عفونت در بارداری، معرفی انواع عفونتهای دوران بارداری، راه‌کارهایی برای پیشگیری از عفونت و درمان اونها بپردازیم. پس ادامه مطالب رو از دست ندید.

عفونت واژن

معرفی انواع عفونت در بارداری

قبل از اینکه بخوایم در مورد دلایل ابتلا به عفونت‌ها صحبت کنیم لازمه که انواع عفونت‌هایی که در دوران بارداری ممکنه بهشون مبتلا شد رو بشناسیم. در ادامه بعضی از این عفونت‌ها شرح داده شده‌اند:

 "عفونت‌های ادراری": یکی از عفونت‌های شایع دوران بارداری، عفونت‌ ادراریه. این عفونت معمولاً  علائمی مثل تب، درد و سوزش موقع ادرار کردن و تغییر در رنگ ادرار دارد. اگر عفونت ادرار به خوبی درمان نشود باعث مشکلاتی مثل التهابات کلیه می‌شود.

عفونت‌های تنفسی: عفونت‌های تنفسی مثل آنفلوآنزا و "عفونت‌های ریه" می‌تونند در دوران بارداری خطرناک باشند،  چون ممکنه باعث تنگی نفس و کمبود اکسیژن شود که برای جنین خطرناکه.

"عفونت‌های واژن": عفونت‌های واژن مثل عفونت‌های باکتریایی یا قارچی یکی دیگه از عفونت‌های دوران بارداری هستند. این عفونت‌ها ممکنه با ترشحات غیرطبیعی، خارش و سوزش تو ناحیه تناسلی همراه باشند و در صورتی که درمان نشوند مشکلات جدی‌تری رو به ‌وجود بیارند.

ضعف سیستم ایمنی

دلایل ایجاد عفونت‌های بارداری

مبتلا شدن به عفونت دلایل زیادی دارد، اما در ادامه قراره شایع‌ترین دلایل ابتلا به عفونت در بارداری رو براتون شرح بدیم:

  1. تغییرات هورمونی: در طول دوران بارداری، هورمون‌های بدن خانم‌ها تغییرات زیادی می‌کنند. این تغییرات ممکنه ترشحات بدنشون رو افزایش بده که با افزایش پیدا کردن ترشحات محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها فراهم می‌شود.
  2. ضعف سیستم ایمنی: در دوران بارداری، سیستم ایمنی خانم‌ها ممکنه ضعیف‌تر شود. این ویژگی این امکان رو به‌وجود میاره که بدن خانم‌ها بیشتر به عفونت‌ها حساس شوند و نتونند با اونها مقابله کنند.
  3. تغییرات فیزیولوژیکی: معمولا بارداری با تغییرات فیزیولوژیکی مثل افزایش اندازه رحم، فشار بیشتر بر سیستم ادراری و گوارشی همراهه. این تغییرات باعث می‌شوند که بدن خانم‌ها بیشتر از قبل در معرض عفونت‌های مرتبط با این سیستم‌ها قرار بگیرند.
  4. استفاده از داروها: تو بعضی از موارد، استفاده از داروهای خاص در دوران بارداری ممکنه باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شده و ریسک ابتلا به عفونت‌ها رو افزایش دهد.

در کل، ترکیبی از این عوامل باعث ایجاد عفونت در بارداری می‌شوند. به همین دلیل، مراقبت‌ها و پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت‌ها در طول دوران بارداری اهمیت زیادی دارد.

راهکارهای مناسب برای پیشگیری و درمان عفونت در بارداری

راهکارهای پیشگیری و مدیریت عفونت‌ در بارداری اهمیت زیادی برای سلامتی مادر و جنین دارند. تو این قسمت از مقاله، به بررسی اهمیت این موضوع، راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت و همچنین روش‌هایی برای درمان عفونت‌های بارداری پرداخته شده است.

  • حفظ بهداشت شخصی: شستن دقیق دست‌ها با آب و صابون به خصوص قبل از غذا خوردن، استفاده از ماسک در مواقع لزوم، تمیز نگه داشتن محیط اطرافتون و جدا کردن وسایل ضروری از دیگران می‌تونه از انتقال عفونت‌ها جلوگیری کند.
  • استفاده از واکسن‌های مناسب: برای پیشگیری از بعضی عفونت‌های بارداری مثل آنفلوآنزا و عفونت‌های تنفسی، میتونید در صورت مشورت و اجازه پزشک از واکسن‌های مخصوص استفاده کنید.
  • مشاوره با پزشک: قبل از هر اقدام و درمان خودسرانه‌ای لازمه که وضعیت سلامتیتون رو به پزشک اطلاع بدید و از درمان مناسبتون آگاه شوید. تو خیلی از موارد خود درمانی‌‌ بیشتر باعث ایجاد مشکل می‌شود.

تمام این موارد برای پیشگیری از عفونت در بارداری است اما در صورت ابتلا به عفونت راه‌حل چیست؟ ادامه مقاله چند راه آسان و کاربردی برای این مواقع پیشنهاد شده است.

  • تغذیه مناسب: رعایت اصول تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی که دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند سیستم ایمنی رو تقویت کرده و بدن رو در مقابل عفونت‌ها مقاوم می‌کنند.
  • استراحت کافی: استراحت مناسب و خواب به موقع برای خانمهای باردار خیلی حیاتیه. این کار به بهبود سیستم ایمنی کمک کرده و فرصت مناسبی رو برای درمان عفونت‌ها فراهم میکند.
مراقبت‌های پزشکی: پیگیری منظم با پزشک، انجام آزمایش‌های لازم، تشخیص زودهنگام عفونت‌ها و استفاده از درمان مناسب بهترین روش درمان عفونت‌ها شناخته می‌شوند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
15633 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
13199 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
13154 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

4 روز پیش
|
3799 بازدید