2109
فواید و عوارض مصرف آجیل در بارداری

فواید و عوارض مصرف آجیل در بارداری

1403/01/12 بازدید205

مصرف آجیل در بارداری

خوردن آجیل در بارداری برای سلامتی و تقویت مادر و جنین مفیده. انواع آجیل منابع غنی پروتئین، ویتامین، اسیدهای چرب غیر اشباع و مواد معدنی هستند. در نتیجه با مصرف آجیل در بارداری بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جنین تأمین میشه. اما میزان مصرف مجاز آجیل در بارداری و نوع آجیل هم خیلی مهمه. ضمن اینکه برای بعضیا ممکنه مضراتی هم داشته باشه. با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این زمینه به شما ارائه کنیم.

عوارض خوردن آجیل در بارداری

فواید مصرف آجیل در بارداری

خوردن آجیل در بارداری به طور کلی مفیده. چون انواع مغزها حجم کمی دارن؛ هضم اونا ساده است و خیلی مقوی هستند. اما مهمترین فواید آجیل در دوران بارداری اینا هستند:

تأمین مواد مغذی

فسفر، روی، مس، پتاسیم، پروتئین، انواع ویتامین، اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ تنها بخشی از مواد مغذی موجود در انواع آجیل هستند. معلومه که وجود این مواد مغذی در برنامه غذایی مادر باردار فواید زیادی داره.

بهبود رشد جنین

تحقیقات نشون داده مصرف آجیل در بارداری به خصوص در سه ماهه اول بارداری در بهبود رشد عصبی کودک تأثیر داره.

کنترل مشکلات بارداری

مصرف آجیل در بارداری می‌تونه در عین تغذیه سالم، مشکلات دوره بارداری رو کم کنه. مثلاً کسانی که تهوع زیادی دارند ممکنه نتونن غذا بخورن اما به آجیل میل داشته باشند. مقدار کمی آجیل به راحتی می‌تونه انرژی و مواد مغذی مورد نیاز مادر باردار رو تأمین کنه. خوردن آجیل برای بهبود یبوست در دوران بارداری هم خوبه.

پیشگیری از بیماری‌ها

تنظیم قند خون و پیشگیری از دیابت بارداری، افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش سطح کلسترول بد خون هم از جمله فواید مصرف آجیل در بارداریه.

عوارض خوردن آجیل در بارداری

عوارض مصرف آجیل در بارداری به مصرف بیش از اندازه یا مصرف مغزهای حساسیت‌زا مربوط میشه. در واقع هنوز معلوم نیست از چه زمان جنین نسبت به برخی مواد دچار آلرژي و حساسیت می‌شود. اما بنا بر احتیاط پزشکان توصیه می‌کنن در دوران بارداری مواد حساسیت‌زا مثل بادام زمینی مصرف نشه. به خصوص اونایی که در خونواده سابقه حساسیت و آسم دارن باید حتماً در این مورد احتیاط کنند. این مسئله در مورد تمام محصولات مرتبط به این دانه‌ها هم وجود داره. برای همین ما یک مطلب با عنوان آیا می‌توانم در دوران بارداری کره بادام زمینی بخورم؟ هم تهیه کردیم. در مورد بادام هندی هم این مسئله وجود داره. یعنی بعضیا به بادام هندی حساسیت دارن که نباید در دوران بارداری مصرف کنند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد بهتره مطلب آیا مصرف بادام هندی در دوران بارداری بی‌خطر است؟ رو بخونید.

به جز اون، بعضی از انواع آجیل مثل فندق چربی زیادی دارند و مصرف مقدار زیاد از اونها ممکنه باعث اضافه وزن مادر باردار بشه. مصرف زیاد آجیل شور هم در بعضیا باعث فشارخون بالا میشه. اما به طور کلی بیشتر مشکلات به خاطر زیاده‌روی در مصرف آجیل در بارداری پیش میاد و مصرف متعادل مشکلی ایجاد نمی‌کنه.

در دوران بارداری چقدر آجیل بخوریم؟

در خوردن آجیل در بارداری نباید زیاده‌روی بشه. انواع آجیل معمولاً چربی بالایی دارند و از لحاظ طب سنتی هم طبع اونا گرمه. برای همین زیاد خوردن آجیل هم خوب نیست. گفته میشه مصرف آجیل در دوران بارداری نباید بیشتر از ۳۰ گرم در روز باشه. این مقدار تقریباً‌ یک کاسه کوچک یا یک مشت آجیل میشه.

کدام آجیل برای بارداری مفید است؟

کدام آجیل برای بارداری مفید است؟

انواع آجیل هرکدوم یک خوراکی مقوی و مفید هستند. ما در مطلب بهترین آجیل‌ها در بارداری اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه کردیم. در اینجا فقط به طور خلاصه خواص چند تا از بهترین آجیل‌ها برای دوران بارداری رو مرور می‌کنیم:

-        بادام: بادام به خاطر وجود فیبر، پروتئین، منیزیم، منگنز و ویتامین E بهترین و مفیدترین آجیله.

-        پسته: پسته منبع خوبی از آهن، پروتئین، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان هست.

-        فندق: فندق منبع خوبی از پروتئین، فیبر،‌ آهن، فولات،‌ ویتامین E و اسیدهای چرب مفیده.

-        بادام هندی: بادام هندی منبع خوبی از فیبر، پروتئین، آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، روی و اسیدهای چرب مفیده.

-        گردو: گردو به خاطر وجود امگا۳ زیاد و منگنز خیلی مفیده.

بهترین زمان مصرف آجیل در بارداری

برای بهترین زمان مصرف آجیل در بارداری نمیشه زمان خاصی تعیین کرد. ماه‌های اول بارداری به خاطر رشد سیستم عصبی و مغزی جنین مصرف مواد مغذی خیلی خوبه. ضمن اینکه برای اونایی که دچار ویار و تهوع هستند خوردن آجیل می‌تونه جایگزین غذا بشه. در ماه‌های آخر بارداری هم مصرف آجیل می‌تونه به وزن‌گیری کودک کمک کنه. بنابراین مصرف به اندازه آجیل هر زمان که مادر باردار میل داشته باشه مفیده.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها