2109
از عوارض پرخوری در افطار خبر دارید؟

از عوارض پرخوری در افطار خبر دارید؟

1402/12/29 بازدید220

در افطاری خوردن زیاده‌روی نکنید!

عوارض پرخوری در افطار به سادگی میتونه همه فواید روزه گرفتن رو از بین ببره. پرخوری در وعده افطار متأسفانه یکی از عادات غلط ماست. همه ما عادت کردیم سفره افطاری ماه رمضان رو از کلی خوراکی‌های جورواجور پر کنیم. در حالی که قبل از ماه رمضان خیلی از این خوراکیا رو به تنهایی به عنوان یک وعده غذایی مصرف می‌کردیم. جالبه که حتی با گرون شدن مواد غذایی هنوز هم خیلی از مردم در سفره افطار خودشون چند نوع غذا و خوراکی می‌ذارن. اما یک سفره افطار ساده هم با اخلاق اسلامی و ماهیت روزه‌داری سازگارتره و هم برای سلامتی لازمه. این مسئله رو مثل عصبی شدن به خاطر گرسنگی میشه با یک سری راهکار کنترل کرد. مثلاً خیلی‌ها هنوز نمی‌دونن روزه گرفتن و تأثیر آن بر اعصاب  یک مسئله قابل کنترل و قابل حله. ما در اینجا برخی از عوارض پرخوری در افطار رو از نظر متخصصان جمع‌آوری کردیم شاید در جلوگیری از پرخوری در ماه رمضان امسال مؤثر باشه.

غذاهای مناسب افطار

مهمترین عوارض پرخوری در افطار

پرخوری در افطار از جهات مختلف میتونه به بدن انسان آسیب بزنه. مهمترین نتیجه پرخوری فشار به سیستم گوارش انسانه. در حالی که روزه قراره فرصتی برای استراحت و پاکسازی سیستم گوارشی ایجاد کنه. اما عوارض پرخوری در وعده افطار تنها به مشکلات گوارشی محدود نمیشه.

مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی از مهمترین عوارض پرخوری در افطاره. در هنگام روزه‌داری معده انسان حداقل ۱۲ ساعت خالی می‌مونه و بعد به وعده افطار میرسه. این زمان به خاطر پاکسازی و در صورت لزوم بازسازی معده بسیار اهمیت داره. اما این فواید زمانی به نتیجه می‌رسه که اصول تغذیه در وعده افطاری و سحری رعایت بشه. پرخوری در وعده افطار باعث میشه فشار زیادی به معده انسان وارد بشه. در این شرایط روزه‌داری نه تنها مفید نیست بلکه میتونه مضر هم باشه. از همه مهمتری اینکه فشار به سیستم گوارشی میتونه مشکلات شدیدتری از جمله مشکلات قلبی عروقی هم ایجاد کنه.

چاقی

پرخوری در وعده افطار یکی از بهترین فواید روزه‌داری یعنی تناسب اندام رو کاملاً ‌از بین می‌بره. به همین دلیل خیلی از ایرانیا نه تنها در ماه رمضان لاغر نمیشن بلکه چاق هم می‌شن. در حالی که حذف یک وعده غذایی و رعایت اصول تغذیه در سحر و افطار به راحتی میتونه سبب کاهش وزن بشه.

احساس سنگینی و خواب آلودگی

پرخوری در افطار باعث بی‌حالی، سنگینی و خواب آلودگی میشه. در نتیجه فرصت افطار تا سحر برای تجدید قوا، مصرف مواد مغذی و مصرف آب کافی از دست میره. در حالی که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند وعده افطار با مواد ساده و طبیعی آغاز شده و غذاهای سبک و کم حجم با فاصله مناسب مصرف بشه.

سردرد

سردرد از دیگر عوارض پرخوری در افطاره. به طور کلی یکی از مهمترین دلایل سردرد مشکلات گوارشیه. پرخوری در وعده افطار در حالی که معده ساعت‌ها خالی بوده فشار زیادی به سیستم گوارش وارد می‌کنه. پرخوری و درهم خوری باعث میشه معده توان هضم این حجم از غذا رو نداشته باشه. در این شرایط احتمال بروز سردرد خیلی زیاده. از طرف دیگه پرخوری در افطار و عادات غلطی مثل مصرف چای به جای آب میتونه باعث کم‌آبی بدن بشه. کم‌آبی هم یکی از دلایل رایج برای سردرده.

بی‌قراری

بزرگترین اشتباه اینه که فکر کنیم پرخوری در افطار فقط باعث مشکلات گوارشی یا چاقی میشه. تلاش سیستم گوارشی برای هضم حجم زیاد غذا عوارض کوتاه مدت و بلند مدت زیادی داره. افزایش تپش قلب،‌ بالا رفتن دمای بدن، تنگی نفس و احساس بی‌قراری از عوارض رایجه که ممکنه بعد از پرخوری در وعده افطار ایجاد بشه. اینا نشانه تلاش بدن برای هضم غذای زیادیه که مصرف شده. تکرار این اتفاق میتونه مشکلات قلبی عروقی جدی ایجاد کنه. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند روزه‌داران مراقب ۱۰ مشکل جسمی در رمضان باشند.

 عوارض پرخوری در افطار

برای جلوگیری از پرخوری چکار کنیم؟

جلوگیری از پرخوری در افطار واقعاً کار سختی نیست. کافیه اصول تغذیه سالم در ماه رمضان رو یاد بگیرید و برای وعده‌های سحر و افطار برنامه‌ریزی کنید. باور کنید که قرار نیست وعده غذایی حذف شده در ماه رمضان در افطار یا سحر جبران بشه. بلکه قراره فرصتی برای استراحت و بازسازی بدن انسان و به خصوص سیستم گوارش فراهم بشه. البته خیلی از افرادی که در ماه رمضان پرخوری می‌کنند در سایر اوقات هم این عادت غلط رو دارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید بهتره مطلب ۷ روش برای جلوگیری از پرخوری را هم مطالعه کنید.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها