2709
حلیم را در سحر بخوریم یا افطار؟

حلیم را در سحر بخوریم یا افطار؟

1395/03/30 بازدید6817

نی‌نی سایت: ماه رمضان که هر سال از راه می‌رسد هم رنگ و جلای معنوی خاصی در جامعه به چشم می‌خورد و هم طعم‌ها و عطرهایی مهمان کوچه و خیابان‌ها می‌شوند. عطر و طعم‌هایی که سر دیگ بیشتر رستوران‌ها خودنمایی می‌کنند و می‌توانند شما را به یک کاسه حلیم گرم و خوش طعم دعوت کنند.
البته سنت‌های غذایی ماه رمضان در شهرهای مختلف متفاوت است که در مطالب بعدی به آن اشاره می‎کنیم اما یکی از سنت‌های نسبتا فراگیر که با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه می‌شود استفاده از حلیم بر سر سفره افطار است. حلیمی که اغلب از گندم، گوشت گوسفندی یا بوقلمون و دارچین و شکر و روغن حیوانی تشکیل می‌شود.

در مورد خواص این خوراکی و بایدونبایدهای استفاده از آن با مهدیه عالی، کارشناس تغذیه صحبت می‌کنیم. او در مورد خواص حلیم توضیح می‌دهد: حلیم ماده غذایی حاوی نشاسته است که به راحتی هضم و جذب بدن می‌شود، بنابراین می‌تواند افت قند بدن ناشی از گرسنگی طولانی‌مدت را به سرعت برطرف کند. از طرفی هم به خاطر گندم موجود در آن خاصیت سیرکنندگی خوبی دارد، گندمی که حاوی مواد مغذی بسیاری چون روی، منیزیم، آهن، کلسیم و ویتامین‌های گروه B است که اگر این گندم همراه با سبوس باشد، مقدار بالایی فیبر را نیز می‌توانید به خواص این خوراکی اضافه کنید. فیبری که برای بدن مفید است و علاوه بر اینکه کار دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد می‌تواند مقدار زیادی آب را جذب خود کند که در مورد کم‌آبی بدن در زمان روزه‌داری بیش از همیشه حائز اهمیت است.
این کارشناس تغذیه در ادامه می‌گوید: اما این خواص نباید باعث شود که در مصرف حلیم زیاده‌روی شود چون می‌تواند زمینه چاقی و اضافه‌وزن را فراهم کند. نباید فراموش کنیم که حلیم از کالری نسبتا بالایی برخوردار است به طوری که هر 100 گرم از آن به طور متوسط 200 کالری دارد. حالا اگر شما به این میزان روغن، شکر و کمی نان هم اضافه کنید مقدار کالری آن می‌تواند از 300 هم عبور کند. به دلیل خواص بالا و خاصیت سیرکنندگی و نیز کالری بالای این غذا نه تنها در زمان افطار که در وعده سحر نیز می‌توان از حلیم استفاده کرد.
عالی یادآوری می‌کند: از طرف دیگر مصرف بیش از حد از این ماده خوراکی می‌تواند باعث سوءهاضمه و مشکلات گوارشی می‌شود. البته به طور کلی تا یک ساعت بعد از خوردن حلیم، باید از نوشیدن آب یا مایعات خودداری کرد چون می‌تواند باعث رفلاکس یا سوزش معده شود. دراز کشیدن بلافاصله بعد از خوردن حلیم نیز می‌تواند همین عوارض را به وجود بیاورد.
نکته مهم بعدی در مورد حلیم استفاده از شکر، روغن و دارچین در کنار آن است. بهتر است مصرف شکر و روغن مخصوصا برای کسانی که به اضافه‌وزن دچار هستند یا کسانی که در معرض مشکلات قلبی و عروقی هستند یا چربی خون بالا دارند به حداقل برسد یا به کلی حذف شود. 
مهدیه عالی، درباره نگه‌داری از حلیم تاکید می‌کند: در مورد نگه‌داری از حلیم نیز یک نکته قابل توجه است؛ بهتر است حلیم را به صورت تازه مصرف کرده و از نگه‌داری آن در یخچال خودداری کنید. وقتی حلیم می‌ماند نشاسته موجود در آن تغییر ماهیت می‌دهد و تبدیل به نشاسته سخت و دیر هضم می‌شود که خوردن آن می‌تواند معده و دستگاه گوارش شما را تحت تاثیر قرار دهد.

ارسال نظر شما

login captcha
چرا اینجا سوال پرسیدی؟! باید بری تبادل نظر
خانوما برای لباس بچه کجابرم تو تهرون؟قیمت مناسب و شیک.بخصوص دنبال ستهای کارترز هستم.اگر جایی میشناسین که داشته باشه لطفا معرفی کنین

پربازدیدترین ها