2109
طرز تهیه حلیم برای افطار و ترفندهای آن

طرز تهیه حلیم برای افطار و ترفندهای آن

1402/12/25 بازدید7269

طرز تهیه حلیم

حلیم برای افطار یک غذای لذیذ و دلچسب و در عین حال یک افطاری سالم است. روش پخت حلیم در انواع مختلف آن نسبتاً یکسان است. حلیم گندم با گوشت گردن، حلیم گندم با بوقلمون، حلیم گندم با گوشت مرغ، حلیم با بلغور گندم و حلیم گندم بدون گوشت انوع مختلف این غذای لذیذ ایرانی است. ما در این مطلب ضمن بیان طرز تهیه حلیم برای افطار در مورد اینکه حلیم را در سحر بخوریم یا افطار؟ نیز نکاتی را بیان می‌کنیم.

طرز تهیه حلیم

طرز تهیه حلیم برای افطار

برای تهیه حلیم برای افطار باید مقدمات آن را از شب قبل آماده کنید. بهترین روش پخت حلیم گندم استفاده از گندم پوست کنده است. بهتر است گندم پیش از پخت چند ساعت در آب خیس خورده باشد. می‌توانید از شب قبل این کار را انجام دهید. طرز تهیه حلیم با بلغور گندم نیز به همین صورت است. تنها تفاوت این است که زمان پخت بلغور گندم کمتر است و نیاز به خیساندن ندارد است. برای پخت این غذا با بلغور گندم پس از شستن بلغور ۸ برابر آب اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید. البته نتیجه پخت با بلغور گندم ممکن است بافت کشداری نداشته باشد.

مواد لازم برای حلیم (برای ۴ نفر)

-         گندم پوست کنده: ۲۵۰ گرم

-         گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم

-         پیاز: یک عدد متوسط

-         زردچوبه،‌دارچین، نمک و چوب دارچین: به مقدار لازم

-         کره (برای تزئین): به مقدار لازم

روش پخت حلیم گندم

ابتدا گندم را که حداقل به مدت دو ساعت در آب خیس خورده آبکشی کرده و داخل قابلمه می‌ریزیم. به میزان دو برابر حجم گندم آب اضافه کرده به همراه کمی نمک بر روی شعله ملایم قرار می‌دهیم. گندم خیس خورده معمولاً برای پخت به ۳ ساعت زمان نیاز دارد. البته بسته به نوع گندم ممکن است این زمان افزایش یابد.

گوشت گوسفندی به همراه پیاز، زردچوبه و چوب دارچین را نیز برای پخت در قابلمه دیگری قرار می‌دهیم. پس از پخت کامل، گوشت‌ها را از استخوان جدا کرده و کاملاً آن را ریش می‌کنیم. آب گوشت را نیز از صافی رد می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. پس از پخت گندم نیز لازم است با استفاده از همزن برقی یا هر نوع میکسر دیگر گندم‌ها را کاملاً له کنیم. سپس گندم له شده، گوشت ریش شده و آب گوشت را در قابلمه ریخته و با کمی نمک خوب مخلوط می‌کنیم. در این مرحله از شعله ملایم استفاده کرده و به طور مداوم هم می‌زنیم. هم زدن هم برای جلوگیری از ته گرفتن و هم برای کشدار شدن هلیم لازم است. این مرحله را تا رسیدن به بافت مناسب ادامه می‌دهیم.

تزیین حلیم برای افطار

برای تزیین حلیم برای افطار می‌توانید از کره، دارچین و کنجد استفاده کنید. در صورتی که از گوشت بوقلمون استفاده کردید کمی گوشت ریش شده نیز می‌توانید برای تزیین کنار بگذارید.

انواع حلیم گندم

حلیم یا هلیم گندم در اصل با گندم پوست کنده و گوشت گوسفندی طبخ می‌شده است. اما با گذر زمان مصرف گوشت‌های مختلف برای پخت این غذا رواج یافته است. امروزه پخت حلیم با بلغور گندم یا هلیم گندم بدون گوشت نیز مشتریان فراوانی دارد. البته طرز تهیه حلیم برای افطار یکسان است و تنها تفاوت انواع آن در زمان مورد نیاز برای پخت است. مهمترین انواع هلیم گندم عبارتند از:

حلیم گندم با گوشت گردن

حلیم گندم با گوشت گردن به خاطر لطیف و خوش خوراک بودن گوشت گردن گوسفندی طعم بسیار خوبی دارد. البته به خاطر زمان لازم برای پخت گوشت گوسفندی پخت آن نیز به زمان بیشتری نیاز دارد.

حلیم گندم با بوقلمون

استفاده از گندم و بوقلمون رایج‌ترین طرز تهیه حلیم برای افطار است. این روزها بهترین حلیم تهران نیز با گوشت بوقلمون تهیه می‌شود.

حلیم گندم با گوشت مرغ

حلیم با مرغ ابداع خانم‌های خانه‌دار برای پخت یک غذای محبوب با مواد در دسترس و ارزان است. البته نتیجه این ابتکار نیز طعم بسیار خوبی دارد.

حلیم گندم بدون گوشت

حلیم گندم بدون گوشت حاصل رواج انواع رژیم‌های غذایی میان مردم است. با حذف گوشت بخشی از طعم و بافت غذا نیز تغییر می‌کند. اما به عنوان یک غذای گیاهی سالم طعم مطلوبی دارد.

حلیم را در سحر بخوریم یا افطار؟

حلیم را در سحر بخوریم یا افطار؟

حلیم را در سحر بخوریم یا افطار؟ از آن سؤالاتی است که جوابش مطابق میل بیشتر ما نیست. همه ما از بچگی از حلیم برای افطار و صبحانه لذت بردیم. اما از لحاظ متخصصان طب سنتی این عادت چندان مطلوب نیست. از دیدگاه طب سنتی این غذا یک غذای مقوی، سیر کننده و سنگین است که برای صبحانه یا افطار توصیه نمی‌شود. البته در مقایسه با آش رشته یا زولبیا، هلیم یک افطاری سالم محسوب می‌شود. بهترین توصیه این است که از این غذای لذیذ به مقدار کم و با روغن و شکر کم برای افطار مصرف کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره افطار می‌توانید از توصیه‌های کارشناس تغذیه برای یک افطاری سالم استفاده کنید.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها