2109
در چه صورتی نباید روزه بگیریم؟

در چه صورتی نباید روزه بگیریم؟

1402/12/28 بازدید306

روزه بگیرم یا نه؟

از دیدگاه اسلام، عواملی که می‌تونن علت موجه برای عدم روزه گرفتن در ماه رمضان باشن به شرح زیره:

یکی از عذرهای معتبر برای عدم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، مسافرته. شخصی که در این ماه قصد داره به سفر طولانی (حداقل 90 کیلومتر) بره، می‌تونه از این عمل دینی معاف بشه. این امکان برای افرادی که قصد سفر رفتن دارن و ممکنه شرایط مختلفی رو برای مصرف غذا داشته باشن در نظر گرفته شده.

 چه کسی نمی‌تونه روزه بگیره؟

در بیماری نیز اگه پزشک متخصص تشخیص بده که روزه گرفتن به سلامتی فرد آسیب می‌زنه، فرد می‌تونه از این وظیفه دینی معاف بشه. در صورتی که فرد به بیماری موقت دچار باشه، پس از بهبودی می‌تونه روزه‌های قضا رو جبران کنه. برای بیماری‌های دائمی نیز زمانی که افراد نمی‌تونن قضای این وظیفه دینی رو به جا بیارن باید کفاره بِدَن. خوندن این مطلب هم برای شما مفیده: روزه در دوران بارداری و شیردهی.

بارداری یا شیردهی نیز یکی از دلایل موجه برای عدم روزه گرفتن در ماه رمضانه. زنان باردار و شیرده که توانایی انجام این عمل دینی رو دارن، می‌تونن این اقدام رو ادامه بِدَن. در هر صورت بهتره با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کرده و شرایط خودشون رو ارزیابی کنن. در نهایت، سالمندان و افرادی که در مشاغل سخت و طاقت فرسا مشغول به کار هستن نیز می‌تونن در صورت ناتوانی یا وجود خطری جدی برای سلامتی (به دلیل این عمل دینی) از این وظیفه دینی معاف بِشَن.

به طور کلی، شرایطی که نباید این کار را انجام بدیم به صورت خلاصه به شرح زیره:

  • عذر شرعی برای خانم‌ها
  • مسافرت
  • بیماری
  • سالمندی
  • کار در مشاغل سخت و طاقت‌فرسا
  • آسیب رساندن تشنگی و گرسنگی به بدن
  • بارداری و شیردهی

روزه‌داری یکی از عادات سنتی و مذهبیه که تاکنون در بسیاری از جوامع جهان حفظ شده. این عمل با آموزه‌های فرهنگی، مذهبی و بهداشتی ارتباط داره و به عنوان یک شیوه‌ی خالصانه برای پاکسازی روح و جسم در نظر گرفته می‌شه. با این حال، لازم به ذکره که این عمل دینی نه تنها با فواید بسیاری همراهه، بلکه ممکنه عوارضی جانبی برای برخی افراد (ناشی از تغییرات در عملکرد بدن در اثر گرسنگی) داشته باشه.

از جمله عوارض جانبی می‌تونیم به کاهش قند خون اشاره کنیم. طولانی مدت بودن دوره گرسنگی ممکنه منجر به کاهش سطح قند خون در بدن بشه. این موضوع برای افرادی که به مشکلات قند خون دچار هستن، مشکل‌زا می‌شه. همچنین، اگه در این دوره به دلیل تحمل طولانی مدت تشنگی و کم آب شدن بدن، عملکرد کلیه‌ها دچار تغییر شدن، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنین.

یکی دیگر از عوارض احتمالی روزه‌داری، بروز تغییرات در دستگاه گوارشه. گرسنگی با تاثیر بر فعالیت معده و روده‌ها می‌تونه به اختلالات گوارشی منجر بشه. از این رو، افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستن یا به عنوان گروه‌های پرخطر محسوب می‌شن، باید با پزشک خود مشورت کنن تا از احتمال بروز هر گونه مشکل جلوگیری بشه. این مطلب رو هم بخونین: روزهداری از چه سنی برای کودکان خطر ندارد؟

در نهایت، می‌تونیم به آسیب‌های مرتبط با کمبود آب در بدن اشاره کنیم. زمانی که در دوران روزه‌داری، مصرف مایعات به حداقل می‌رسه، ممکنه کم آبی در بدن رخ بده و باعث اختلال در عملکرد مختلف اعضای بدن از جمله کلیه و قلب بشه. در طول ماه رمضان و در بین افطار تا سحر، فرد باید به مقدار کافی آب بنوشه. این اقدام از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کنه و باعث می‌شه روزه‌داری به سلامتی فرد آسیب نزنه.

چه غذاهایی برای افطار مناسبه؟

چه کسی نمی‌تونه روزه بگیره؟

روزه گرفتن برای افراد دیابتی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، افراد با ایمنی و مقاومت بدن پایین، افرادی که اخیراً تحت عمل جراحی قرار گرفتن، مادران باردار یا مادران شیرده توصیه نمی‌شه. برای این گروه‌ها، روزه‌داری باعث افزایش خطرات و مشکلات جسمی می‌شه. به عنوان مثال، افراد دیابتی به مصرف قند در طول دوره ماه مبارک رمضان نیاز دارن و ممکنه با مشکلات قند خون مواجه و وضعیت اون‌ها تشدید بشه.

جدای از این موارد، افراد مبتلا به سایر بیماری‌های مزمن یا هر گونه مشکل سلامتی نیز باید در مورد این عمل دینی با پزشک خود مشورت کنن. این گروه افراد باید توجه ویژه‌ای به اثرات جانبی روزه‌داری داشته باشن و تصمیم‌گیری در خصوص ادامه یا قطع این فعالیت رو با توجه به وضعیت سلامتی خودشون انجام بِدَن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها