2109
روزه داری از چه سنی برای کودکان خطر ندارد

روزه داری از چه سنی برای کودکان خطر ندارد

1394/03/27 بازدید359

با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان بسیاری از والدین نگران کودکان خود هستند که قرار است امسال برای اولین بار روزه بگیرند و سوالی که برای آنان مطرح می شود این است که روزه داری از چه سنی برای بچه ها خطر ندارد.


به گفته دکتر آرزو مرادی متخصص بیماری های کودکان ، روزه داری پیش از سنین هفت تا هشت سالگی توصیه نمی شود هرچند ایده خوبی است که کودکان را در این سنین با تمرین روزه داری آشنا کنیم.


وی خاطرنشان می کند: بطورمثال روزه گرفتن برای چند ساعت محدود که در فرهنگ ما به مزه روزه یا روزه کله گنجشکی معروف است توسط کودک و افطار کردن در جمع خانواده و دوستان می تواند احساس خوبی در کودک ایجاد کرده و از لحاظ روانی و جسمی او را آماده روزه داری کامل در سال های پس از بلوغ کند.


به گزارش دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، دانش آموزان به ویژه روزه اولی ها باید مورد توجه و دقت نظر خاص قرار گیرند. در واقع کودکان 9 تا 12 ساله و نوجوانان 13 تا 18 ساله که در سنین فعالیت جسمانی، ذهنی و نیز رشد و نمو قرار دارند در صورت دریافت ناکافی مواد مغذی و انرژی در معرض لطمات جبران ناپذیری قرار خواهند داشت.


استفاده از مقادیر فراوان قندهای ساده که در غذاهایی مانند زولبیا و بامیه، شربت هایی که با شکر سفید شیرین شده اند و دیگر شیرینی های مصنوعی به کار می روند در وعده سحری موجب افت قند خون در اوایل روز می شود.


از سوی دیگر چون حجم معده در این سنین کمتر از حجم معده بزرگسالان است حتما باید وعده شام را حداقل با فاصله دو ساعت و حداکثر سه ساعت پس از افطار میل کنند؛ همچنین حفظ تنوع و تعادل غذایی در وعده های افطار ، شام و سحری ضروری است.


این نوجوانان باید همراه هر وعده غذایی از سبزی و میوه ها به علت دارا بودن انواع ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن استفاده کنند.


مصرف یک لیوان شیر هنگام افطار و سحر و یک پیاله ماست هنگام شام و سحر به کودکان و نوجوانان روزه دار توصیه می شود.


هر چند بخش عمده انرژی نوجوانان در زمان روزه داری باید از گروه غذایی نان و غلات تامین شود اما مصرف مواد پروتئینی مانند انواع گوشت ها از جمله گوشت قرمز و سفید (مرغ و ماهی) و تخم مرغ و لبنیات برای آنان ضروری است.


به نوجوانان نیز توصیه می شود هیچگاه بدون سحری روزه نگیرند و از مصرف زولبیا و بامیه به ویژه هنگام سحری و نوشابه های گازدار و موادغذایی آماده در طول ماه مبارک رمضان خودداری کنند.


**توصیه هایی برای والدین

والدین باید توجه داشته باشند که کودکان در صورت رعایت نکردن رژیم صحیح غذایی در زمان روزه داری ممکن است دچار صدمات و عوارضی مانند وقفه در رشد، لاغری، چاقی بیمار گونه و اختلالات مزمن شوند که از جمله آنها می توان به کوتاهی قد، کم خونی ، ناراحتی های گوارشی، سردردهای مزن و به ویژه بروز بیماری های زنان در سال های بعد در دختربچه ها مانند سقط و زایمان زودرس، به دنیا آوردن نوزاد مرده و خونریزی های غیرطبیعی اشاره کرد. بنابراین لازم است حتما به وضعیت تغذیه کودکان و نوجوانان دقت شده و پیش از اقدام به روزه داری، آنان را برای مشاوره نزد متخصص کودکان و نوجوانان و نیز متخصص تغذیه ببرند.


**لزوم رعایت تنوع غذایی روزه اولی ها

دکتر حامد پورآرام عضو هیات علمی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره روزه اولی ها می گوید: رعایت تنوع و تعادل در استفاده از همه گروه های غذایی برای آنانی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند، بسیار مهم و ضروری است.


وی تصریح می کند: نوجوانان توجه خاصی به خوردن انواع مواد غذایی کم ارزش دارند که فقط پر کننده حجم معده هستند، بنابراین در این دوران از مصرف این مواد باید خودداری شود.


به گفته وی ، پس از افطار نیز باید از شربت ها و قرص های مولتی ویتامین مناسب سن کودک ونوجوان بر اساس توصیه پزشک و متخصص تغذیه استفاده کرد تا نگرانی های والدین درخصوص کمبودهای تغذیه ای در این ماه مبارک برطرف شود.

 

 

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16082 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11435 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2375 بازدید