2709
با صورتی بدون لک به پیشواز سال نو برویم!

با صورتی بدون لک به پیشواز سال نو برویم!

1394/11/25 بازدید6330

نی‌نی سایت: بارداری، تنها روندی برای به دنیا آمدن نوزاد نیست؛ بلکه سلسله‌ای از تغییرات هرمونی و فعل و انفعالاتی است که در بدن شما اتفاق می‌افتد و به کلی چهره و ظاهر جدیدی برای‌تان می‌سازد! ظاهری که گاهی خیلی هم دوست‌داشتنی نیست و با مشکلات و عوارض همراه است. یکی از این عوارض لک‌های حاملگی است؛ لک‌هایی روی صورت مادران جوان که چهره و زیبایی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حالا که روزهای پایانی سال را می‌گذرانیم و از دغدغه مادران نی‌نی سایتی در مورد لک‌های صورت‌شان باخبر شدیم، از دکتر الهام ابوسعیدی، متخصص پوست، مو و زیبایی در مورد این موضوع کمک گرفتیم. او درباره علت این لک‌ها می‌گوید: لک حاملگی یا پلاسما در اثر تغییرات هرمونی دوران بارداری اتفاق می‌افتد. این عارضه بیشتر در خانم‌هایی که زمینه‌هرمونی را دارند، دیده می‌شود. اما به طور کلی لک‌ها در اثر آفتاب، تغییرات هرمونی، قرص هرمونی، قرص ضد بارداری و... نیز در افرادی که حتی بارداری را تجربه نکرده‌اند نیز می‌تواند بروز کند. مهم‌ترین نکته در مورد این دسته افراد که پوست‌شان مستعد لک آوردن است، این است که حتما این افراد باید به پوست‌شان ضد آفتاب بزنند و آن را هر 3،4 ساعت یکبار تمدید کنند.

ابوسعیدی درباره راه‌های درمان این عارضه توضیح می‌دهد: برای خانم‌هایی که صورت‌شان دچار پلاسما شده، سه راه حل عمده برای این مشکل و برطرف کردن لک‌‌های صورت وجود دارد: 
1. قدم نخست استفاده از داروها و کرم‌هایی است که برای از بین بردن این نوع لک‌ها توسط متخصص پوست بر حسب نوع لک و جنس پوست بیمار تجویز می‌شود. در این درمان از کرم‌های لایه‌بردار یا کرم‌های ضد لک، ویتامین ث، رتینوییدها، کرم‌های حاوی AHA، PHA استفاده می‌شود. نکته‌ای که در این روش درمانی باید مد نظر قرار داد، این است که برخی به خاطر آشنایی نسبی با این کرم‌ها دست به خود درمانی می‌زنند. آنها فکر می‌کنند که چون به راحتی می‌توانند این کرم‌ها را خودشان از داروخانه تهیه کنند، پس به تنهایی نیز قادرند دوره درمان را طی کنند. در حالی که بسیار مهم است که درمان شما تحت نظر پزشک متخصص باشد چون موارد زیادی دیده شده از اینکه در اثر خوددرمانی صورت خانم‌ها پوست‌پوست، قرمز، حساس یا زخم شده است و شخص گمان کرده است که روش صحیح را انجام می‌دهد و این‌ها علائم تاثیر دارو و بهبودی است در حالی که پوست نباید خیلی قرمز یا ملتهب شود و در مواردی لک‌ها نه تنها از بین نمی‌روند بلکه در اثر شدت تغییر پوست پررنگ‌تر از قبل بازمی‌گردد.
این روش درمانی به عنوان قدم نخست استفاده می‌شود و اگر پوست بیمار جواب داد و رو به بهبودی رفت که چه بهتر. اما اگر این روش به خوبی پاسخگوی نیاز پوست بیمار نبود به سراغ مراحل بعدی درمان می‌رویم.

2. در مرحله دوم از روش‌های لایه برداری استفاده می‌شود. این روش با کرم‌های دارویی و ضدآفتاب همراه می‌شود که به نتیجه بهتری برای بیمار منتهی شود. میکرودرم ابریژن (Mirodermabrasion) جزو روش‌های لایه‌برداری است که باعث شفافیت پوست هم می‌شود علاوه بر این، در این روش لایه‌های پوستی در حدی برداشته می‌شود که باعث تاثیر بیشتر داروها روی پوست می‌شود. به همین دلیل این روش نیز با دارو درمانی همراه است.

3. در مرحله سوم اگر درمانهای لایه برداری نیز جوابگوی مشکلات پوستی شما نباشد میتوانید از راه سوم استفاده کنید که شامل درمان با لیزر است. به تازگی دستگاه لیزر Q-switched laser fractional نیز برای این منظور استفاده می‌شود که نتیجه خیلی خوبی برای درمان پلاسمای حاملگی داده است.

الهام ابوسعیدی، متخصص پوست، مو و زیبایی در پایان اضافه می‌کند: باید متذکر شد که بعد از برداشته شدن لک‌ها نیز در بعضی از افراد لازم است که استفاده از کرم‌های ضد لک ادامه پیدا کند. استفاده از کرم ضد آفتاب نیز برای تمامی افراد چه آنهایی که لک دارند و چه آنهایی که ندارند، چه قبل از درمان و چه بعد از درمان به شدت توصیه می‌شود. برای استفاده از ضد آفتاب نیز شرایط داخل منزل و بیرون منزل، روزهای ابری، داخل ماشین و... هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند و باید از ضد آفتاب استفاده شود.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7318 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5344 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14986 بازدید