2109
بهترین تنقلات برای مادران باردار

بهترین تنقلات برای مادران باردار

1402/10/12 بازدید231

تغذیه مناسب در بارداری

زمانی که یه خانم باردار می‌شه بدنش به مواد غذایی با ارزش‌تری نیاز پیدا می‌کنه. در نتیجه بهتره یه خانم باردار در رژیم غذایی خودش به طور مداوم از موادی استفاده کنه که حاوی پروتئین، آهن، اسید فولیک، کولین و ید باشه. همچنین لازمه که خانم‌های باردار به مقدار کافی کلسیم، ویتامین D، پتاسیم و فیبر هم دریافت کنن. پس مادرای عزیز بهتره به خاطر داشته باشین که انتخاب هوشمندانه مواد غذایی می‌تونه به شما کمک کنه تا بارداری سالم رو طی کنین. یادتون باشه داشتن بارداری سالم باعث می‌شه تا شما کودک سالمی رو به دنیا بیارین. در نهایت در ادامه این مقاله قصد دارم تا تنقلات برای مادران باردار رو به شما عزیزان معرفی کنم.

در دوران بارداری یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنین

اگه شما به دنبال پیدا کردن تنقلات برای مادران باردار هستین باید بهتون بگم که بهترین انتخاب برای یک خانم باردار اینه که در دوران بارداری از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنه. در واقع برنامه غذایی سالم ترکیبی از گروه‌های مختلف غذاییه که مادر باید برای حفظ سلامت خودش و جنینش در رژیم غذاییش مصرف کنه. برای مثال مادران باردار حتما باید از میوه‌های کاملی مثل سیب، انواع توت‌ها، پرتقال، انبه و موز در برنامه غذایی‌شون استفاده کنن. سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، چغندر، بامیه، اسفناج و انواع فلفل‌ها از مواد غذایی دیگه‌ای هستن که مادر در دوره بارداری باید مصرف کنه. مصرف غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای، ارزن، بلغور جو دوسر و نان سبوس‌دار رو هم در این دوره هرگز فراموش نکنین.
مصرف پروتئین‌هایی مثل گوشت بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا، عدس، آجیل و دانه‌ها هم در دوره بارداری مادر الزامیه. در نهایت عدم مصرف این مواد می‌تونه سلامت مادر و جنین رو به شدت به خطر بندازه. همچنین شما باید مصرف لبنیات کم چرب و بدون چربی، شیر، ماست، پنیر، لبنیات فاقد لاکتوز، و شیر سویا (یا ماست سویا رو هم در برنامه غذایی‌تون قرار بدین. بر خلاف تصور عمومی برای حفظ سلامت بدن مصرف روغن‌ها هم الزامیه. پس به عنوان یه مادر باردار از مصرف روغن‌ زیتون، و روغن‌های موجود در غذاهایی مثل غذاهای دریایی، آووکادو و آجیل غافل نشین.

از بهترین تنقلات برای مادران باردار استفاده کنید

شما با مصرف تنقلات علاوه بر تامین مواد غذایی بدن خودتون به رشد بدن کودک‌تون هم کمک می‌کنین. پس در دوره بارداری از مصرف تنقلات برای مادران باردار استقبال کنین که این مسئله می‌تونه ضامن سلامت جنین و تولد یه کودک سالم باشه. ماست کم چرب یا بدون چربی همراه با میوه‌های تازه و شاید مقداری جو پرک شده و عسل می‌تونه یکی از بهترین تنقلات برای مادران باردار باشه. مصرف کراکرهای سبوس‌دار با کره بادام زمینی و هویج هم می‌تونه به عنوان یه میان وعده مناسب شکم مادر رو سیر کنه و همزمان به بدن اون و کودکش هم مواد غذایی خوبی برسونه. اگه در دوره بارداری احساس ناخوشی دارین از مصرف نان تست خشک و غلات خشک دیگه غافل نشین. زیرا مصرف این مواد می‌تونه به رفع احساس بد شما کمک کنه. همینطور برای تامین مواد غذایی ضروری برای رشد جنین بهتره با در نظر گرفتن نظر پزشک متخصص خودتون تا زمان تولد کودک از مکمل‌های غذایی استفاده کنین.

مصرف چه مواد غذایی در دوره بارداری برای مادر الزامیه؟

اگه بعد از اینکه تونستین بهترین تنقلات برای مادران باردار رو پیدا کنین به دنبال ارزش غذایی این مواد خوراکی بودین باید بدونین که مصرف اسید فولیک برای مادر باردار خیلی ضروریه. در واقع مصرف اسید فولیک از ابتلای کودک به برخی نقص‌های مادرزادی در مغز و ستون فقرات جلوگیری می‌کنه. در نتیجه در دوره بارداری از مکملی استفاده کنین که به طور متوسط حدود 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک داره. مصرف آهن هم به رشد کودک کمک می‌کنه. مصرف آهن به صورت مکمل غذایی برای همه مادرای باردار الزامی نیست. پس قبل از مصرف این مکمل حتما  از پزشک خودتون بپرسین که آیا به مکمل آهن در دوره بارداری نیاز دارین؟
مصرف ید برای تکامل مغز کودک شما خیلی اهمیت داره. اگر در خانه از نمک استفاده می‌کنین حتما مطمئن شین که نمک یددار باشه. مصرف کولین هم برای رشد مغز کودک شما اهمیت داره. مصرف غذاهای حاوی کولین( گروه ویتامین‌های B) مثل لبنیات کم چرب و بدون چربی، تخم مرغ، گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، لوبیا و عدس رو در رژیم غذایی خودتون قرار بدین.
 

از مصرف غذاهای دریایی به عنوان تنقلات برای مادران باردار غافل نشید

وقتی از مصرف تنقلات برای زن باردار صحبت می‌کنیم خیلی‌ها تصور می‌کنن منظور ما تنها مواد غذایی خاصی مثل آجیل‌هاست. اما باید بگیم که برنامه غذایی مادرها در دوره بارداری اونقدر اهمیت داره که نمی‌شه اون رو محدود به تعداد کمی ماده غذایی بکنیم. ماهی‌ها دارای چربی‌های سالمی هستن که برای شما و کودکتان مصرف اون‌ها خیلی مفیده. در عین حال یادتون باشه که برخی از غذاهای دریایی که مستقیما از دریا به سفره ما انتقال داده می‌شن سرشار از جیوه هستن. جیوه هم فلزیه که می‌تونه به رشد کودک شما آسیب بزنه. در نتیجه ما به مادرای باردار توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از ورود موادی مثل جیوه به بدن خودشون و کودکشون از ماهی‌های پرورشی در رژیم غذایی‌شون استفاده کنن.

از مصرف غذاهای ناسالم در این دوره اجتناب کنید

یادتون باشه که اگه دلتون می‌خواد رژیم غذایی سالمی داشته باشین از مصرف برخی از تنقلات بارداری که بین خانواده‌ها رایجه ولی برای بدن مضره اجتناب کنین.  ممکنه در صورت مصرف مواد غذایی اینچنینی باکتری‌هایی که می‌تونن به کودک شما آسیب بزنن وارد بدن شما بشن. در نتیجه در دوره بارداری از مصرف ماهی‌های خام و غذاهایی مثل سوشی و صدف اجتناب کنین. همینطور در این دوره از خوردن گوشت خام یا نیم پز شده محصولات لبنی غیر پاستوریزه و غذاهای فست فودی هم خودداری کنین. مصرف سالادهای آماده و سالاد ژامبون، سالاد مرغ یا سالاد تن ماهی هم ممکنه برای بدن مضر باشه. پس در دوره بارداری مصرف اون‌ها رو به کل تعطیل کنین. علاوه بر تمامی مواد غذایی ذکر شده در دوره بارداری مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و قندهای افزودنی رو هم در رژیم خودتون باید محدود کنین. در نهایت با انتخاب بهترین تنقلات برای مادران باردار سلامت خودتون و کودک عزیزتون رو تضمین کنین.
 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها