2109
رحم کج چیست؟

رحم کج چیست؟

1402/02/18 بازدید11468

رحم کج چیست؟

رحم یکی از اندام‌های تناسلی زنانه است که در داخل لگن زن قرار دارد. توخالی بوده و به شکل گلابی وارونه است. رحم محل رشد جنین است و از رشد و نمو آن در دوران بارداری حمایت می‌کند. خارج از دوران بارداری رحم نیز مسئول قاعدگی است. اصطلاح «رحم کج» نحوه قرار گرفتن رحم در داخل لگن را توصیف می‌کند. موقعیت طبیعی آناتومیکی آن بین مثانه در جلو و راست روده در عقب است. موقعیت دقیق آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند در دوران بارداری تغییر کند. رحم کج شده که به آن «رحم نوک‌دار» نیز گفته می‌شود معمولاً یک تنوع آناتومیکی طبیعی در نظر گرفته می‌شود. این به این اشاره دارد که رحم کمی به سمت عقب به سمت ستون فقرات متمایل شده است. این به ندرت باعث مشکلات جدی سلامتی می‌شود.

آیا کج شدن رحم اتفاقی نادر است؟

داشتن رحم کج شده یا برگشت به عقب به عنوان یک تغییر طبیعی موقعیت رحم در نظر گرفته می‌شود و به ندرت باعث ایجاد بیماری‌های جدی می‌شود. وضعیت برگشت به عقب نسبتاً رایج است و حدود 25 درصد از زنان آن را تجربه می‌کنند. برای اکثر زنان (75٪)، رحم از دهانه رحم به سمت جلو (به سمت جلو) در بالای مثانه قرار می‌گیرد.

رحم کج شده چگونه است؟

می‌توانید ببینید که رحم در موقعیت رو به جلوی معمول خود به صورت افقی روی مثانه قرار دارد. اگر رحم کج شده یا رتروگرا دارید به سمت عقب و به سمت ستون فقرات قرار می‌گیرد. این می‌تواند به رکتوم فشار وارد کند.

رحم کج چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برخی از زنان هرگز متوجه نمی‌شوند که رحم کج شده دارند زیرا هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند. کج بودن رحم را می‌توان در طول معاینه فیزیکی یا تست پاپ تشخیص داد. معاینه لگن با وارد کردن دو انگشت به داخل واژن انجام می‌شود تا دهانه رحم و جهت کج شدن رحم را احساس کنید. اگر درد یا ناراحتی را تجربه کرده‌اید پزشک ممکن است سونوگرافی را برای رد هر گونه بیماری دیگر مانند رشد غیرطبیعی یا فیبروم رحم پیشنهاد دهد. در طول سونوگرافی پزشک سایر ساختارهای لگن مانند تخمدان ها، لوله‌های فالوپ و سایر اندام‌ها را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که همه آن‌ها همانطور که باید به نظر می‌رسند.

چه چیزی باعث کج شدن رحم می‌شود؟

جای زخم ناشی از جراحی‌های قبلی مانند سزارین

بیماری التهابی لگن (PID)، اندومتریوز یا عفونت‌های لگنی. چسبندگی ها، که می‌توانند باعث چسبیدن بافت و سایر اندام‌های لگنی به یکدیگر شوند، می‌توانند رحم را به سمت عقب بکشند

فیبروم که می‌تواند رحم را بزرگ کند و شکل و موقعیت آن را تغییر دهد

بارداری و زایمان

علائم کج شدن رحم

رابطه جنسی دردناک نوک رحم اغلب می‌تواند زن را از نظر جنسی تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که رحم به سمت عقب متمایل می‌شود معمولاً در حین رابطه جنسی احساس ناراحتی می‌کنید. ممکن است در طول رابطه جنسی شدید، رانش عمیق یا در موقعیت‌های خاص متوجه این موضوع شوید. این موضوع را با همسرتان در میان بگذارید تا موقعیت‌هایی را پیدا کنید که برای هر دوی شما راحت باشد

قاعدگی‌های دردناک و رابطه جنسی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. اگر هر یک را تجربه می‌کنید ایده خوبی است که با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید که آیا علت زمینه‌ای وجود دارد یا خیر

آیا رحم کج شده می‌تواند به حالت عادی برگردد؟

این امکان وجود دارد که یک رحم رتروگرا به موقعیت طبیعی خود بازگردد. اگر رحم به دلیل بافت اسکار یا چسبندگی به سمت عقب کشیده شود بدون جراحی لگن بعید است که به حالت عادی بازگردد. درمان به شدت علائم وعلت آن بستگی دارد. اگر رحم رتروگرا دارید پزشک ممکن است تعدادی از گزینه‌های درمانی را پیشنهاد کند:

  • علت زمینه‌ای را درمان کنید:

موقعیت رحم ممکن است پس از اصلاح علت زمینه‌ای تغییر کند. به عنوان مثال اگر اندومتریوز یا فیبروم باعث کج شدن رحم به سمت عقب شود برداشتن فیبروم ممکن است رحم را به موقعیت طبیعی خود بازگرداند.

  • تمرینات کف لگن:

تمرینات لگنی ممکن است به حمایت موثرتر از رحم کمک کند. ورزش منظم عضلات لگن در برخی موارد می‌تواند کمک کننده باشد.

  • پساری:

پزشک ممکن است یک وسیله پلاستیکی مخصوص را در داخل رحم از طریق واژن قرار دهد. این می‌تواند به عنوان یک ساختار پشتیبانی برای نگه داشتن آن در جای خود عمل کند و آن را به موقعیت قدامی‌تر بکشد. خطراتی در این نوع درمان وجود دارد از جمله عفونت و التهاب.

  • عمل جراحی:

جراحی تعلیق رحم می‌تواند به عنوان یک راه حل دائمی برای رحم برگشت خورده استفاده شود. این جراحی به صورت دستی رحم را تغییر می‌دهد. ممکن است برای برخی افراد هیسترکتومی نیز در نظر گرفته شود. گزینه‌های جراحی ممکن است برای کسانی که موارد شدید دارند مناسب‌تر باشد.

آیا خانمی که رحم کج دارد می‌تواند بچه دار شود؟

کج بودن رحم مانع از باردار شدن یا بارداری طبیعی زن نمی‌شود. این وضعیت نیز با خطرات بارداری یا زایمان مرتبط نیست. به احتمال زیاد به دلیل مشکلات زمینه‌ای باروری ایجاد می‌شود. اگر نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید. بارداری به طور معمول رحم برگشتی را اصلاح می‌کند زیرا پس از سه ماهه اول، رحم در حال رشد از لگن خارج می‌شود و به طور طبیعی رحم را به جلو می‌کشد.

آیا کج شدن رحم باعث سقط جنین می‌شود؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کج بودن رحم باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود. اگر چندین بار سقط جنین را تجربه کرده‌اید ممکن است ایده خوبی باشد که با پزشک خود صحبت کنید تا علت را بررسی کند. دلایل مختلفی برای رابطه جنسی دردناک، ناراحتی در طول قاعدگی یا مشکلات باروری وجود دارد. بنابراین اگر علائمی دارید که باعث نگرانی شما می‌شود همیشه بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید و بهترین روش اقدام یا درمان را برای خود مطرح کنید.

منبع:

bellybelly.com

منبع : رحم کج چیست؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
12351 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
13277 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
11244 بازدید