2109
غربالگری دهانه رحم چیست؟

غربالگری دهانه رحم چیست؟

1401/12/16 بازدید935

به طور کلی غربالگری دهانه رحم برای شناسایی سلول‌های پیش سرطانی، بررسی عفونت و در نهایت حفظ سلامت شما استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که سالیان سال است آزمایش پاپ اسمیر در دسترس قرار گرفته و از آن پس میزان سرطان دهانه رحم 60 درصد کاهش یافته است. با این حال حدود 80 درصد از مردم در مقطعی از زندگی خود به HPV (یکی از علل اصلی سرطان دهانه رحم) مبتلا می‌شوند که تشخیص زودهنگام و غربالگری در آن زمان بسیار مهم است. غربالگری دهانه رحم در واقع سرطان را آزمایش نمی‌کند اما می‌تواند با ابتلا به سلول‌های غیرطبیعی یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) قبل از تبدیل شدن به چیزی جدی‌تر از آن جلوگیری کند (اگرچه مهم است که توجه داشته باشیم که بسیاری از انواع HPV باعث سلامت عمده نمی‌شوند). به طور معمول دو نوع غربالگری دهانه رحم وجود دارد:

 نمونه‌ برداری از سلول‌های دهانه رحم:

سلول‌ها و مخاط با خراش دادن ملایم دهانه رحم با یک سواب جمع‌آوری می‌شوند. نشان داده شده است که پاپ اسمیر دهانه رحم حداقل 80 درصد از بروز سرطان دهانه رحم و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

 تست HPV:

پزشک ممکن است آزمایش HPV را در مراحل بعدی درخواست کند. مشابه آزمایش پاپ اسمیر پزشک نمونه‌ای از سلول‌ها را با سواب جمع‌ آوری می‌کند و به دنبال انواع HPV می‌گردد که می‌توانند باعث ایجاد سلول‌های غیر طبیعی، زگیل تناسلی و سرطان شوند.

HPV چیست؟

HPV شایع‌ترین عفونت مقاربتی بوده و به دلیل توانایی آن در انتقال از طریق تماس پوست به پوست بسیار مسری است. بیش از 100 نوع مختلف وجود دارد که از پرخطر تا کم خطر را شامل می‌شود. انواع کم خطر قابل درمان هستند و نمی‌توانند باعث سرطان شوند. تخمین‌ زده می‌شود که حدود 80 درصد ازعفونت‌های HPV به طور طبیعی از بین ‌می‌روند و در عرض 1 تا 2 سال قابل تشخیص نیستند با این حال پزشک سلامت دهانه رحم شما را زیر نظر می‌گیرد.

چگونه متوجه شویم که به غربالگری سرطان دهانه رحم نیاز داریم؟

اگر با برداشتن دهانه رحم هیسترکتومی انجام داده‌اید و سابقه قبلی سرطان یا ناهنجاری دهانه رحم نداشته‌اید احتمالاً نیازی به آزمایش پاپ اسمیر منظم ندارید اما این موضوعی است که باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا همه افراد متفاوت هستند.

هر چند وقت یک بار باید غربالگری دهانه رحم را انجام دهیم؟

سنین 25 تا 49 سال:

شما فقط باید هر 3 سال یکبار به آزمایش پاپ اسمیر نیاز داشته باشید و در صورت داشتن پاپ اسمیر غیرطبیعی فقط باید آزمایش HPV انجام دهید.

سنین 50 تا 65 سال:

توصیه می‌شود که هر 3 سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام بدهید یا هر 5 سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر و HPV انجام شود.

سنین 65 و بالاتر:

بهتر است با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش HPV نداشته باشید. این بستگی به این دارد که آیا در 10 سال گذشته یافته‌های سرطانی داشته‌اید و چه مدت از آخرین غربالگری شما گذشته است.

آیا هنگام اقدام به بارداری باید این آزمایش انجام شود؟

اگر بیماری‌های مقاربتی کنترل نشود می‌تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تاثیر بگذارد اما اعتقاد براین است که HPV به تنهایی باعث مشکلات باروری نمی‌شود. با این حال برخی از انواع HPV می‌توانند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند که به نوبه خود ممکن است بر باروری تاثیر بگذارد. درمان‌های HPV می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند تغییر در مخاط دهانه رحم، ضعیف شدن دهانه رحم یا تنگی شود (زمانی که دهانه رحم باریک می‌شود که ممکن است بارور کردن تخمک را برای اسپرم دشوارتر کند).

آیا در دوران بارداری باید آزمایش پاپ اسمیر انجام داد؟

در طول ویزیت‌های اولیه قبل از تولد پزشک سلامت دهانه رحم شما را بررسی می‌کند تا ببیند آیا هر گونه ناهنجاری وجود دارد یا خیر. در صورت وجود می‌توانید در اوایل بارداری تحت درمان قرار بگیرید. تست پاپ اسمیر و HPV در دوران بارداری بی‌خطر هستند و تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباطی با عوارض بارداری ندارند. همچنین بسیاری از انواع HPV به احتمال زیاد باعث ایجاد عوارض در دوران بارداری نمی‌شوند بنابراین پزشک شما بهترین اقدام را بر اساس شرایط  شخصی شما توصیه می‌کند.

پاپ اسمیر غیرطبیعی چقدر شایع است؟

اکثر پاپ اسمیر‌ها به حالت عادی برمی گردند اما اگر آزمایش شما با نتایج غیرطبیعی برگشت نترسید. داشتن یک پاپ اسمیرغیرطبیعی غیرعادی نیست و به این معنی نیست که سرطان دهانه رحم دارید. این فقط به این معنی است که برخی از سلول‌ها غیر طبیعی هستند.

 

منبع:

www.baby2body.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها