2109
غربالگری اوتیسم به طرح آگاه‌سازی این بیماری تبدیل شد

غربالگری اوتیسم به طرح آگاه‌سازی این بیماری تبدیل شد

1394/01/25 بازدید680

 قرار بر این بود که طرح «غربالگری اوتیسم» در خراسان رضوی همزمان با کشور از اواخر بهمن ماه سال گذشته آغاز شود اما معاون توانبخشی بهزیستی استان از تغییر برنامه کلی و تبدیل شدن به طرح «آگاهی‌سازی اوتیسم» در استان خبر داد.

حمیدرضا پوریوسف، معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی  منطقه خراسان، عنوان کرد: طرح «غربالگری اوتیسم» به علت مشکلات زیاد از جمله هزینه بالا، مناسب نبودن روش و فقدان پوشش همگانی به طرح «آگاهی‌سازی اوتیسم» تبدیل شده است.

وی در خصوص جزییات این طرح، افزود: طرح آگاهی‌سازی اوتیسم از ابتدای خرداد ماه سال جاری آغاز می‌شود؛ این برنامه دارای آزمون خاصی با تعدادی پرسش و با عنوان «هیوا» است؛ این سوالات از والدین در خصوص فرزندانشان پرسیده می‌شود و در صورتی که پاسخ سه سوال از این سوالات منفی باشد، پدر و مادرها باید به همراه فرزند به مراکز بهداشت یا دیگر مراکز سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

پوریوسف خاطرنشان کرد: این طرح از طریق پخش بروشورها، کتاب‌های آموزشی، آزمون‌ها و ... از طریق مهدکودک‌ها، مطب‌های پزشکی و مراکز بهداشت به طور رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد؛ هر خانواده‌ای که کودک زیر پنج سال داشته باشد، باید این مطالب را مطالعه کند و از وجود یا عدم وجود بیماری اوتیسم در کودک خود مطلع شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اضافه کرد: مشخص است که با این طرح نمی‌توان صددرصد کودکان اوتیسم را شناسایی کرد و این طرح فقط در جهت آگاهی‌سازی عمومی است.

در اواخر دی ماه سال گذشته بود که تهمینه شکیب، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی وعده اجرای طرح غربالگری اوتیسم را پس از طرقبه و شاندیز، در مشهد و تا پایان سال گذشته داده بود اما این وعده عملی نشد، بعد از آن و در اواسط اسفند ماه سال گذشته بود که سمانه طاهری، کارشناس و مسوول این طرح در بهزیستی استان از منتفی شدن این طرح خبر داده و گفته بود که به دلیل برگزار نشدن کلاس‌های آموزشی برای مربیان و کارکنان، اجرای این طرح که باید توسط سازمان بهزیستی کشور انجام شود، لغو شده است.

از جمله علائم بیماری اوتیسم می‌توان به تاخیر در یادگیری، نبود توانایی کامل در صحبت کردن، ناشنوا به نظر رسیدن در صورتی که تمام آزمایش‌های شنوایی‌سنجی نرمال باشد و ... اشاره کرد؛ برای این بیماری هیچ راه درمان قطعی وجود ندارد، اما در عین حال درمان‌هایی مانند درمان خانوادگی، آموزشی، رفتاری و دارویی برای تقلیل عوارض بیماری وجود دارد.

بسیاری از متخصصان معتقدند در صورتی که مداخلات پزشکی به موقع در افراد مبتلا به اوتیسم انجام نشود، ۷۵ درصد آنان دچار معلولیت می‌‍شوند همچنین بروز این بیماری در پسران بیشتر از دختران است و به طور متوسط در ایران از 10 هزار نفر کودک، هشت نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16291 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11547 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2112 بازدید