2709
اجرای طرح غربالگری «اضطراب» در مهدهای کودک

اجرای طرح غربالگری «اضطراب» در مهدهای کودک

1393/10/21 بازدید435

 آرزو ذکایی‌فر ضمن اشاره به اینکه اضطراب پایه و مادر بسیاری از اختلالات روانی است و اگر این موضوع به موقع شناسایی شود می‌توان از بسیاری از اختلالات در دوران جوانی،‌ نوجوانی و همچنین بزرگسالی جلوگیری کرد و همچنین اینکه منشا اصلی و حل نشده بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز اضطراب است گفت: بر همین اساس سازمان بهزیستی با همین رویکرد وارد برنامه‌های غربالگری در این خصوص شد.

وی در این خصوص تصریح کرد: سازمان بهزیستی برنامه‌های غربالگری جسمی مانند بینایی سنجی، شنوایی سنجی و غیره را سالهاست اجرا می‌کند اما غربالگری در خصوص سلامت روان با طرح غربالگری اضطراب در این سازمان شروع شد.

مدیر امور کودکان و مهدهای کودک بهزیستی در این خصوص ادامه داد: سال گذشته از نیمه دوم سال (مهر 92) تا پایان سال این طرح به طور پایلوت در استان‌های تهران، خراسان جنوبی،‌ فارس، کرمان، آذربایجان غربی و یزد انجام شد و در آن حدود 6700 کودک غربال شدند.

وی در خصوص روند اجرای این طرح نیز گفت: اجرای این طرح به تمام استانها ابلاغ و در حال حاضر در مهد کودک‌های سراسر کشور انجام می‌شود.

ذکایی فر در ارتباط با مراحل عملیاتی این طرح نیز اظهار کرد: در این طرح با ابزار و آزمون‌های اولیه غربال اولیه را انجام می‌دهیم و در این مرحله از والدین و همچنین مربیان مهدکودک مصاحبه‌هایی صورت می‌گیرد.

وی در این خصوص ادامه داد: پس از اعلام نتایج این غربال اولیه بر اساس تصویری که به ما ارائه می‌شود مشخص می‌شود که چه تعدادی از کودکان دارای نشانه‌هایی از اضطراب هستند.

مدیر امور کودکان و مهدکودک‌های بهزیستی افزود: پس از این تشخیص اولیه ،کودکانی که دارای نشانه‌هایی از اضطراب هستند مشخص و از سایرین جدا شده و به روانپزشک طرح ارجاع داده می‌شوند.

ذکایی فر در ارتباط با وظیفه روانپزشک این طرح نیز گفت: روانپزشک بر اساس بررسی کودک و خانواده و همچنین برگزاری جلسات مصاحبه، تشخیص نهایی می‌دهد و پس از آن وارد مرحله مداخلاتی می‌شویم.

وی در ادامه تاکید کرد: گاهی ممکن است که روانپزشک تشخیص دهد خانواده باید تحت درمان قرار گیرد زیرا ریشه بسیاری از اضطراب‌ها خانواده بوده و در واقع کودک مشکل خاصی ندارد.

وی ادامه داد: زمانی که نشانه‌های اضطراب به طور قطعی در کودک تشخیص داده شود اقدامات روانشناس و روانپزشک توامان آغاز شده که در این مرحله عمدتا نیاز به دریافت جلسات مشاوره است.

مدیر امور کودکان و مهدکودک‌های بهزیستی در خصوص کودکانی که به مهد کودک نمی‌روند نیز گفت: اگر والدینی باشند که کودکشان به مهد کودک نرود می‌توانند در صورت تمایل به مهدکودک‌ها مراجعه کرده و در این طرح شرکت کنند.

وی همچنین در ارتباط با هزینه‌های این طرح نیز گفت: جلسه اول ارجاع به روانپزشک رایگان بوده و تا آن مرحله نیز هیچ هزینه‌ای از خانواده دریافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی اگر تشخیص داده شود که کودک از خانواده‌های کم برخوردار است، سازمان بهزیستی با استفاده از یارانه‌های جلسات مشاوره و درمان خانواده‌های کم برخوردار تا چهار جلسه آنها را پوشش می‌دهد.

وی افزود: از جلسه چهارم به بعد نیز اگر به تشخیص مددکار همچنان خانواده کم برخوردار باشد این روند حمایتی ادامه می‌یابد.

وی در ارتباط با خانواده‌های برخوردار نیز گفت: بر اساس تعرفه‌های ابلاغی به مراکز مشاوره، هزینه‌ها مشخص می‌شود.

ذکایی فر ادامه داد: تعرفه‌های سازمان بهزیستی که به مراکز ابلاغ می‌شوند تعرفه‌های بالایی نیست و تمام آنها برای هر جلسه کمتر از 50 هزار تومان است.

وی همچنین گفت: هزینه‌ها برای خانواده‌هایی که کودکانشان به مهدکودک می‌روند و یا کسانی که به مهد نمی‌روند نیز یکسان است.

ذکایی فر همچنین ضمن اشاره به اینکه کودکان در سنین پیش از دبستان دارای اضطرابی به نام اضطراب جدایی از و الدین نیز هستند گفت: در تشخیص‌ها باید این موضوع لحاظ شود زیرا نباید این نوع اضطراب با اضطراب به عنوان اختلال یکی در نظر گرفته شود.

وی در پایان گفت: کودکان در رفتارهایی مانند شب ادراری، ناخن جویدن و غیره اضطراب خود را نشان می‌دهند به همین دلیل اگر خانواده‌ها با دیدن چنین رفتارهایی در کودک خود نسبت به این موضوع حساس شوند و کودک خود را در فرایند درمان قرار دهند این موضوع مرتفع شده و کودک بدون هیچگونه مشکلی دوران رشد بعدی خود را طی خواهد کرد.

 

 

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها