2737
2739
سلام به همه همشهری های گلم



آموزش خلاق کودک محور چیست؟

آموزش خلاق کودک محور چیست؟
امروزه در بسیارى از کشورهاى پیشرفته آموزش خلاق کودک‌محور به سیاست و برنامه‌ى اصلى سامانه‌ى آموزش و پرورش تبدیل شده است. آموزش خلاق کودک‌محور بر فلسفه‌ى آموزش مشارکتى و همیارى کودکان و آموزگاران و مربیان استوار است. در این شیوه‌ى آموزشى، به رشد چندگانه و همسوى کودکان که شامل رشد هوشى، هیجانى، اجتماعى و زبانى است، توجه مى‌شود و به ویژه بر رشد هیجانى و اجتماعى که بنیادهاى پرورش کودک را مى‌سازند، تاکید مى‌شود.
در شیوه‌ى آموزش خلاق کودک‌محور، برنامه‌ریزى آموزشى، همسو با برنامه‌هاى پرورشى است. در این شیوه، آموزش بدون پرورش بى‌معنا و بى‌هدف است. برنامه‌هاى آموزشى از پایین و با توجه به رغبت و گرایش کودکان طراحى مى‌شوند. در حالى که در شیوه‌ى سنتى آموزش، پرورش سیاست‌ها و برنامه‌ریزى‌‌هاى آموزشى از بالا به پایین و دستورى است، به رغبت و گرایش کودکان توجه نمى‌شود و جاى پرورش در این گونه از آموزش همواره خالى است.
در آموزش و پرورش مشارکتى، دیدگاه‌ها و گرایش‌هاى یاد‌گیرندگان، سبب مى‌شود که آموزگاران و مربیان، سازگار با استعدادهاى هر کودک به جریان یادگیرى سمت و سو دهند. در این شیوه اندیشه و هنر کودکان شکوفا مى‌شود. آموزش خلاق کودک محور تراز رغبت کودکان را مهم‌ترین اصل در فرایند یادگیرى مى‌شناسد. تا زمینه‌هاى مناسب براى رغبت کودکان فراهم نشود، آموزش برابر با اجبار و دستور است. اما هنگامى که همه چیز با رغبت کودکان برنامه‌ریزى شود، آموزش به جریانى آرامش‌دهنده و بالنده تبدیل مى‌شود. در این وضعیت است که انگیزه‌هاى کودکان براى یادگیرى افزون مى‌شود.
گونه‌ى آموزش خلاق کودک محور، واگرایانه است. در حالى که آموزش و پرورش سنتى، برپایه‌ى همگرایى و یکسان دیدن همه‌ى کودکان برنامه‌ریزى شده است. در آموزش و پرورش واگرا، هر کودک یک جهان متفاوت است که نیازها و گرایش‌هاى ویژه‌ى خود را دارد. برآیند چنین آموزشى به طور طبیعى کودکان خلاق‌ترى خواهند بود که توانایى درک بهتر و گشودن آسان‌تر رازهاى طبیعت و زندگى را دارند.
اندیشه‌ها و تخیل‌هاى متفاوت، نقطه‌ى آغاز خلاقیت است. خلاقیت پدیده‌اى دور از دسترس نیست، اگر گوهر وجودى کودکان را کشف کنیم. کودکان دوست دارند که آموزش با بازى همراه شود. برجسته‌ترین کارکرد بازى آزاد سازى انرژى‌هاى نهفته‌ى کودک و شکفتگى شخصیت اوست.

گروه پژوهش موسسه رشد آفرین کوشا
شماره تماس 3294362

برای رزرو کلاس های بعد عید حتما حضوری تشریف بیاید.


لگو آموزشی چیست؟
پس از تجربیات ارزشمند لگو در عرصه اسباب بازی که موجب شد این ابزار به عنوان بهترین اسباب بازی قرن شناخته شود، از حدود سال ۱۹۸۰ مدیران لگو به این نتیجه رسیدند که این ابزار به عنوان یک وسیله کمک آموزشی قابلیت های بالایی دارد. به همین دلیل لگو برای پروراندن این ایده با بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا از جمله Tufts و MIT شروع به همکاری کرد تا جایی که این همکاری به تأسیس شاخه جدیدی در لگو، به نام لگوی آموزشی (LEGO Education) گردید.

پس از گذشت ۳۰ سال از تشکیل لگوی آموزشی، هم اکنون این مجموعه رویکرد جدیدی را در آموزش و پرورش دنیا بنا نهاده که بدان آموزش همگام با ساخت (Learning by making) می گویند.
امروزه کلاسهای لگوی آموزشی با تکیه بر سبک آموزشی همگام با ساخت (Learning by making) تبدیل به کلاسی بین المللی با روشی استاندارد در کل دنیا گشته است.
در این سبک آموزشی دانش آموزان در گروههای سنی مختلف با یک مسئله مواجه می شوند که می بایست بوسیله یک وسیله با لگوی آموزشی ،آن مسئله را حل نمایند. این فرایند منجر به تقویت مهارت حل مسئله به روش خلاق دانش آموزان می گردد که از مهمترین مهارت های زندگی به شمار می رود.
پس از آغاز به کار نمایندگی انحصاری لگو در ایران از سال 1381 و استقبال خوبی که از این اسباب بازی به عمل آمد ، از سال 1385 لگوی آموزشی (نماینده ی انحصاری LEGO Education دانمارک) در ایران شروع به فعّالیّت کرد .
این مؤسّسه ، پس از بومی سازی و انطباق این سبک آموزشی با نظام آموزش کشور ، همکاری خود را با مدارس و مراکز آموزشی مختلف آغاز کرد و بااستقبال خوبی که از این الگوی آموزشی استاندارد جهانی در مراکز آموزشی صورت گرفت ، این سبک را در مراکز آموزشی مختلف پیاده ساخت .

امروزه پس از گذشت حدود 4 سال از فعّالیّت لگوی آموزشی در ایران ، حدود 10000 دانش آموز در بیش از 100 مرکز آموزشی در تهران ، تحت پوشش کلاس های لگوی آموزشی قرار گرفته اند . هم چنین نمایندگی های لگوی آموزشی در استان های آذربایجان شرقی، اصفهان و همچنین شهرستان های شاهرود، زنجان و قزوین نیز شروع به فعّالیّت کرده اند تا مدارس آن استان ها و شهرها نیز از این نظام بهره مند گردند .
جهت ترویج این سبک آموزشی و جواب گویی به مخاطبینی که می خواهند از این کلاس ها استفاده نمایند ، لگوی آموزشی مراکزی را مختصّ آموزش این سبک تأسیس کرده است.
در این مراکز آزادِ آموزشی ، کلّیّه ی دوره های لگوی آموزشی در گروه های سنّی مختلف و با همان استانداردی که در مؤسّسات آموزشی اجرا می شود ، برگزار می گردد.

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

2731
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
داغ ترین های تاپیک های امروز