2297
2298
عنوان

افسردگی فصلی چیست ؟‌

188 بازدید | 1 پست

شب‌های تاریک و روزهای کوتاه زمستان می‌تواند به روحیه برخی افراد تأثیر بگذارد. در واقع، به نظر می‌رسد که از هر 5 نفر یک نفر ممکن است بی حالی و انرژی کم را در زمان‌های خاصی از سال تجربه کند. اما اگر تغییر آب و هوا و ساعات کمتر روز تأثیر قابل توجهی بر خلق و خوی شما داشته باشد، ممکن است بیماری جدی تری به نام اختلال افسردگی فصلی (مخفف انگلیسی SAD) داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با افسردگی فصلی و راهکارهای درمان آن در ادامه مطلب با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.


افسردگی فصلی
افسردگی فصلی
افسردگی فصلی چیست ؟
اختلال افسردگی فصلی نوع خاصی از افسردگی است که به طور معمول هر سال در یک زمان خاص رخ می‌دهد.

افسردگی فصلی می‌تواند باعث شود که احساس کنید کم انرژی هستید یا منجر به خرابی خلق و خوی مداوم شود. همچنین می‌تواند باعث از دست دادن علاقه شما به فعالیت‌های روزمره، افزایش میزان تحریک پذیری (عصبانیت) یا تحریک احساس ناامیدی یا بی ارزشی شود.

همچنین برخی از افراد مبتلا به افسردگی فصلی متوجه می‌شوند که بیشتر از حد معمول می‌خوابند یا صبح‌ها سخت از خواب بیدار می‌شوند.

افراد در تابستان هم می‌توانند به افسردگی فصلی مبتلا شوند، اما این وضعیت در ماه‌های پاییز و زمستان خیلی شایع تر است.

شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی فصلی هستید اگر:

بین 18 تا 30 سال سن دارید
زن هستید (زنان 3 برابر بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به افسردگی فصلی هستند)
سابقه خانوادگی افسردگی فصلی یا نوع دیگری از افسردگی دارید
در کشوری زندگی می‌کنید که در آن دوره‌های طولانی تاریکی در زمستان وجود دارد
برخی از افراد (به ویژه افراد مسن) وقتی شروع به گذراندن زمان بیشتری در داخل خانه می‌کنند، متوجه علائم افسردگی فصلی می‌شوند. این مسئله شاید به دلیل یک بیماری خاص یا آسیب یا گذراندن زمان بیشتری در خانه باشد.

آیا می‌توانید افسردگی فصلی را در خانه مدیریت و درمان کنید؟
افسردگی فصلی
افسردگی فصلی


یکی از سؤالات پر تکرار این است که با افسردگی فصلی چه کنیم؟ اگر شما مبتلا به افسردگی فصلی هستید و برای مقابله با احساسات خود تلاش می‌کنید، بهتر است به روانپزشک متخصص مراجعه کنید. اگر روحیه شما ضعیف است و به فکر آسیب رساندن به خودتان هستید، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اگر علائم خفیفی مانند کم انرژی بودن یا اعصاب ضعیف دارید، یا متوجه می‌شوید که بیشتر می‌خوابید یا کمتر از زندگی لذت می‌برید، نکات زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

سعی کنید نور طبیعی زیادی دریافت کنید
افسردگی فصلی
افسردگی فصلی
نور خورشید ترشح هورمونی به نام سروتونین را تحریک می‌کند که می‌تواند اعصاب شما را تقویت کند و به شما کمک کند احساس آرامش و تمرکز داشته باشید.

سعی کنید در ساعات روشنایی روز به پیاده روی کوتاهی بروید یا مدتی را در بیرون در فضای سبز یا پارک نزدیک منزلتان بگذرانید.

اگر در تلاش برای بیرون رفتن هستید، می‌توانید سعی کنید هوای خانه خود را تا حد امکان سبک و مطبوع کنید. به عنوان مثال، سعی کنید تمام پرده‌های خود را باز کنید و در کنار (یا نزدیک) یک پنجره بنشینید.

ورزش منظم داشته باشید


اختلال افسردگی فصلی
افسردگی فصلی
اگر احساس ضعف یا خستگی می‌کنید، شاید دویدن در لیست اولویت‌های شما قرار نگیرد. اما ممکن است ارزش آن را داشته باشد که کمی ‌ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

چراکه ورزش ترشح هورمون‌های احساس خوب (اندورفین) را نیز تشویق می‌کند که می‌تواند اعصاب شما را تقویت کند.

همچنین ورزش به مغزتان موضوعی برای تمرکز می‌دهد و می‌تواند به افزایش عزت نفس و کاهش خطر افسردگی کمک کند. اگر می‌توانید، بهتر است در بیرون ورزش کنید تا بتوانید همزمان نور طبیعی زیادی دریافت کنید.

https://hirbodclinic.com/seasonal-affective-disorder-sad/

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2308
2316
2052
2326
2037
پربازدیدترین تاپیک های امروز
2108
داغ ترین های تاپیک های امروز