2752
2734
درخواست خانواده کوهنوردان از مردم: برای نجات جان آنها دعا کنید
3کوهنورد کشورمان در ارتفاع 7000 متری" کی دو "در پاکستان گرفتار شده اند، بسیاری از امداد گران حاضر در منطقه معتقد هستند چنانچه آنها در طی 1یا 2 روز آینده پیدا نشوند ادامه عملیات نجات بی حاصل است چرا که آذوقه آنها چند روزی است که به پایان رسیده
3کوهنورد کشورمان در ارتفاع 7000 متری" کی دو "در پاکستان گرفتار شده اند، بسیاری از امداد گران حاضر در منطقه معتقد هستند چنانچه آنها در طی 1یا 2 روز آینده پیدا نشوند ادامه عملیات نجات بی حاصل است چرا که آذوقه آنها چند روزی است که به پایان رسیده. خانواده (مجتبی جراهی) یکی از این عزیزان در تماس با شفقنا ورزشی از تمام مردم خواست که در این ایام ماه مبارک رمضان برای بازگشت آنان دعا کنند.

به گزارش خرداد به نقل از شفقنا ورزشی به گفته اعضای خانواده و دوستان مجتبی جراهی، روز سه شنبه هفته گذشته سه کوهنورد ایرانی به نام های مجتبی جراهی، پویا کیوان و آیدین بزرگی موفق به فتح قله "بردپیک"در کشور پاکستان شدند؛گروه کوهنوردی از قله تماس هایی با دوستان و خانواده خود داشتند و موفق شده بودند 1 ساعت جلو تر از برنامه تعیین شده قله را فتح کنند.پس از فتح قله 8000 متری اقدام به برگشت می کنند ولی در ارتفاح 7000 متری با هوای مه آلود مواجه ومجبور به توقف می شوند،پس از گذشت یک روز در حالی که شرایط نا متصاعد جوی همچنان بر قرار بود و به دلیل اتمام آذوقه غذایی مجددا شروع به حرکت می کنند، اما متاسفانه در انتخاب مسیر بازگشت به دلیل عدم دید کافی در هوای مه آلود دچار اشتباه شده و از یک صخره صد متری فرود می کنند و پس از اطلاع از اشتباه بودن مسیر مجددا از صخره بالا می روند.

روز پنجشنبه مجتبی جراهی طی تماس تلفنی با سرپرست گروه در خواست کمک می کند.طی این تماس دو تن از هم گروهیان وی برای کمک به اعضا صعود می کنند،اما متاسفانه یکی از افراد در ارتفاعات دچار عفونت ریوی می شود و مجبور به بازگشت به کمپ می شود.

طبق درخواست گروه کمک ایرانی یک گروه کوهنورد سوئیسی که به قصد "کی دو" به منطقه عزیمت کرده بودند در کمپ توقف نمودند.پس از آن طی برقراری تماس با "منظور حسین" رئیس فدراسیون کوهنوردی پاکستان شرپاهای پاکستانی برای جستجو و امداد به منطقه فرستاده می شوند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی پاکستان ،امکانات تیم های امداد و نجات پاکستان را برای انجام این عملیات نجات نا کافی و خارج از حد توان نیروهای پاکستانی دانست.طی این اقدامات یک بال گرد به منطقه اعزام شده و تا ارتفاع 6400 متری را عکس برداری کرد،این در حالی است که کوهنوردان ایرانی در ارتفاع 7000 متری زمین گیر شدندو روز جمعه تماس تلفنی از سمت آیدین بزرگی برقرار شد،طی این تماس آیدین وضعیت جسمی اعضای گروه را نامطلوب دانست و اعلام کرد پویا و مجتبی فقط قادر به تکان دادن پلک های خود هستند.

روز شنبه جنازه یک فرد توسط شرپاهای پاکستانی به کمپ آورده شد،که مشخص گردید جنازه متعلق به یک کوهنورد لهستانی است که زمستان سال گذشته در کوه مفقود شده بود.

صبح همین روز دو شرپای دیگر نیز به منطقه اعزام شدند اما تلاشها برای برقراری ارتباط با بی سیم آنان تا این لحظه بی نتیجه مانده است.در همین روز حوالی ظهر آیدین بزرگی مجددا تماس تلفنی براقرار کرده که طی این تماس کوتاه وی اعلام کرد مجتبی و پویا وی را تنها گذاشتن و مکالمه قطع می گردد.

6ساعت بعد مجددا تماس تلفنی از سمت آیدین صورت گرفت مبنی بر اینکه وی به تنهایی اقدام به برگشت نموده است اما اطلاعاتی که وی از مکان خود به گوش سر پرست گروه رساند حاکی از آن بود کی وی مجددا در مسیر اشتباه اول قرار گرفته است.

براساس گفته های اعضای خانواده مجتبی جراهی، آیدین ارتفاع مکان خود را حدود 3000 متر اعلام کرد این در حالی است که موقعیت مکان وی و رد تماس تلفنی ارتفاع 7000 متری را نشان می دهد،بنابر این بسیاری از افراد صحبت های وی را هذیان گویی ناشی از آسیب وارد شده به مغز بر اثر اقامت طولانی مدت در ارتفاعات زیاد بدون اکسیژن و بدون آب و غذا دانسته اند.اما همین تماس ها امید زیادی برای زنده ماندن کوهنوردان ایرانی ایجاد کرده است.علاوه بر این عدم برقراری تماس توسط دو شرپای پاکستانی می تواند حاکی از موفقیت آنان در پیدا کردن کوهنوردان ایرانی باشد.دستگاه تولید آب، کپسول های اکسیژن و مقداری آذوقه توسط شرپاها حمل می گردد.

فدراسیون کوهنوردی ایران در تلاش است عملیات امداد و نجات توسط گروه های پاکستانی،نپالی،مغولستانی و سوئیسی ادامه یابد.

هم اکنون گروه سوئیسی به سرپرستی "مایک هورن" برای حمایت از عملیت امداد در کمپ باقی مانده تا در صورت پیدا شدن کوهنوردان ایرانی به کمک آنها بروند.

بسیاری از امداد گران،در صورت پیدا نشدن کوهنوردان ایرانی طی یک یا دو روز آینده ادامه انجام عملیات نجات را بی نتیجه می دانند،چرا که آذوقه کوهنوردان ایرانی چندین روز است که به پایان رسیده است.

گروه کوهنوردی ایرانی طی صعود خود برای کمک به یک کوهنورد آمریکایی که دچار شکستگی پا شده بود مجددا به پایین آمده و دوباره به صعود خود ادامه داده بودند،همچنین طبق تماس تلفنی روز پنجشنبه چادر کوهنوردان ایرانی دچار پارگی شده بود.

مجتبی جراهی دارای سابقه درخشان به عنوان مامور آتش نشانی و امدادگر کوهستان است.

او تا کنون باعث نجات جان چندین نفر در کوهستان ها و غارهای ایران شده است و توانسته جنازه ی بسیاری از مفقودین را به خانواده ی آنها تحویل دهد.

این کوه نورد ایرانی تسلط کافی و کامل نسبت به تمامی مناطق کوهستانی و قارهای ایران را دارد و تا کنون به عنوان سر پرست و راهنما در گروه های مختلفی مانند پارس شمیران و قیطریه تهران و .... در سابقه خود دارد و با گروه کوهنوردی آرش برای فتح قله بردپیک اعزام شده بود.

مجتبی جراهی دارای سابقه ی صعودهای برون مرزی متعددی در منطقه تبت و هیمالیا است،خانواده و دوستان وی از تمامی هموطنان استدعا دارند برای نجات جان آنها در این ایام مبارک ماه رمضان دعا کنند.

بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2762
2741
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز