2723

تندخویی نسبت به همسر و خانوادم

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 97 بازدید

سلام.  عقد کرده ام همسر بسیار مهربان و فداکاری دارم اما بسیار تندخو هستم و سر هرچیز الکی به او بی احترامی و بی حرمتی میکنم حتی به او ناسزا میگویم. البته با خانواده ام هم همینطور. البته در خانه رفتار مادرم هم با من تند است و به خوبی به حرف هایم گوش نمیدهد و پای درد و دلم نمینشیند یا گاهی از من خیلی انتقاد میکند که باعث تشدید تندخویی من میشود. فرزند اول خانواده هستم و انتظار احترام بیشتری از آن ها دارم. که البته صددرصد میدانم توقعاتم از آنها بسیار بالاست اما نمیتوانم جلوی عصبانیم را بگیرم و بعدا به شدت پشیمان میشوم هرچه تصمیم میگیرم اخلاقم را تغییر دهم نمیشود. لطفا یک راهنمایی بسیار خوب به من ارائه بدهید. دستی دستی لحظات خوبم را از دست میدهم اما هیچ اراده ای ندارم کمک لطفا

اطلاعات تکمیلی

سن ۲۷ شغل معلم
پاسخ مشاور

مشاور خانواده

سلام همراه عزيز 

ممنون از اينكه ما را انتخاب كرديد 

كافی است زمانی را صرف جستجوی عواطف ،احساسات و افكارتان بكنيد .به اين فكر كنيد كه چه چيز هايی باعث آزار و اذيت تان شده است .روی آنچه باعث ايجاد احساسات ناخوشايند ميشود تمركز كنيد و دلايل را پيدا كنيد .پس از آنكه متوجه شديد چه چيز هايی باعث خشم تان شده است برای تغيير شرايط اقدام كنيد .

همه انسان توان  کنترل خشم خود رادارند 

طرز فکر خود را تغییر دهید:هنگامی که اتفاق های بد رخ می دهد، شاید به خود بگویید: «همه چیز خراب شد.» اما با تغییر نگاه خود می توانید اوضاع را تغییر دهید. به جای جملات منفی با خود بگویید: «حالا دنیا که به آخر نرسیده است! دوباره تلاش می کنم».برای اینکه سریع ناامید و تسلیم نشوید، از روش های زیر کمک بگیرید:از واژه های «هرگز» و «همیشه» استفاده نکنید زیرا عصبانیت شما را بیشتر می کنند و دیگر به دنبال راهی برای برطرف کردن آنها پیدا نخواهید کرد.

روی اهداف «خود» متمرکز شوید و کاری به بقیه نداشته باشید: انتظارات خود را به تمایلات خود ترجمه کنید. افراد عصبانی همیشه از دیگران انتظار مسایل مختلف همچون انصاف، احترام، موافقت یا فقط انجام دادن کارها به روش خود را دارند. برخی انسان ها از عصبانیت برای جلوگیری از هرگونه آسیب یا احساس ناامیدی استفاده می کنند. بهتر است در عوض این کارها، درخواست های طبیعی بدن و ذهن خود را درک کنید و آنها را به خواهش های مثبت تغییر دهید. اینکه با خود بگویید چیزی را دوست دارید بسیار بهتر از این است که بگویید باید آن را داشته باشم.

برای مشکلات راه‌حل پیدا کنید:گاهی پیش می آید که افراد در مواجهه با سختی و نیافتن راه حل دچار سرخوردگی و ناامیدی می شوند. اما اگر نتوانستید برای مشکلات خود راه حل مناسب پیدا کنید، روی مدیریت مشکل و مواجه شدن با آن تمرکز کنید. مشکل خود را بشناسید و لمسش کنید شاید بتوانید از درون خود مشکل راهی برای حل آن پیدا کنید.

آرامش را هر روز تمرین کنید:نفس های عمیق بکشید و با تجسم اتفاق ها و مکان های خوشحال کننده، ذهن خود را به سوی آرامش هدایت کنید. برای این منظور می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:عمیق و از شکم نفس بکشید. نفس کشیدن از سینه آرامتان نمی کند. بنابراین، تا می توانید از ته دل و عمیق نفس بکشید.جملات آرامش‌بخش را تکرار کنید. کلماتی همچون «آرام باش» یا «سخت نگیر» را مدام با خود تکرار کنید و همزمان نفس عمیق بکشید.سعی کنید تصاویر یا تخیلاتی که باعث آرامش روح شما می شوند را در ذهن بپرورانید و در مواقع عصبانیت، آنها را جلوی چشم مجسم کنید.استرس، فعالیت و تنش های خود را کاهش دهید.

🔸تمرین‏ های زیر به شما کمک می‌کنند احساساتی مانند خشم و غم‌تان را برطرف کنید:

 

۱. احساسات خود را نقاشی کنید. در این تمرین بر روی نقاشی و رنگ‌آمیزی احساسی که دارید کاملا متمرکز می‌شوید.

۴. دفتر خاطرات روزانه داشته باشيد.می‌توانید دفتر خاطرات هنری درست کنید و در آن احساسات‌تان را به صورت دیداری ابراز کنید.

۶. از هنر خطی استفاده کنید.خطوط یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین بخش‌های هنر هستند .با استفاده از هنر خطی ساده، احساس خود را به صورت دیداری به نمایش بگذارید.

آرامش را هرروز تمرين كنيد :نفس های عميق بكشيد و با تجسم اتفاق ها و مكان های خوشحال كننده ،ذهن خود را به سوی آرامش هدايت كنيد .برای اين منظور ميتوانيد ازاين روش ها كمک بگيريد :عميق و از شكم نفس بكشيد .نفس كشيدن از سينه آرامتان نميكند .بنابراين تا ميتوانيد از ته دل و عميق نفس بكشيد .جملات آرام بخش را تكرار كنيد .كلماتی همچون <آرام باش> يا <سخت نگير > را مدام با خود تكرار كنيد و همزمان نفس عميق بكشيد .سعی كنيد تصاوير يا تخیلاتی كه باعث آرامش روح شما ميشوند رادر ذهن بپرورانيد ودر مواقع عصبانيت ،آنها را جلوی چشم مجسم كنيد .استرس ،فعاليت و تنش های خود را عصبانیت خود را بروز دهید.از ابراز این‌که از چیزی یا کسی عصبانی هستید، خودداری نکنید؛ بلکه بکوشید آن را بیان کنید و بگویید عصبانی هستید، ولی پرخاشگری نکنید و صحبت کردن راجع به موضوع را به وقتی که آرام شدید، موکول کنید.  

وقتی عصبانی هستید از تصمیم گرفتن یا اظهار نظر بشدت اجتناب کنید.حتما این جمله را بارها شنیده یا خوانده‌اید که هنگام عصبانیت هرگز نباید تصمیم‌ بگیرید یا اظهار نظر کنید، اما چون مراقب حرف زدن خود نیستیم خیلی به آن عمل نمی‌کنیم و با بیان حرف‌های نابجا، ارتباطات و دوستی‌هایمان را دچار اختلال و آشفتگی های ميكنيم .

 لحظه‌ای که عصبانی هستید و قصد دارید حرفی بزنید که نباید بر زبان آورده شود، مغز خود را نسبت به حرف‌های دیگران و وضع موجود که دلیل عصبانیت غیرقابل‌کنترل شماست در حالت خاموش قرار دهید؛ یعنی حرف‌های دیگران را نشنیده و شرایط موجود را نادیده بگیرید.از لحظه‌ای که به پیله امن خود می‌روید و از ماجرا دور می‌شوید، قادر خواهید بود از شرایط تصویر بهتری پیدا کنید.

تنفس

نفس عمیق بکشید و با این روش احساساتتان را کنترل کنید. نفس عمیق کشیدن شیوه قدیمی امتحان شده‌ای است که به آرامش و خونسردیتان کمک می‌کند. شاید تعجب کنید چطور شخص می‌تواند در اوج عصبانیت روی تنفسش متمرکز شود. در پاسخ باید گفت شما می‌توانید هنگام عصبانیت، روش یک و دو را ترکیب کنید؛ یعنی ابتدا مغز خود را نسبت به حرف‌های دیگران در حالت خاموش قرار دهید و پس از دور شدن از شرایط روی تنفستان متمرکز شوید.

ابتدا فکر کنید و بعد واکنش نشان دهید.

به محض کنترل احساسات و رسیدن به آرامش، موقعیت را بسنجید و به اصل موضوعی که شما را به دردسر انداخته است، بپردازید. این ارزیابی دقیق از شرایط به شما امکان خواهد داد به مسائل نگاهی منطقی داشته باشید. فکر آرام و آسوده به شما کمک می‌کند، خوب و بد را از هم تشخیص دهید و از بدتر شدن کارها به دلیل عصبانیت جلوگیری کنید. آرام صحبت کرده، در صورت لزوم عذر خواهی کنید. 

پس از بررسی و تحلیل شرایط، شما می‌توانید بحث را در کمال آرامش و خونسردی ادامه دهید. برای برقراری ارتباط بهتر و موثرتر بیشتر از حس لامسه استفاده کنید و از اشاره‌های غیرضروری با دست که سبب تحریک و بروز سوءتفاهم می‌شود، بپرهیزید. همچنین از سرزنش کردن مخاطب اجتناب کنید و با صدای آرام و شمرده حرف بزنید و در صورت بروز عصبانیت و بلند شدن صدایتان عذرخواهی کنید. این شش مرحله آسان و کاربردی فرآیند کنترل عصبانیت است که با به کار بستن آن در زمان بروز عصبانیت به مرور زمان متوجه خواهید شد، عصبانیت شما کم شده است.


 شاد و موفق باشيد 🙏🏻🌷

 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

لجبازی و تندخویی برادرم

پاسخ سلام وقت بخیربچه ها به خصوص پسرها در این سنین که سن نوجوانی هست فوق العاده حساس میشن و خانواده ها باید خیلی حواسشون بهشون باشه .برادر شما هم در سن خیلی پرخطری هست که باید همه جوره رعایت حالشو بکنید و ...

تندخویی و فعالیت زیاد پسرم

پاسخ سلام؛ دوست عزیز با توجه به توصیف مختصری که شما از فرزند دلبندتان ارائه دادید نمی‌‌توان مشکل را تشخیص داد.به نظر می‌رسد نیاز به بررسی حضوری و تخصصی وجود دارد. به شما توصیه می‌کنم هرچه سریعتر به کارشناس...

تندخویی همسر

پاسخ سلام دوست عزیز از اینکه کلینیک نی نی سایت رو برای مطرح کردن سوالتون انتخاب کردید بسیار سپاسگزاریم رفتار های پرخاشگرانه که در شرایط مختلف اتفاق میفته واکنش و عکس العمل به یک رفتار است.اشاره کردید این...

تاثیر تندخویی و عصبانیت مادر بر فرزندان

پاسخ سلام دوست عزیزمهر فردی در خانواده ای با مشکلات خاص خودش زندگی می کند و شما هم شرایطی این چنین دارین. اول از همه باید شرایط رو بپذیرید تا بتوانیم جلو تر برویم.مادر شما خصوصیات اخلاقی و ترس هایی دارن که...