2109
قارچ سمی و 18 فوتی، فرشته تباهی را می شناسید؟

قارچ سمی و 18 فوتی، فرشته تباهی را می شناسید؟

1397/03/02 بازدید680

نی نی سایت: باور کردنی نیست اما قارچ سمی همچنان قربانی می گیرد.سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرد تا ساعت 11 صبح امروز مجموع مراجعان به اورژانس بر اثر مسمومیت با قارچ سمی به 1151 نفر رسیده که متاسفانه 18 نفر جان خود را از دست داده اند. مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور درباره آخرین وضعیت مسمومان با قارچ در استان‌های کشور گفت: «استان کرمانشاه بیشترین آمار مسمومیت‌ها را به خود اختصاص داده است و هفت نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در این استان جان خود را از دست داده‌اند. از تعداد ۱۸ فوتی ۷ نفر مربوط به کرمانشاه،۴ نفر لرستان، ۳ نفر کردستان و ۲ نفر مربوط به آذربایجان غربی، ۱ نفر مرکزی و همدان ۱ نفر هستند.»

لطفا این نکات را رعایت کنید

حسین کولیوند رئیس پدافند غیرعامل وزارت بهداشت در باره مسمومیت وسیع هموطنان با استفاده از قارچ خوراکی به نکات مهمی اشاره کرد.
1 ــ اگر سلامتی خود را دوست دارید نه‌تنها باید از خوردن قارچ‎های وحشی و ناآشنا خودداری کنید، بلکه به آنها دست هم نزنید زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست نیز در برخی گونه‌های قارچ‎ها وجود دارد.
2 ــ تشخیص سمی یا خوراکی بودن قارچ کار ساده‎ای نیست و تنها راه دقیق از طریق آزمایشگاه امکان‎پذیر است بنابراین به هیچ عنوان نباید آن را در زیر زبان آزمایش کنید.
3 ــ تنها از قارچ‎هایی که در فروشگاه‎های معتبر و در بسته‎بندی‎های بهداشتی عرضه می‎شوند استفاده کنید.
4 ــ در صورت مصرف قارچ خودرو و یا قارچ‎هایی که از افراد متفرقه خریداری کرده‎اید و مشاهده علائمی شبیه مسمومیت مانند درد شکم، تهوع، استفراغ و سرگیجه، سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.
5 ــ در صورت حضور در طبیعت مراقب کودکان و تماس آن‎ها با قارچ‎ها و گیاهان باشید.
6 ــ بهداشت فردی را رعایت کرده و در صورت لمس قارچ، دست‎ها را با آب و صابون بشویید.
7 ــ در صورت مشاهده علائم مسمومیت و وجود تهوع و استفراغ و اسهال، آب و مایعات فراوان مصرف نموده و سریعاً به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

ایران 50 گونه قارچ سمی دارد

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی اعلام کرده که 50 گونه قارچ سمی در ایران وجود دارد که چهار مورد آن مرگبار است.
محمدرضا آصف مسوول کمیته شناسایی قارچ های سمی دراین باره به ایرنا گفت: «بررسی نمونه قارچ‌های مصرفی مربوط به بیماران مسموم نشان می دهد یک نوع از آنها، قارچ سمی و کشنده با عوارض کبدی Lepiota brunneioncarnata بود. 2 نوع قارچ سمی و غیرکشنده Hypholoma fascicalare و Coprinopsis atram entaria نیز باعث مسمومیت افراد شد. اولین نمونه این قارچ ها از کرمانشاه و آخرین آنها از کهگیلویه و بویراحمد جمع آوری شد.»
آصف گفت:« در سال 1385 نیز با طغیان رویش قارچ های سمی در برخی نقاط کشور روبرو شدیم و حدود 600 نفر از هموطنان راهی بیمارستان شدند.»
 
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی اعلام کرده که 50 گونه قارچ سمی در ایران وجود دارد که چهار مورد آن مرگبار است.

شناسایی قارچ سمی راحت نیست

آصف تاکید کرد هیچ تمایزی بین قارچ های سمی و خوراکی وجود ندارد و تفاوت آنها حتی برای یک قارچ شناس، براحتی قابل تشخیص نیست.
مسوول کمیته شناسایی قارچ‌های سمی در ادامه گفت:« باید قانونی برای ممنوعیت مطلق برداشت قارچ های وحشی از عرصه های طبیعی اعمال شود. ادعاهایی درباره اینکه قارچ رویان روی چوب در صورت جوشاندن در شیر قابل مصرف می شود، نادرست است. »
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور متوقف شدن عرضه قارچ فله ای در کشور را  مطرح کرد و گفت: «خریدار نمی داند قارچ فله ای از کارخانه یا از عرصه طبیعی جمع آوری شده است. فصل بهار و پاییز به دلیل افزایش بارندگی ها، زمان مناسبی برای رویش قارچ های سمی است؛ بنابراین باید با نصب تابلوهای هشدار در این رویشگاه ها، اطلاع رسانی های لازم را انجام داد.»
آصف همچنین از مراکز درمانی خواست در این فصول با ارایه بروشورهای مناسب کارکنان مراکز درمانی را از عوارض چنین مسمویت هایی آگاه کنند تا زمان طلایی را برای نجات یک انسان از دست ندهند.
به گفته او، علایم مصرف قارچ سمی دل درد، تهوع، اسهال و استفراغ شدید و زمان طلایی درمان مسمومیت ناشی از مصرف آن فقط 6 تا 8 ساعت است اما برخی مراکز درمانی به دلیل ناآگاهی از چنین مسمویت هایی با تجویزهای ساده، بیمار را مرخص می‌کنند؛ غافل از اینکه پس از 6 ساعت مسمومیت با علائم شدیدی برمی‌گردد و با از کار افتادن کبد به مرگ بیماری منجر می‌شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها