2109
شما سیستم شیردهی مناسبی دارید؟

شما سیستم شیردهی مناسبی دارید؟

1396/02/04 بازدید6087
نی نی سایت: همه‌ مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند دل‌شان می‌خواهد نوزاد‌شان خوب شیر بخورد و بعد از مدتی یک بچه‌ی تپل و مُپُل داشته باشند. اما این فرآیند شیر دادن گاهی مایه‌ نگرانی خیلی از مادران می‌شود و آنها تصور می‌کنند که نوزاد‌ یا کودک نوپا‌ی‌شان خوب شیر نمی‌خورد. بنابر‌این برای رفع نگرانی بسیاری از مادران عزیز، از دکتر مریم‌السادات منتصری، متخصص کودکان و نوزادان، درباره‌ی سیستم شیردهی مناسب و شیردهی نامناسب پرسیدیم.
تغذیه خوب را فراموش نکنید
برای این‌که مادران شیردهی خوبی داشته باشند، باید مدام به فرزندشان شیر بدهند تا سیستم شیردهی آنها تحریک شود و شیردهی آنها ادامه پیدا کند. تغذیه‌ی مناسب مادر در دوران شیردهی بسیار مهم است و او باید مایعات کافی شامل روزی سه لیوان آب گوشت، مواد مغذی مانند ب.ب مام (Bebe Mum) و مواد مغذی دیگر را مصرف کند.
گاهی بعضی از مادران شیرخشک را به عنوان کمک در نظر می‌گیرند و یا به بچه آب‌قند می‌دهند بنابر‌این چون سیستم شیردهی در مغز تقویت نمی‌شود، فرآیند آن هم قطع می‌شود.



فرآیند شیردهی مادران و تولید شیر
بیشتر از 98 درصد مادران امکان شیردهی به نوزادان را دارند و جالب است بدانید که این سیستم شیردهی در آقایان هم جود دارد و اگر این سیستم در آنها تقویت شود، آنها هم می‌توانند شیر بدهند. چون این فرآیند یک فرآیند مغزی است. برای همین هیچ محدودیتی وجود ندارد و بیشتر خانم‌ها می‌توانند به فرزند‌شان شیر بدهند. این که بعضی از خانم‌ها در حالت طبیعی ادعا می‌کنند نمی‌توانند به فرزندشان شیر بدهند نشان از ضعف آگاهی و مشکلات دیگر در آنها است. در پیشرفت فرایند شیردهی تنها مکیدن نوزاد اهمیت دارد و مادران باید اجازه دهند بچه شیر را بمکد چون عمل مکیدن مرکز مغزی را تحریک می‌کند و به این ترتیب تولید شیر بیشتر و بیشتر می‌شود.
نکاتی درباره شیر مادر
- بسیار مهم است بچه در هنگام به دنیا آمدن دوره‌ی جنین خود را به طور کامل طی کرده باشد.
- بعضی از مواد غذایی هستند که شیر را بد مزه و یا کم می‌کنند که حتما باید توسط پزشک به مادر توصیه شوند.
- باید یک تا دو هفته قبل از زایمان، هنگام حمام کردن نوک سینه‌‌ها را به سمت بیرون ماساژ دهند و بکشند تا با این کار شیر در سینه پر ‌شود. 

سیستم شیردهی مناسب

اهمیت تغذیه مادران
مادران باید در دوران بارداری به اندازه‌ی کافی مایعات مصرف کنند و همچنین رژیم غذایی‌شان سرشار از کلسیم و مواد مغذی باشد. در غیر این صورت این مواد مفید در دوران شیردهی به دلیل شیر دادن از بدن مادر خارج شده و باعث می‌شود او مدت‌ها بعد دچار پوکی استخوان شود.
اگر شیر مادر کم باشد بچه وزن کافی نمی‌گیرد و علامت دیگر آن این است که پوشکش سنگین نمی‌شود. اما در صورتی که شیر کافی به بچه برسد، وزن‌گیری خوبی خواهد داشت و پوشک او سنگین می‌شود.
عواملی مانند استرس،‌ مصرف بعضی از دارو‌ها که وارد شیر شده و باعث تغییر مزه و بوی آن می‌شود و حالت نوک پستان به صورتی که شیر از آن خارج نشود، می‌توانند دلایل شیردهی نامناسب باشند.
خانم‌های باردار خوب است بدانند که معمولا یک پرستار یا یک مامای با‌تجربه نحوه‌ی شیردهی را بعد از زایمان و در همان اتاق زایمان به مادر آموزش می‌دهد. 

ارسال نظر شما

login captcha

تا چند ماهگی باید به بچم هر 2 ساعت شیر بدم؟؟ من الان هر 2 ساعت بهش شیر میدم شبها که خواب هست میخوره اما وقتی بیدار هست جدیدا سیر هست.

 بعضی وقتا حتی تا 4 یا 5 ساعت هر چی تلاش میکنم شیر نمیخوره نه با شیشه نه شیر خودمو. 

خیلی میترسم و نگران میشم که قندش نیافته . 

تا چند ساعت اگر شیر نخوره قندش میوفته؟؟ مجبور میشم بهش با سورنگ شیر بدم وقتی چندین ساعت شیر نخوره.  

به نظر شما بهش شیر ندم تا خودش گرسنه بشه؟ 

اخه یه روز نزدیک 7 ساعت اصلا میل به شیر نداشت من به زور چند سیسی بهش میدادم 

@parisa720

دوست عزیز

متخصصین کلینیک به سوالات این بخش دسترسی ندارند 

لطفا برای طرح سوال با متخصصین در بخش کلینیک سوالتون رو مطرح کنید تا به کارشناس مربوط ارجاع داده بشه 

لینک کلینیک
http://www.ninisite.com/clinic

با تشکر

سلام. من یه بچه 3 ماهه دارم که اوایل بخاطر کولیک شبها شیر نمیخورد و من شیرمو با شیشه بهش میدادم. الان دیگه وقتی بیدار هست سینه ام رو نمیگیره به هیچ عنوان باید حتما خواب باشه تا شیر بخوره. منم مجبورم باز بهش شیشه بدم وقتی که بیدار هست 

الان یه مدته شیرم کم شده. چیکار کنم ؟؟ 

حاضرم هر کاری کنم که بچم دوباره مثل روز اول شیر خودمو بخوره.

آیا راهی هست که شیشه رو ترکش بدم؟ چیکار کنم کمکم کنید میترسم شیرم اینقدر کم بشه که تو خواب هم که میخوره دیگه سیر نشه

@parisa720

با سلام خدمت شما کاربر عزیز

سوال شما به متخصص کودک در بخش کلینیک نی نی سایت ارسال شد 

دکتر فروغ هاشمی متخصص نوزادان و کارشناس بخش کلینیک نی نی سایت سوال شما را پاسخ داده اند شما همواره میتوانید سوالات خودتان را در همه زمینه ها در بخش کلینیک با متخصصین ما در میان بگذارید 

لینک کلینیک http://www.ninisite.com/clinic

پاسخ سوال شما:

با سلام
معمولا شیرخوارانی که با شیشه شیر و سینه مادر تغذیه میشوند در حوالی سن سه ماهگی و گاهی زودتر دچار سردرگمی شده و بین سینه و شیشه یکی را انتخاب میکنند.
متاسفانه بیشتر  شیرخواران شیشه را انتخاب کرده و به همین دلیل توصیه میشود که اکیدا از شیشه شیر برای تغذیه نوزاد استفاده نشود و در صورت کافی نبودن شیر مادر، نوزاد با قاشق و یا فنجان تغذیه گردد.
همچنین در شرایطی که نوزاد به دلیل تغذیه از شیشه تمایلی به مکیدن سینه ندارد توصیه میشود که تا حد امکان شیرخوار با شیشه تغذیه نشود در هنگام گرسنگی، شیرخوار ابتدا مادر  با حفظ آرامش تلاش کند تا شیرخوار سینه را بگیرد و در صورت عدم موفقیت شیر مادر دوشیده و از فنجان و یا قاشق چایخوری برای تغذیه وی استفاده شود.
استفاده از محافظهای سینه سیلیکونی  بر روی سینه مادر گاهی باعث موفقیت در شیردهی میشود.
تغذیه صحیح و استفاده از مایعات فراوان و استراحت کافی و دوشیدن شیرمادر  بخصوص توسط شیردوشهای برقی باعث افزایش شیرمادر و افزایش درصد موفقیت در شیردهی میشود.



@کلینیک مشاوره

ممنون بابت راهنمایی خوبتون 

و یک سوال دیگه داشتم اینکه دیگه بچه به خوردن شیر با قاشق یا فنجان عادت نمیکنه؟ 

اگر این کار رو انجام بدم عادتش به شیشه ترک میشه؟

خب نی نی بیار عزیزم مشکل کجاست؟

سلام. من يك سوال دارم من يك نوزاد ١٠ روزه دارم كه سينه من را نميگيرد و من با اين مساله مشكل دارم من شير خودم را با شيشه به او ميدهم ايا راهي هست كه من اين كار را ادامه دهم و شير خودم را بدوشم با شيشه بهش بدم؟ چون شنيدم ميگن اين كار شير رو خشك ميكنه. ممنون 

@hekrim

سلام دوست عزیز

دکتر درخشان فر فوق تخصص کودک به سوال شما چنین پاسخ دادند که  ميك زدن سينه توسط نوزاد باعث ترشح هورمون اكسي توسين و زياد شدن شير ميشود سعی کنید تا جایی که امکان دارد سینه تان را میک بزند

@hekrim

عزيزم بايد بدوشى تا زياد بشه.

 چون تو اين سن نوزاد قدرت ميك زدن رو نداره 

مرسی عالی بود 

سلام

 من به بچه اولم وقتی شیر میدادم نوک سینه یه حس بدی پیدا میکرد و عصبی میشدم و سریع از دهنش بیرون میاوردم

  اوایل تولد همه نوزادها با فاصله 2 ساعت نیم ساعت شیر میخوردن

 بچه من 5 دقیقه انگار میفهمید عصبی میشم دیگه نمیخورد

 کم وزن میگرفت و ضعیف مونده بعد 4 سال

 حالا برای بچه دومم میخوام اگه این اتفاق افتاد از اول بهش شیر خشک بدم که نه من عصبی بشم و هم اون خوب وزن بگیره

 نظرتون چیه بزرگوار؟

@ماه بانوووو

دوست عزیز باید علت مشکل شما بررسی شود. معمولا مادران حس خیلی خوبی از شیر دادن به نوزاد خود دارند این نکته را باید بدانید شیر خشک کیفیت شیر مادر را ندارد در تغذیه باشیر مادر رابطه عاطفی نوزاد با مادر بیشتر است و برای خود مادر هم مزایا دارد. شیردهی باعث کاهش وزن مادر بعد از زایمان میشه. رحم زودتر جمع میشه و ریسک سرطان پستان در خانمهایی که شیر دهی داشتند کمتر است اگر از نظر روحی با این مسئله مشکل دارید و مشکل جسمی ندارید میتوانید با یک  روانشناس نیز مشورت داشته باشید یا با کلینیک های  شیردهی تماس بگیرید مانند کلینیک شیر دهی بیمارستان نجمیه موفق باشید.

سلام.خیلی عالی بود


سلام...خسته نباشید... ببخشید من13روزه که قرص دوفاستون نمیخورم وولی هنوز پری نشدم...بی بی چکم زدم باردار نبودم... حالا باید چیکار کنم؟؟؟ 

نى نى مى خوام

خوشمان امد

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16505 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11659 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4801 بازدید