2109
هموروئید در بارداری خطرناکه؟

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

2 هفته پیش بازدید11750

هموروئید در بارداری

هموروئید، از مشکلات شایع دوران بارداری محسوب می‏شه که عموما برای زنان باردار، ناراحتی و مشکلات جدی ایجاد می‎کنه. در واقع این بیماری، به دلیل ورم و التهاب وریدهای موجود در داخل و حول محیط نشیمنگاه ایجاد می‌شه. خوبه بدونید در دوران بارداری، تغییرات هورمونی، افزایش وزن و فشار روی وریدها می‌تونه باعث تشدید بواسیر بشه و مشکلات جدی رو در پی داشته باشه. همچنین شما می‎تونید برای دونستن پاسخ سوال چرا در دوران بارداری دچار هموروئید می‎شویم روی نوشته کلیک کنید و از مطالب اون آگاه بشید.

 علت به وجود آمدن بواسیر

با علائم این بیماری کمی بیشتر آشنا بشید

همون طور که پیشتر هم بیان کردیم، بواسیر یا هموروئید، از مشکلات شایع دوران بارداری هستش که باعث ناراحتی و نگرانی زنان می‌شه. در ادامه به برخی علائم بواسیر در بارداری اشاره می‏شه که می‌تونه به زنان کمک کنه با این بیماری و علائم بروز اون آشنا بشند.

  1. خونریزی مقعدی: خوبه بدونید یکی از علائم اصلی بواسیر در بارداری، وقوع خونریزی مقعدی هستش. این خونریزی عموما هنگام دفع مدفوع یا پس از انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند حرکت یا خم شدن اتفاق می‌افته.
  2. توده یا برآمدگی دردناک در مقعد: ظاهر شدن توده‌های نرم یا برآمدگی‌های دردناک در منطقه مقعد، یکی دیگه از علائم بواسیر در بارداری هستش. این توده‌ها به علت افزایش فشار روی وریدها و بافت‌های اطراف ایجاد میشند.
  3. خارش یا سوزش مقعد: بواسیر می‌تونه منجر به ایجاد خارش و سوزش در منطقه مقعد بشه که به علت تماس مداوم با مدفوع یا خون، التهاب پوست رو تشدید می‌کنه.
  4. درد و ناراحتی: افزایش اندازه بواسیر و فشار بر روی منطقه مقعد باعث افزایش درد و ناراحتی هنگام دفع مدفوع می‏شه.
  5. تورم اطراف مقعد: بواسیر می‌تونه منجر به ایجاد تورم و التهاب اطراف مقعد بشه.
  6. احساس عدم دفع کامل مدفوع: وجود بواسیر باعث به وجود اومدن احساس عدم دفع کامل مدفوع  می‏شه.Top of Form

علت به وجود آمدن بواسیر یا هموروئید چیست؟

علل ابتلا به بواسیر در بارداری عبارتند از:

  1. فشار آوردن و زور زدن زیاد هنگام عمل دفع: در دوران بارداری، به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش وزن، فشار بر روی وریدهای موجود در منطقه مقعد افزایش پیدا می‎کنه. زمانی که زنان باردار زیادی زور می‌زنند و فشار زیادی رو هنگام عمل دفع وارد می‌کنند، باعث آسیب دیدگی رگ‌ها می‎شند.
  2. کم تحرکی و نشستن طولانی: کم حرکت کردن و نشستن طولانی مدت می‌تونه فشار رو در ناحیه مقعد زیاد کنه و باعث به وجود اومدن هموروئید بشه.
  3. یبوست یا اسهال: تغییرات به وجود اومده در رژیم غذایی و البته تغییرات هورمونی در دوران بارداری، باعث ایجاد یبوست یا اسهال می‏شه که هر دو می‌تونند از عوامل بروز هموروئید باشند.
  4. چاقی و وزن بالا: چاقی و افزایش وزن در دوران بارداری می‌تونه فشار بیشتری رو روی وریدهای مقعد ایجاد کنه و باعث به وجود اومدن بواسیر بشه.

 هموروئید در بارداری

آیا هموروئید در بارداری خطرناکه؟

تا به اینجای مقاله کمی با بیماری هموروئید آشنا شدیم و نکاتی را در خصوص آن آموختیم. در ادامه به بررسی تاثیر بیماری بواسیر روی سلامتی انسان می‎پردازیم.

  • تأثیر روی سلامت مادر: بیماری هموروئید در برخی موارد می‌تونه به شدت دردآور باشه و باعث ناراحتی و اختلال در فعالیت‌های روزمره مادر بشه. در صورتی که علائم بیماری بواسیر به درستی درمان نشه، می‌تونه به مشکلات جدی‌تری مانند عفونت‌های زایمان منجر بشه.
  • تأثیر روی زندگی روزمره: هموروئید می‌تونه به طور قابل توجهی روی کیفیت زندگی زنان باردار تأثیر بگذاره. مخصوصاً اگر علائم شدیدی مانند خونریزی، درد و سوزش وجود داشته باشه سبب می‏شه فعالیت‌های روزانه و حتی خواب، مختل بشه.
  • تأثیر بر جنین: این بیماری به دلیل ایجاد فشار بیشتر بر روی رحم و اطراف اون، تأثیر منفی روی رشد و توسعه جنین می‎ذاره. این امر سبب می‎شه مشکلاتی مانند کاهش جریان خون و اکسیژن برای جنین پدید بیاد.
  • مشکلات زایمان: در برخی موارد، بیماری هموروئید می‌تونه مشکلاتی مانند شکستگی وریدهای محیط نشیمنگاه رو در زمان زایمان ایجاد کنه که نیازمند مداخله پزشکی فوری خواهد بود.

جمع بندی

در نتیجه، وجود بیماری هموروئید در دوران بارداری می‌تونه خطرات متعددی رو برای مادر و جنین به همراه داشته باشه. بنابراین، زنان باردار نباید ساده از علائم بواسیر گذشت کنند و باید به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنند.

خوبه بدونید این بیماری با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، استفاده از داروهای مناسب و در موارد شدید‌تر، جراحی درمان خواهد شد. با اینکار، می‌شه از بروز مشکل بواسیر در دوران بارداری پیشگیری کرد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها