2109
کورتون‌ها؛ مسکن‌های دردآور

کورتون‌ها؛ مسکن‌های دردآور

1394/09/29 بازدید2108

نینی سایت: دست و پنجه نرم کردن با بیماری به اندازه کافی سخت و انرژی‌بر است، اما وقتی که قرار باشد با عوارض بعد از بیماری هم روبه‌رو شوید، دیگر نورعلی‌نور است. عوارضی که از مصرف داروهای مختلف برای شما و بدن‌تان اتفاق می‌افتد. شاید یکی از کم خطرترین انواع عوارض، افزایش وزن به خاطر مصرف بعضی داروهای خاص باشد که چندان مشکل خاصی به نظر نیاید اما تحمل این عارضه برای خیلی از خانم‌ها از تحمل خود بیماری هم سخت‌تر است. احتمالا به همین دلیل است که بیشتر خانم‌ها با لیستی از این دست داروها آشنایی دارند؛ داروهای ضد افسردگی (مثل آمی‌تریپتیلین، دوکسپین و...)، داروهای هرمونی (مثل قرص‌های ضد بارداری)، داروهای ضد آلرژی (مثل داروهای حاوی دیفن هیدرامین)، بعضی از داروهای مسکن (مثل انواع کورتون‌ها) و... از این دست هستند. اما در میان این داروها شناخت ما از یک دسته محدود است: گروه دارویی کورتون‌ها که مصرف‌کنندگانشان اطلاعات درستی درباره عوارض مختلف آن ندارند و چون عنوان مسکن را یدک می‌کشند به عنوان یک داروی کم‌ خطر به آن نگاه می‌کنند.

دکتر غزاله زمانی، کارشناس تغذیه درباره روندی که باعث می‌شود بعضی داروها موجب چاقی شوند، توضیح داد:‌ «این گروه‌های خاص دارویی تقریبا با روش‌های مشابهی آرام آرام یک وزن اضافه را به بدن شما تحمیل می‌کنند. بیشتر این داروها از طریق افزایش اشتهای کاذب در فرد، می‌توانند باعث چاقی شوند که برای جلوگیری از آن باید کنترل اشتها از طریق استفاده از غذاهای جایگزین و کم کالری مورد توجه قرار گیرد.»

این کارشناس تغذیه درباره تفاوت کورتون‌ها با دیگر داروهای مطرح شده گفت: «اما عملکرد کورتون‌ها کمی متفاوت است. داروهای کورتونی علاوه بر افزایش اشتها موجب احتباس آب و نمک در بدن می‌شود و حالتی را به وجود می‌آورد که اصطلاحا به پف کردن معروف است. به همین دلیل مقابله با افزایش وزن در مورد کسانی که داروهای کورتونی استفاده می‌کنند، کمی متفاوت است چون دیگر تنها کنترل اشتها و استفاده از غذاهای کم کالری کارساز نیست. علاوه بر این مصرف این نوع مسکن باعث کاهش جذب کلسیم و افزایش دفع آن می‌شود پس بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند.»

دکتر زمانی درباره اقدامات لازم و پیشگیرانه در برابر این دارو یادآوری کرد: «کسانی که از انواع کورتون‌ها استفاده می‌کنند، باید در ابتدا جایگاه خاصی را برای مواد غذایی حاوی کلسیم مثل شیر و لبنیات، در برنامه غذایی خود قائل شوند تا سلامتی‌شان به خطر نیفتد. همچنین از طرف دیگر به دلیل دفع پتاسیم که از دیگر عوارض مصرف کورتون‌هاست، از غذاهایی حاوی پتاسیم مثل میوه و سبزی خصوصا موز، کیوی، آلو، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، بروکلی و همچنین گوشت قرمز، گوشت پرندگان و ماهی و انواع مغزها مثل پسته و بادام استفاده کنند. در نهایت برای حفظ تعادل وزن باید از غذاهای کم‌ نمک، کم کالری و کم چرب استفاده کنند و ورزش یا پیاده روی منظم را نیز در برنامه روزانه‌شان بگنجانند.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16535 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5258 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11685 بازدید