2109
زنگ خوراکی زده شد، توی کلاس همهمه شد

زنگ خوراکی زده شد، توی کلاس همهمه شد

1394/09/28 بازدید2069
نینی سایت: «مرغ همسایه غازه!» این ضرب‌المثلی است که درباره قدر دان نبودن ما از نعمت‌هایی که داریم و چشم داشتن به مال دیگران و برتر دانستن شرایط آنان صدق می‌کند. البته این درباره بچه‌ها چندان مذموم نیست. وقتی صبح‌ها می‌خواهید بچه‌ها را راهی مهد کنید چقدر به نوع تغذیه‌ای که قرار است با خود ببرند فکر می‌کنید؟ هیچ می‌دانید بچه‌ها عاشق خوراکی‌هایی هستند که دست دوستان‌شان می‌بینند؟ همین‌که زنگ خوردن خوراکی‌ها زده می‌شود، کافی‌ست گوشه‌ای بنشینید و همین‌طور که مشغول خوردن خوراکی خود می‌شوید بچه‌ها را نگاه کنید. بچه‌ها عاشق خوراکی‌هایی هستند که دست دوستان‌شان می‌بینند، اما خوراکی معلم به نظر آنها از همه بهتر است و همیشه طوری به آن نگاه می‌کنند انگار هیچ‌گاه آن خوراکی را نخورده‌اند. اینجاست که مربی‌ها بهتر است از خوراکی‌های سالم استفاده کنند تا بچه‌ها را به آوردن تغذیه سالم راهنمایی کنند. مثلا مهربان که یکی از شاگردان مهد است با خود تربچه به عنوان خوراکی آورده بود، خوراکی که همه بچه‌ها را به سمت خود کشیده بود و خیلی‌ها حاضر بودند کاکائو و خوراکی‌های خود را به او بدهند تا یک تربچه از او بگیرند. اما معمولا بچه‌ها چه خوراکی‌هایی را دوست دارند؟

 

به‌منش، مدیر یکی از همین مهدکودک‌ها درباره علاقه بچه‌ها به خوراکی‌ها می‌گوید: « بچه‌ها عاشق خوراکی‌هایی مانند شیر کاکائو؛ چوب شور؛ پاستیل؛ بادام زمینی هستند. برخی مادران به اندازه‌ای خوراکی‌ برای فرزندشان می‌گذارند که غذای اردوی دو روزه یک مربی است. در حالی‌که بچه‌ها فقط سه ساعت  و نیم در موسسه هستند و فقط یک زنگ خوراکی دارند.» او می‌گوید که خوراکی‌های تکراری باعث از بین رفتن جذابیت خوراکی می‌شود و بچه دیگر میلی به خوردن آن ندارد. اما بد نیست برای خوراکی‌های فرزندان‌تان کمی وقت بگذارید، چون گاهی انقدر خوراکی‌ها سوپرمارکتی و آماده هستند که گاهی همین بچه‌ها حاضرند خوراکی‌های‌شان را با میوه یا لقمه‌ای که دوست‌شان از خانه آورده، عوض کنند.

اما آنچه به عنوان تجربه برای من که یک مربی هستم جالب بود، استقبال بچه‌ها از خوراکی‌هایی بود که من می خوردم. وقتی یکبار از روی ناچاری هویج و گوجه فرنگی با خودم به مهد بردم، بچه‌هایی را دیدم که  خوراکی‌های‌شان را به من می‌دادند و به جای آن برشی از هویج یا گوجه برمی‌داشتند. خنده‌ام گرفته بود.  یکی‌یکی ترغیب شده بودند خوراکی من را بخورند. بچه‌هایی که خوراکی مورد علاقه‌شان را با خود آورده‌اند به زنگ خوراکی اشتیاق بیشتری دارند. در تمام مدت کلاس منتظر زنگ خوراکی‌اند و مدام ساعت خوراکی را می‌پرسد و همان اول که ابتدای ورودش به موسسه یا مهد می‌رسد، خوراکی را که با خود آورده به بچه‌ها اعلام می‌کند؛ مثلا «من امروز شیر کاکائوووو آوردم».

اما بد نیست بدانید که با همه عشق بچه‌ها به خوراکی، آنها بازی را به خوردن ترجیح می‌دهند. این را وقتی می‌توان فهمید که آنهایی که خوراکی‌شان تمام شده به اتاق بازی می‌روند، بچه‌ها معمولا ترجیح می‌دهند حتی اگر خوراکی‌شان را دوست دارند، نصفه رهایش کنند و به اتاق بازی بروند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها