2109
چقدر درس خوندن بچه‌ها مهمه؟

چقدر درس خوندن بچه‌ها مهمه؟

1402/10/30 بازدید188

نحوه صحیح ارتباط فرزند

ما و همه والدین روی درس خوندن بچه‌ها خیلی حساسیم و گاهی این حساسیت باعث می‌شه تا رفتارهای غیراصولی از خودمون نشون بدیم. پس به خاطر نمره پایین فرزندمون رو سرزنش نکنیم و فکر نکنیم دنیا به آخر رسیده. درس خوندن هم بخشی از زندگی بچه‌هاست. امروزه ما می‌دونیم که نمره هیچ‌گاه تعیین کننده سطح موفقیت بچه‌ها نبوده و نیست. در ادامه رفتارهایی را برای بهتر برخورد کردن با درس نخواندن بچه‌ها بررسی کرده و چگونگی مدیریت استرس را در این مواقع ذکر می‌کنیم.

نحوه صحیح ارتباط فرزند

چقدر درس خوندن بچه‌ها مهمه؟

در سنین کودکی تا نوجوانی، تنها وظیفه فرزندانمون درس خوندنه. گاهی هم کلاس‌های هنری یا ورزشی ثبت نامشون می‌کنیم؛ اما برای اکثر والدین درس خوندن از اهمیت زیادی برخورداره و حساسیت زیادی روی نمرات بچه‌هاشون دارن. اگر یه نگاهی به زندگی افراد موفق دنیا بکنیم، متوجه می‌شیم که درس و مدرسه تأثیر چندان زیادی روی نتایج نهایی‌شون نداشته. نه این که درس مهم نباشه! منظور اینه که آنقدر مهم نیست که ما خود و فرزندمون رو براش اذیت کنیم. از طرفی سرزنش فرزند به خاطر نمره پایین باعث می‌شه اعتماد به نفسش رو از دست بده و افت بیشتری داشته باشه.

اگر برای خودمون این مسئله رو حل کنیم که همه بچه‌ها موفقیتشون در گرو درس خواندن و نمرات عالی نیست، شاید بهتر با نمرات پایین بچه‌ها کنار بیایم و فرزندمون رو سرزنش نکنیم. وظیفه ما فراهم کردن محیطی سالم برای آموزش بچه‌ها، کمک به اونا برای فهم بهتر دروس و برنامه‌ریزی برای درس خوندنشونه. در نهایت بچه‌ها باید بدونن هر نتیجه‌ای که بگیرن، ما نتیجه زحماتشون رو می‌دونیم و درکشون می‌کنیم.

چرا نباید فرزندمون رو سرزنش کنیم؟

مدیریت درس خوندن فرزندان باید طوری باشه که روح و روانش آسیب نبینه. بعضی مواقع استرس والدین باعث اضطراب امتحان در کودکان می‌شه. این مسئله لحظاتی سخت و طاقت فرسا رو سر جلسه امتحان برای بچه‌ها به وجود می‌یاره که حتی ممکنه مطالب ساده‌ای رو هم فراموش کنن. سرزنش فرزند به خاطر نمره پایین باعث می‌شه فرزندمون احساس کنه ارزشمند نیست. اگر این موضوع بارها تکرار بشه، باور تنبل یا کم هوش بودن رو ممکنه توی ذهن بچه ایجاد کنه که خودش می‌تونه توی جنبه‌های مختلف زندگیش تأثیر بذاره.

پس بهتره بخاطر نمره پایین فرزندمون رو سرزنش نکنیم و به جای این رفتار آسیب زننده، ببینیم مشکل کجاست. اگر فرزندمون درس رو به خوبی یاد نگرفته، بیشتر براش وقت بذاریم و آموزش و تمرین بیشتری باهاش داشته باشیم.

مدیریت درس خوندن فرزندان

حال که فهمیدیم به هیچ عنوان به خاطر نمره پایین فرزندمون رو سرزنش نکنیم، باید مدیریت این موضوع رو هم به دست بگیریم. قطعاً ما از نمرات پایین فرزندمون ناراحت می‌شیم. سرزنش نکردن بچه‌ها به معنای پذیرفتن نمره پایین نیست. ما باید مدیریت درس خوندن بچه‌ها رو یاد بگیریم. اگر فرزندمون نیاز داره تا درسش تقویت بشه، از طریق روش‌های آموزشی، معلم خصوصی، تمرین در خونه و... درسش رو ارتقا بدیم. بعضی مواقع ممکنه حتی استعداد بچه‌ها در زمینه‌های دیگه ای مثل موسیقی باشه و علاقه چندانی به دروس مدرسه نشون نده. نباید بچه‌ها فکر کنن درس خوندن بی اهمیته، بلکه ما باید بهشون یاد بدیم که تا جایی که در توانشون هست، هر کاری رو به نحو احسن انجام بدن. اگر که نمرات خوبی نگرفتن نباید خودشون رو ناراحت کنن و باید روی تقویت دروس ضعیف کار کنن.

نحوه صحیح تربیت کودک

به جای سرزنش فرزند به خاطر نمره پایین چه کنیم؟

به احتمال زیاد اضطراب امتحان در کودکان وجود داره و شما نباید بهش دامن بزنید. ازش بخواین تلاش خودش رو بکنه و نتیجه نهایی براش مهم نباشه. اگر بچه‌ها نمره کمی گرفتن، باید بهشون یادآور بشیم که این نمرات فقط بهشون نشون می‌ده که کجا ضعیف هستن و باید تقویت بشن. حتی اگر بچه‌ها اشتباهاتشون توی مطالبی هست که می‌دونید به خوبی درکش کردن، بدونید که اضطراب و استرس باعث شده که فراموشش کنه. پس مدیریت استرس برای بچه‌ها خیلی مهمه. اگر فرزندمون رو سرزنش نکنیم و رفتار هیجانی از خودمون نشون ندیم، به مرور بچه‌ها هم بهتر استرسشون رو مدیریت می‌کنن. در نهایت هم باید بدونیم که درس آنقدر مهم نیست که ما به روان بچه‌هامون آسیب بزنیم. شاید بچه‌های ما با گرفتن مدرک دیپلم با نمرات پایین و لیسانس در رشته‌های پایین‌تر از رشته مد نظر ما سراغ کسب و کار خودشون برن. حتی خیلی موفق‌تر از همکلاسی‌شون با نمرات عالی بشن.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها