2109
پیشگیری از انتقال ایدز از مادر مبتلا به جنین

پیشگیری از انتقال ایدز از مادر مبتلا به جنین

1394/02/20 بازدید331

 فرح بابایی در مراسم گرامی‌داشت مقام ماما که به میزبانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان برگزار شد، با اشاره به اهمیت خدمات مامایی اظهار کرد: با توجه به اهمیت این حوزه ما در حوزه درمان برای اینکه بتوانیم به شاخص‌های هزاره سوم دست یابیم، لازم است که به مسئله مرگ مادر و نوزاد اهتمام بیشتری داشته باشیم. از این رو از 15 اردیبهشت سال گذشته در خصوص ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و رایگان کردن آن فعالیت شده که این امر در بیمارستان‌های دولتی کشور محقق شده است. همچنین در کلاس‌های آموزشی موارد مختلفی مورد بحث قرار می‌گیرد تا مادران نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کنند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های مهمی که امسال مورد توجه قرار خواهیم داد مقوله بهینه‌سازی و توسعه بلوک زایمانی است تا از این طریق فضای امنی برای مادران فراهم کنیم، چرا که بیشتر مرگ‌های مادران پس از زایمان در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد، لذا نیاز است در راستای توانمندسازی مادران به لحاظ آموزش‌های قبل از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری اقدام کنیم.

بابایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از ابتدای امسال تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های مورد توجه طی امسال، مراقبت از مادران مبتلا به ایدز و پیشگیری از انتقال به نوزادان است که غربالگری آن در چندین بیمارستان کشور آغاز شده است، زیرا شاخص‌های مرگ مادری و نوزادی در سطح بین‌المللی نیز رصد می‌شود، چرا که این موضوع نشانگر وضعیت خدمات‌دهی ما در کشور است.

وی در خصوص دستاوردهایی که در سال 93 به دست آمده، عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم تعداد مراکز خدمات زایمان بی‌درد را از 20 مرکز به 220 مرکز برسانیم. همچنین 75 درصد از زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‌های دولتی صورت گرفته است. در ضمن 10 هزار آموزش مادر باردار در ماه در کلاس‌های آمادگی برای زایمان به صورت رایگان انجام شده است. ضمن اینکه تلاش خواهیم کرد شاخص‌ها را در بیمارستان‌های دولتی بهبود ببخشیم. همچنین ساماندهی نیروی انسانی بلوک‌ها، تامین تجهیزات بلوک زایمان توسعه‌ یافته، ارتقای کیفیت خدمات زایمان و سر و سامان دادن نقل و انتقال مادر باردار و پذیرش در سایر بیمارستان‌ها از دیگر برنامه‌های مورد توجه طی امسال است.

در ادامه این مراسم معاون درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز تاکید کرد: همه در کنار هم باید در راستای ارتقای سلامت مادران جامعه حرکت کنیم؛ به طوری که سال گذشته توانستیم در قالب طرح تحول سلامت بر اساس شاخص‌های ترسیم شده به وضعیت مطلوبی برسیم اما هنوز اقدامات کافی نیست و باید در راستای رفع خلاءهای موجود تلاش کنیم.

پرویز قزلباش متذکر شد: در حوزه مامایی سال گذشته کاهش محسوسی در مرگ مادران داشتیم، به گونه‌ای که آن را از سه نفر در سال 92 به یک نفر در سال 93 رساندیم. هر چند که ضعف در سیستم چشم‌گیر است و با استانداردهای موجود فاصله داریم، به همین خاطر باید سعی کنیم روند بهتری را نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم.

در ادامه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: آنچه که در حال حاضر مورد توجه است این است که 99 درصد مرگ مادران در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد، این در حالی است که یکی از شاخص‌های توسعه در هر کشوری سلامت مادر است. همچنین وقتی دقیق‌تر موضوع را بررسی می‌کنیم متوجه خواهیم شد که ارتباط نزدیکی بین سلامت مادر و نوزاد وجود دارد، لذا نظام مراقبت مادر و نوزاد با هم عجین شده‌اند.

 

منبع : ایسنا

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها