2109
ذخیره 1920 واحد خون بندناف در سازمان انتقال خون

ذخیره 1920 واحد خون بندناف در سازمان انتقال خون

1393/10/10 بازدید500

 دکتر مهین نیکوگفتارهمچنین گفت: تاکنون با استفاده از ذخایر این بانک خون توانسته‌ایم با پیوند 9 واحد خون بند ناف به بیماران معرفی شده از سوی بیمارستان جان 9 بیمار مبتلا به بیماری‌های لاعلاج را نجات دهیم.

وی در مورد خون بند ناف گفت: خداوند به همراه هر نوزادی خونی حیات بخش را در بند ناف وی به او و خانواده و جامعه‌اش هدیه می‌کند که می‌تواند زندگی بخش و ناجی بیماران باشد. اما فقط 5 دقیقه بعد از تولد برای جمع‌آوری این نوشدارو فرصت وجود دارد.

نیکوگفتار در مورد فرآیند تهیه خون بند ناف از نوزاد گفت: در این فرآیند، بعد از زایمان، خونی که در جفت و بند ناف وجود دارد جمع‌آوری شده و سلول‌های خونی آن در بانک خون بند ناف ذخیره‌سازی می‌شود و می‌تواند جان یک نفر را نجات دهد چرا که نمونه‌های خون بند ناف تعداد سلول کافی را برای بازسازی مغز استخوان در یک فرد بیمار دارند.

وی افزود: سلول‌های بنیادی در مغز استخوان افراد بالغ هم تولید می‌شوند و می‌توان این سلول‌ها را به بیماران نیازمند اهدا کرد.

بنابراعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون، نیکوگفتار در مورد ماهیت این سلول‌ها نیز گفت: سلول‌های بنیادی، سلول‌های اولیه‌ای هستند که قدرت تکثیر بسیار زیاد و همچنین قدرت تمایز به سلول‌های دیگر را دارند. معمولا تعداد این سلول‌ها در بافت‌های جنینی خیلی زیاد است به دلیل اینکه بافت‌های جنینی در حال تکثیر و تولید قسمت‌های مختلف بدن جنین هستند. به همین خاطر سال‌ها پزشکان و محققان تصور می‌کردند این سلول‌ها را فقط در بافت‌های جنینی می‌توانند ببینند، اما تحقیقات نشان داد مغز استخوان نیز روزانه تعداد زیادی سلول بنیادی می‌سازد و به همین خاطر هم هیچ‌گاه در طول زندگی ذخیره سلول‌های بنیادی مغز استخوان تمام نمی‌شود. در بافت‌های دیگر بدن هم سلول‌های بنیادی وجود دارد و وقتی به بافتی از بدن آسیب می‌رسد این سلول‌ها به آن منطقه مهاجرت می‌کنند و با تکثیر و تمایز، بافت جدیدی را برای آن منطقه آسیب‌دیده می‌سازند.

وی در مورد اهدای سلول‌های بنیادی مغز استخوان نیز گفت: در صورت اهدای این سلول‌ها نیز هیچ آسیبی متوجه شخص اهدا کننده نمی‌شود، زیرا مغز استخوان تعداد بسیار زیادی سلول‌های بنیادی خون‌ساز و سلول‌های بنیادی‌ مزانشیمی دارد که می‌تواند دوباره سلول‌های اهدا شده را جایگزین کند.

 

 

منبع : ایسنا

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها