2109
روش‌های جلوگیری از زایمان زودرس

روش‌های جلوگیری از زایمان زودرس

1 هفته پیش بازدید260

جلوگیری از زایمان زودرس

زایمان زودرس یکی از مواردیه که هر مادری توی بارداری ازش می‌ترسه. اصطلاحاً زمانی که بچه قبل از هفته‌ی ۳۷ بارداری به دنیا میاد، مادر دچار زایمان زودرس شده. این اتفاق هم برای بچه و هم برای مادر می‌تونه خیلی خطرناک باشد. اما خب روش‌های زیادی برای جلوگیری از زایمان زودرس وجود دارد.

توی این مقاله، قصد داریم بهتون نشون بدیم چطور می‌تونید با رعایت چند تا روش ساده، این خطر رو کاهش بدید. با مراقبت مناسب و اقدامات پیشگیرانهای که در ادامه مقاله بهشون اشاره شده می‌تونید به راحتی جلوی این مشکل رو بگیرید.

آشنایی با علائم زایمان زودرس

زایمان زودرس یه موضوع حساسه که همه مامان‌ها و خانم‌ها باید دربارش آگاه باشند. تو این قسمت از مقاله قراره که علائم زایمان زودرس رو بررسی کنیم.

یکی از اولین نشانه‌هایی که تو زایمان زودرس ممکنه دچار بشید، تغییراتی تو ترشحات واژیناله. مثلاً اگه متوجه شدید که ترشحاتتون از حالت آبکی به خونی یا مخاطی تغییر کرده یا بیشتر از حد معموله، بهتره که با دکترتون در میون بگذارید. احساس فشار در زیر شکم یکی دیگه از نشانه‌های زایمان زودرسه. خیلی وقت‌ها فشار بخاطر اینه که بچه پایین‌تر اومده و بهتره که سریع به دکتر برید. شکم درد و کمر درد مداومم میتونه از علائم زایمان زودرس باشه که بهتره توسط دکتر بررسی بشه.

در طول دوران بارداری نباید هیچ نشانه و علائمی رو نادیده بگیرید. هر علائمی ممکنه نشون دهنده وجود مشکلاتی باشه که باید به دکتر اطلاع داده شود. اینجوری می‌تونید اطمینان پیدا کنید که همه چیز درست و مرتبه.

 زایمان زودرس

عوامل ایجاد این مشکل

اول از همه، باید بگم که زایمان زودرس یک موضوع جدیه که برای هر خانمی که بارداره، مهمه. اینجا چند تا از عواملی که ممکنه باعث این مشکل شوند رو بهتون معرفی می‌کنیم:

اولین چیزی که به ذهن میاد، سابقه زایمان زودرسه. اگه قبلا زایمان زودرس داشتید، ممکنه این بار هم تجربه کنید.

 بارداری دوقلو یا بیشتر هم یکی دیگه از این عوامله. تحمل وزن دو کودک تو بارداری ممکنه خارج از توان مادر باشد و در نتیجه مادر زودتر از زمان مناسب زایمان کند.

علاوه بر تمام این عوامل، کوتاه بودن دهانه رحم یا وجود مشکلی توی رحم یا مجاری تناسلی باعث زایمان زودرس می‌شود.

اگه باردار هستید یا دارید برنامه‌ریزی می‌کنید برای این کار، حتما به این مسائل دقت کنید. اگه هر کدوم از این عوامل رو تو خودتون مشاهده می‌کنید، باید خیلی بیشتر از حالت معمولی مراقب باشید و کوچک‌ترین علائم رو به دکترتون اطلاع بدید و به درمان‌ها و روش‌های خانگی اکتفا نکنید.

آشنایی با علائم این مشکل

چگونگی جلوگیری از زایمان زودرس

شاید خیلی‌ها فکر کنند که زایمان زودرس رو نمی‌شه کنترل کرد اما باید بدونیم که راهکارهای زیادی برای جلوگیری از زایمان زودرس وجود دارد.

اولین راهکاری که به ذهن میاد، تغذیه‌ی سالمه. تغذیه سالم یعنی اینکه حواستون به خوراکی‌هاتون باشه و سعی کنید از مواد مغذی و سالم مثل میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی که یتامین‌ و مواد معدنی مهمی مثل آهن و کلسیم دارند استفاده کنید.

یکی از اصول مهم تو جلوگیری از زایمان زودرس دوری از مواد مخدر و الکله. این موارد می‌تونند تأثیرات منفی زیادی روی بچه و مامانش داشته باشند.

اینکه تو دوران بارداری استرستون رو کنترل کنید و راه‌هایی پیدا کنید که بهتون کمک کنه آرامش بیشتری داشته باشید، خیلی موثره.

سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر هم در زایمان زودرس دخالت زیادی دارد. استفاده از مواد مخدر یا الکل تنش زیادی رو تو بدن مادر ایجاد می‌کند و همین قضیه باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود.

فعالیت‌های ورزشی ملایم مثل پیاده‌روی یا یوگا هم به سلامتی شما و بچه‌ کمک می‌کند. باید به این نکته هم توجه کرد که قبل از هر ورزشی، حتماً با پزشکتون مشورت کنید.

زایمان زودرس به وسیله پروتئین سیتوکین که سیستم ایمنی بدن اون رو آزاد می‌کنه یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز زایمان زودرسه. مهار کردن این پروتئین یکی دیگه از راه‌های جلوگیری از این مشکله.

جلوگیری از زایمان زودرس با روغن ماهی یکی از شناخته شده‌ترین روش‌هاست. با مصرف روزی یدونه قرص ماهی از هفته ۱۲ بارداری، ریسک زایمان زودرس تا ۴۲ درصد کمتر می‎شود.

با این روش‌ها و با توجه به مراقبت‌های لازم، می‌تونید خیالتون رو از زایمان زودرس راحت کنید و به سلامتی خودتون و بچه‌تون بپردازید و همیشه و قبل از انجام هر کاری با پزشکتون مشورت کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها