2109
نحوه شستشوی سبزی

نحوه شستشوی سبزی

2 هفته پیش بازدید168

بهداشت خوراکی

سبزیجات برای ما ایرانیان از زمان‌های قدیم محبوب بوده. سفره‌ی بدون سبزی برای ما ایرانیان جذابیت کمی داره و به همین خاطر پای ثابت سفره اکثر ایرانیان سبزیه. سبزیجات و انواع میوه‌ها فواید بسیاری برای بدن ما دارن. سبزیجات و میوه‌ها در کنار فواید بی‌شماری که دارن، در صورتی که درست و اصولی شسته نشن ممکنه ضررهای بسیاری برای بدن ما داشته باشن. به همین خاطر نحوه شستشوی سبزی و میوه از اهمیت زیادی برخورداره. در این مقاله میخوایم در مورد روش‌های شستشوی سبزی صحبت کنیم.

مراحل شستشوی سبزی

مراحل شستشوی سبزی

اصل ماجرا اینه که نحوه‌ی شستشوی سبزی که وزارت بهداشت اون رو توصیه کرده، شامل چهار مرحله است. در ادامه این مراحل رو به صورت کامل برای شما عزیزان توضیح میدیم.

مرحله اول شستشوی سبزی

مرحله اول از شستشوی سبزی، پاک کردن سبزیه. سبزی که شما عزیزان خریداری میکنید پر از چوب، برگ‌های زرد، ناخالصی‌هایی مثل علف‌‌های هرزه. به همین خاطر بعد از خریدن سبزی باید با دقت تمام اون رو پاک کنید. در برخی مواقع ممکنه سبزی که خریداری کردید، پر از گل‌ولای باشه؛ به همین خاطر در مرحله اول روی سبزی‌های خود یک مقدار آب بریزید و سپس شروع به پاک کردن اونها کنید.

مرحله دوم شستشوی سبزیجات

مرحله دوم از شستشوی سبزی مختص به انگل‌زادییه. در این مرحله باید یه ظرف بزرگ رو پر از آب کنید. به ازای هر یک لیتری آبی که درون ظرف میریزید باید 2 الی 4 قطره مایع ظرفشویی داخل آب بریزید. با انجام این کار انگل، تخم انگل و کیست‌های آلوده اگر به سبزی‌ها چسبیده باشن، لزج و لیز میشن و به سطح آب میان. در این مرحله هرچه آلودگی درون سبزی‌های شما باشه، به سرعت از بین خواهد رفت. بعد از اینکه آلودگی‌های سبزی به سطح آب اومدن، آبی که درون ظرفه باید خالی شه. بعد از خالی کردن آب، سبزی‌ها رو از داخل ظرف باید خارج کنید.

مرحله سوم شستشوی سبزی

مرحله سوم از شستشوی سبزی، میکروب‌زدایی نام داره. در این مرحله هم‌ مثل مرحله قبل، باید تمام سبزی‌ها رو درون ظرفی پر از آب بریزید. در قدم بعدی، محلول ضدعفونی‌کننده سبزی رو که دارای پرکلرینه رو به آب اضافه کنید و با دست سبزی‌های داخل ظرف رو هم بزنید. بعد از هم زدن، به مدت 30 ثانیه صبر کنید تا سبزی‌ها داخل این مایع بمانن. بعد از 30 ثانیه میتونید آب درون ظرف رو خالی کنید.

مرحله چهارم از شستن سبزی‌ها

مرحله چهارم از شستشوی سبزی، مختص به آبکشیه. بعد از اینکه تمام سبزی‌ها برای مدت گفته شده درون مایع ضدعفونی‌کننده ماندن، باید تمام اونها رو از آبی که دارای این مایعه خارج کنید. بعد از خالی کردن آبی که حاوی مایع ضدعفونی‌کننده است، مجدد روی سبزی‌ها آب بریزید و خالی کنید. با انجام این کار مایع ضدعفونی‌کننده باقی مانده روی سبزی‌ها به صورت کامل شسته خواهد شد. بعد از خالی کردن آب سبزی‌ها، اونها رو درون آبکش بریزید.

مایع ظرفشویی یا ضدعفونی‌کننده؟

در بسیاری از کشورها توصیه شده که برای شستشوی سبزی و میوه از مایع ظرفشویی و ضدعفونی‌کننده استفاده نشود و فقط با آب شستشو انجام‌ شود. این کشورها معتقدند که مایع ظرفشویی و ضدعفونی‌کننده به بافت سبزی‌ها و میوه‌ها راه پیدا میکنن و به اونها آسیب میزنن. در کشور ایران برای کاشت سبزیجات و میوه‌ها از کودهای انسانی استفاده و اونها رو با فاضلاب آبیاری میکنن. به همین خاطر برای شستشوی سبزیجات و میوه‌ها استفاده از مایع ظرفشویی و ضدعفونی‌کننده بهترین روشه. استفاده از مواد شیمیایی برای شستشوی انواع خوراکی‌ها باعث کم شدن ارزش غذایی اونها میشه؛ اما برای سالم بودن سبزی‌ها و میوه‌ها و همچنین برای از بین بردن تمام آلودگی ها استفاده از این مواد شیمیایی ضروریه.

بهداشت خوراکی

چند نکته برای تمیز شستن سبزیجات

در این بخش شما عزیزان رو با چند نکته جهت تمیز شستن سبزی‌ها آشنا خواهیم کرد.

1.      در بخش های قبلی به معرفی مراحل شستشوی سبزی پرداختیم. در یکی از مراحل برای انگل‌زدایی سبزی‌ها از مایع ظرفشویی استفاده کردیم. در شستن سبزی‌هایی که بدون شک حاوی انگله، این مرحله به هیچ عنوان نباید حذف شه.  

2.     برای شستشوی سبزی حتما از آب سرد استفاده کنید. آب سرد باعث حفظ طراوت و تازگی سبزی‌ها میشه.

3.     در بخش های قبلی به معرفی بهترین روش برای پرداختیم. از این روش برای شستشوی تمام سبزیجات میتونید استفاده کنید. سبزیجاتی که دارای برگ‌های پهن هستن بهتره که با این روش شسته شن تا تمام‌ آلودگی‌های اونها از بین بره.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها