2109
علائم و درمان حساسیت فصلی

علائم و درمان حساسیت فصلی

2 هفته پیش بازدید148

حساسیت فصلی

یکی از وضعیت‌های آزاردهنده اما طبیعی آلرژی فصلیه. ایجاد این وضعیت نشون دهنده اینکه، سیستم ایمنی بدن به یک عامل خارجی حساسیت داره. زمانی که این وضعیت به وجود بیاد، کیفیت زندگی و حال شما عزیزان تحت تاثیر قرار میگیره. در مواقع خاصی از سال، علائم آلرژی اتفاق میوفته. از این مواقع خاص میتونیم به زمانی که گیاهان، درختان و علف‌های هرز ذرات ریز گرده رو در هوا آزاد میکنن تا گیاهان دیگر باور شن، اشاره کنیم. در این مقاله میخوایم در مورد علائم و درمان حساسیت فصلی صحبت کنیم. 

درمان حساسیت فصلی

بررسی علائم و نشانه‌های حساسیت فصلی

داشتن علائم سرماخوردگی در یک تایم مشخص، میتونه یکی از نشانه‌های حساسیت فصلی باشه. گرفتگی گوش، عطسه، آب‌ریزش بینی، خارش گلو یا بینی، قرمزی و خارش چشم و اومدن اشک از چشم میتونن از علائم ناگهانی آلرژی و یا همان حساسیت باشن. در صورتی که کودکان علاوه بر این علائم، دارای علائم دیگری مثل سرفه، خس‌ خس سینه و یا تنگی نفس باشند، ممکنه که حساسیت‌هایی داشته باشن که در آینده دچار اسم بشن.

چه فصل‌هایی باعث آلرژی میشن؟

 علائم و نشانه‌های حساسیت برای هر فصلی متفاوته. حساسیت فصلی زمانی اتفاق میوفته که سیستم ایمنی بدن، یک ماده معلق در هوا رو که معمولا بدون ضرره، به عنوان یک ماده خطرناک تشخیص بده. این ماده باعث ترشح هیستامین و سایر مواد شیمیایی در جریان خون میشه و بدن به اون ماده یا آلرژن پاسخ میده. در ادامه دلایل آلرژی فصلی رو در فصل‌های مختلف بررسی میکنیم.

بهار

در این بخش میخوایم در مورد حساسیت فصلی در بهار صحبت کنیم. مسئول اکثر آلرژی‌های فصلی در فصل بهار، درختان هستن. از رایج‌ترین درخت‌های حساسیت زا میتوان به درخت توس اشاره کرد. افرادی که مبتلا به الرژی فصلی هستن به گرده این درخت واکنش میدهن. نارون، سرو، بلوط، بید، گردو، سپیدار و صنوبر از سایر درختان آلرژی‌زا هستن.

تابستان

علف‌هایی مثل چچم و علف تیموتی از مقصران اصلی آلرژی فصلی تابستون هستن. اگر برای مدت کوتاهی بر روی این چمن‌ها بشینید، عطسه و آبریزش بینی به سراغتان خواهد آمد.

پاییز

 گرده بعضی از گیاهان در فصل پاییز باعث ایجاد حساسیت فصلی میشن. بسیاری از مردم در فصل پاییز دچار حساسیت و آلرژی میشوند. گزنه، ترشک، چنار و مرغ چاق از گیاهانی هستن که در فصل پاییز گرده خود را میریزن.

زمستان

آلرژن‌ها در فصل زمستان بیشتر در فضای باز وجود دارن. به همین خاطر هوای سرد برای افرادی که مبتلا به آلرژی هستن، باعث تسکین میشه. افرادی که دچار حساسیت فصلی میشن ممکنه به آلرژن‌هایی مثل گرد و غبار، کنه، پشم حیوانات خانگی و یا حتی سوسک‌ها واکنش نشون بدن.

درمان حساسیت فصلی

برای درمان حساسیت فصلی باید از مواد آلرژی‌زا دوری کنید. دوری از مواد آلرژی‌زا بهترین روش برای درمان حساسیت فصلی به حساب میاد.‌ برای درمان علائم حساسیت‌های خود میتونید از دارو استفاده کنید. بسیاری از افزاد برای درمان حساسیت خود به سراغ روش‌های پزشکی و مصرف دارو میرن. به طور کلی برای کاهش علائم آلرژی میتونید از درمان‌های پزشکی و درمان‌های خانگی استفاده کنید. در ادامه به بررسی هر یک از روش‌های درمان حساسیت فصلی میپردازیم.

داروهای شیمیایی، درمان حساسیت فصلی

همونطور که گفته شد بسیاری از افراد برای درمان حساسیت فصلی خود به سراغ مصرف دارو میروند. درمان‌های پزشکی که باعث درمان حساسیت فصلی میشن به شرح زیر هستن:

·        با مصرف داروهای آنتی هیستامین بدون نسخه مثل سیتریزین یا لوراتادین میتونید به درمان حساسیت فصلی خود بپردازید. افرادی که در هر یک از فصل‌های سال دچار حساسیت میشن، باید چند هفته قیل از شروع فصل مصرف این داروها رو شروع کنن.

·        استفاده از قرص یا اسپری‌های ایمونوتراپی یکی دیگه از روش‌های درمان حساسیت فصلیه. اگر بدن شما عزیزان نسبت به گرده‌های گیاهان حساسیت نشان داد، میتونید از این نوع قرص یا اسپری استفاده کنید.

·        یکی از روش‌های  درمان خارش و احتقان بینی، استفاده از اسپری‌های بیینه. در این اسپری‌ها از دارو‌های ضد احتقان استفاده شده؛ به همین خاطر برای درمان تورم دستگاه تنفسی میتوانید از آن استفاده کنید.

·        یکی از روش‌های کاهش التهاب و علائم مرتبط با آن در مجاری بینی استفاده از اسپری‌های کورتیکواسترئیدیه.

درمان‌های خانگی حساسیت فصلی

درمان‌های خانگی حساسیت فصلی

درمان‌های خانگی بسیاری برای درمان حساسیت فصلی وجود داره که در این‌بخش به معرفی اونها میپردازیم. از این روش‌ها برای کاهش علائم الرژی نیز میتونید استفاده کنید.

·        برای درمان حساسیت خود میتونید در فصل‌هایی که علائم شما عزیزان عود میکنه پنجره‌ها رو بسته نگه دارید.

·        استفاده از فیلترهای ویژه یکی از روش‌های درمان حساسیت های فصلیه. برای فیلتر کردن گرده گیاهان میتونید از این روش استفاده کنید.

·        برای اینکه کمتر در معرض مواد حساسیت زا قرار بگیرید، بهتره که هر بار بعد از ورود به خانه لباس های خود رو عوض کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها