2750
 راه های درمان خانگی حساسیت فصلی

راه های درمان خانگی حساسیت فصلی

1402/10/04 بازدید1076

حساسیت فصلی

آلرژی یا حساسیت زمانی اتفاق می‌افته که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به یک محرک خاص مثل گرده گل و علف و حتی گرد و خاک واکنش نشون می‌ده. در نتیجه بدن شروع به ساختن آنتی‌بادی‌ و هیستامین می‌کنه. در نهایت هم این آنتی بادی‌ها به منظور افزایش سطح ایمنی بدن و مقابله با عامل خارجی وارد سیستم گردش خون فرد می‌شه. این پروسه باعث به وجود اومدن یک زنجیره واکنش‌های التهابی در بدن فرد می‌شه. در این شرایط بروز علایمی مثل عطسه، گلودرد، احتقان، آبریزش بینی و خارش چشم حتمی خواهد بود. در ادامه این مقاله من سعی دارم تا بهترین راه های درمان خانگی حساسیت فصلی در منزل رو به شما عزیزان آموزش بدم. پس با مطالعه این مقاله قدمی در جهت رفع مشکل خودتون بردارید.

از برخورد با محرک‌های آلرژی‌زا خودداری کنید

پزشکان می‌گن که اگه کودک شما مستعد ابتلا به آلرژی‌های فصلیه بهتره که از برخورد کودک با مواد آلرژی‌زا جلوگیری کنین. بهتره شرایط حاکم بر محل زندگی خودتون رو بدونید و از ورود دانه‌های گرده به فضای شخصی کودک جلوگیری کنین. یادتون باشه نسبت به عامل محرک کودک دانش کافی داشته باشین. برای مثال اگه دانه‌های گرده گیاه خاصی باعث تحریک واکنش آلرژیک کودک می‌شه با شناخت زمان تولید مثل جنسی گیاه از حضور کودک در نزدیک اون گیاه خودداری کنین. حضور کودک خودتون رو در بیرون از خونه در روزهایی که تعداد دانه‌های گرده گیاه در فضا زیاده محدود کنین. شاید محروم کردن کودک از حضور در فضای باز امری ظالمانه به نظر برسه. اما این راهکار مناسب‌ترین روش برای جلوگیری از حساسیت کودک شماست.

به عنوان راه های درمان خانگی حساسیت فصلی در منزل خانه خودتون رو به فضایی ضد آلرژی تبدیل کنید

یادتون باشه در زمانی که حساسیت فصلی کودک شما عود می‌کنه بهتره که همه‌ی پنجره‌های خونه رو بسته نگه دارین. این شرایط رو در آب و هوای گرم و خشک بیشتر رعایت کنین زیرا در این شرایط گرده‌ها با نسیم راحت‌تر حرکت می‌کنن. حتما در ابتدای فصل فیلتر تصفیه هوای خونه رو تعویض کنین. یادتون باشه تعویض فیلتر های هوا رو باید در فواصل زمانی کوتاه بین یک تا سه ماه انجام بدین. بسیاری از آلرژن‌ها( محرک‌های آلرژی) در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنن بنابراین از دستگاه‌های رطوبت‌گیر برای کاهش سطح رطوبت خونه استفاده کنین. استفاده از فیلترهای هوای هپا هم در خونه‌هایی که کودک مبتلا به حساسیت فصلی داره انتخاب کاملا مناسبیه.

چسبندگی گرده‌ها به لباس و وسایل خونه رو کاهش بدید

یادتون باشه دانه‌های گرده گل ها هم مثل ذرات گرد و خاک به راحتی به همه چیز متصل می‌شن. برای جلوگیری از حساسیت فصلی کودک بهتره که از قرار دادن وسایل خونه در فضاهای باز خودداری کنین. برای مثال از آویزان کردن لباس‌ها، حوله‌ها یا ملحفه‌ها در بیرون برای خشک شدن به شدت خودداری باید کرد. وقتی کودک از بیرون به خونه برمی‌گرده به اون بگید که اول صورت و دست‌هاش رو کاملا تمیز بشوره. در شستن اطراف چشم‌ها دقت بیشتری کنین. دوش گرفتن قبل از خواب می‌تونه باعث کاهش احتمال بروز حساسیت فصلی در کودک بشه. در غیر این صورت ممکنه گرده‌های موجود در بدن و لای موهای کودک باعث شدت گرفتن آلرژی فصلی اون بشه.

از چشمان کودک خود محافظت کنید

خارش، قرمزی و اشک چشم یکی از شدیدترین نشونه‌های بروز آلرژی فصلی در کودکانه. راه حل پیشگیری از این مشکل خیلی راحته در واقع شما با محافظت از چشم کودک در فضای خارجی خونه می‌تونین مانع از بروز این علائم در کودک خودتون بشین. استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبه دار رو برای این منظور به شما والد گرامی توصیه می‌کنم. بچه‌ها بنا بر عادت همیشه صورت خودشون ر. لمس می‌کنند اما با پوشیدن این لوازم جانبی کودک شما کمتر چشم‌های خودش رو مالش می‌ده.

مصرف یک محلول نمکی را امتحان کنید

استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده بینی برای کودکان بزرگتر می‌تونه از تشدید علائم حساسیت در اون‌ها جلوگیری کنه. این کار برای از بین بردن احتقان بینیه و باعث خروج مخاط بینی می‌شه.

برای جلوگیری از بروز آلرژی فصلی از دود سیگار دوری کنید

اگه کودک شما مبتلا به واکنش آلرژیکه اون رو در تماس مستقیم با دود سیگار قرار ندین. زیرا این امر می‌تونه علائم آلرژی کودک شما رو بدتر کنه. از حضور در مکان‌های عمومی که در آن افراد سیگار می‌کشن خودداری کنین.

برای کاهش علائم از کمپرس سرد استفاده کنید

آیا کودک شما به دلیل حساسیت بینی دچار خارش چشم می‌شه؟ کمپرس سرد رو در این شرایط امتحان کنین. کمپرس سرد می‌تونه به کاهش خارش و درد کودک کمک زیادی کنه. باز هم تاکید می‌کنم به کودک دائم یادآوری کنین که چشم‌ها و بدن خودش رو نخارونه. زیرا این کار فقط خارش و تحریک پذیری بدن کودک رو بدتر می‌کنه.

نوشیدن مقدار زیادی آب یکی از راه های درمان خانگی حساسیت فصلی در منزل

بله آب خوردن رو هم می‌شه به عنوان یکی از راه های درمان خانگی حساسیت فصلی در منزل در نظر گرفت. به هر حال مصرف آب می‌تونه برای بدن انسان‌ها معجزه کنه و میزان سلامت بدن اون‌ها رو افزایش بده. نوشیدن مقدار کافی آب در روز مهمه. زیرا آبریزش بینی و عطسه کردن می‌تونه بدن کودک شما رو خشک کنه. کودک شما همچنین می‌تونه از دمنوش‌های گیاهی که دارای خواص ضد التهابی هستند هم استفاده کنه. در نهایت بخار موجود در آب و حمام گرم ممکنه به رفع گرفتگی بینی کمک کنه.


متخصصان تغذیه می‌گن که هر ماده غذایی که مقدار زیادی ویتامین C، روی، ویتامین D، آنتی‌اکسیدان‌ و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید رو داره می‌تونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنه. در نتیجه مصرف این مواد گزینه‌ی خوبی برای مبارزه با آلرژی‌ فصلی در کودکان هستن. در نهایت زغال اخته، تمشک، سیب، پیاز و عسل از مواد غذایی هستن که مصرف اون‌ها می‌تونه به درمان حساسیت فصلی در کودکان موثر باشه.


 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

بدون رییس جمهور چه خواهد شد؟

نوشته

1 روز پیش
|
8802 بازدید

چه آبمیوه‌هایی برای نوزادان بهتره؟

نوشته

1 هفته پیش
|
8630 بازدید

نی نی کست

نوشته

3 روز پیش
|
5386 بازدید