2109
غذاهای مناسب برای سحری چیه؟

غذاهای مناسب برای سحری چیه؟

1403/01/11 بازدید6817

تغذیه مناسب در ماه رمضان

انتخاب غذاهای مناسب برای سحری اهمیت زیادی داره. چون خوردن غذاهای مناسب در سحری از گرسنگی و تشنگی زیاد در طول روز جلوگیری می‌کنه. خیلی از مشکلات روزه داری هم به خاطر مصرف غذاهای نامناسبه. برای انتخاب سحری ماه رمضان هم سبک زندگی شخصی و هم خواص مواد غذایی مختلف باید در نظر گرفته بشه. اینکه موقع سحری چی بخوریم که ضعف نکنیم؟ یا غذاهای مناسب سحری در طب سنتی کدومه؟ از سؤالاتیه که ما در این مطلب به اونا جواب میدیم.

سحری چی بخوریم که ضعف نکنیم؟

غذای مناسب برای سحری چیه؟

غذای مناسب برای سحری غذاییه که به اندازه کافی مقوی باشه؛ چرب و سنگین نباشه اما آدمو سیر کنه؛ باعث تشنگی زیاد آدم نشه و مانع از ضعف و افت قند خون در طول روز بشه. با این اوصاف سحری ماه رمضان باید از گروه‌های مختلف مواد غذایی انتخاب بشه. غلات، حبوبات و انواع گوشت و پروتئین، مقوی و سیرکننده هستند. میوه و سبزیجات از تشنگی و مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کنند. مواد قندی طبیعی مثل مویز، خرما و عسل هم برای جلوگیری از ضعف و افت قند خون مفیده.

موقع سحری چی بخوریم که ضعف نکنیم؟

در مورد غذاهای مناسب برای سحری یک نکته خیلی مهم وجود داره. هرچقدر هم که سحری ماه رمضان زیاد بخوریم این دلیل نمیشه که در طول روز ضعف نکنیم. یعنی ممکنه احساس سیری داشته باشیم اما به خاطر افت قند خون ضعف کنیم. برای همین یک سری مواد مغذی رو باید حتماً در کنار غذای سحری مصرف کنیم. مثلاً شربت آبلیمو و عسل یا شربت شیره گزینه مناسبیه. خوردن خرما یا مویز بعد از سحری هم کار سختی نیست.

سحری چی بخوریم که گرسنه نشیم؟

غذاهای مناسب برای سحری غذاهایی هستند که هضم اونا سریع نباشه و آدم زود گرسنه نشه. غذاهایی مثل سوپ و فرنی به همین دلیل برای افطار مناسبه. چون این غذاهای زودهضم نهایتاً ۳ تا ۴ ساعت در معده میمونه. اما برای سحری ماه رمضان بهتره از مواد غذایی سنگین‌تر مثل حبوبات، سیب زمینی در غذا استفاده بشه. به طور کلی غذاهای مخلوط و ترکیبی برای سحر بهترین گزینه است. به جز اون خوردن یک تخم مرغ آبپز هم در احساس سیری در طول روز خیلی مؤثره. البته بعضیا معتقدند سحری هرچی که باشه باید یک لقمه نان هم خورده بشه تا آدم زود گرسنه نشه. در مورد نان هم نان سبوس‌دار یا نانی که با آرد کامل پخته شه بهترین گزینه است.

انواع آجیل هم در جلوگیری از گرسنگی در ماه رمضان بسیار مؤثرند. به خصوص مواردی مثل بادام، فندق و بادام زمینی که چربی زیادی دارند کاملاً آدمو سیر می‌کنن. اما دو تا نکته برای خوردن آجیل در ماه رمضان وجود داره. اول اینکه آجیل شور هم خواص کمتری داره هم باعث تشنگی میشه. دوم اینکه باید به تناسب سبک زندگی خودتون زمان مناسب برای خوردن آجیل رو پیدا کنین. اگه سحر خیلی زود بیدار بشین و وقت کافی داشته باشین میشه در سحری هم آجیل خورد. اما اگر زمان کوتاهی قبل از اذان بیدار هستین بهتره در فاصله افطار تا سحر مثلاً به جای شام آجیل مصرف کنید.

غذاهای مناسب سحری در طب سنتی

غذاهای مناسب برای سحری در طب سنتی ترکیبی از غذاها و شربت‌ها است. بهترین سحری از نظر طب سنتی غذاییه که ترکیبی از پروتئین و سبزیجات باشه. در مورد خوردن شربت در سحری هم در طب سنتی توصیه میشه انواع شربت طبیعی به همراه گلاب یا عرق بیدمشک مصرف بشه. البته بهتره که این شربت‌ها قبل از سحری و با فاصله از غذا مصرف بشه. ضمن اینکه در طب سنتی توصیه میشه فقط یک نوع غذا برای سحری انتخاب بشه. در واقع خوردن ماست و سالاد همراه غذا خیلی اشتباهه. اگه اصرار دارین که همراه غذای چیزی مصرف کنید فقط زیتون و سبزی خوردن مجازه. البته استفاده از لیموترش، نارنج، زرشک و سماق هم به تناسب طبع آدما و نوع غذا می‌تونه مفید باشه. در ادامه بهترین شربت‌ها و غذاهای مناسب سحری در طب سنتی را معرفی می‌کنیم.

لیست غذاهای مناسب برای سحری در طب سنتی

-        انواع پلو مخلوط به خصوص هویج پلو، ماش پلو، شوید پلو، لوبیا پلو، شوید و لوبیا چشم بلبلی پلو

-        انواع خورش به خصوص خورش آلو اسفناج، خورش بامیه، خورش کدو، خورش هویج، خورش به

-        انواع خوراک ترکیبی با گوشت و سبزیجات

-        سحری سرد: نان آرد کامل به همراه شیره انگور، عسل، کره بادام، ارده شیره یا تخم‌مرغ عسلی

نوشیدنی مناسب سحری

لیست شربت‌های مناسب برای سحری در طب سنتی

-        شربت آبلیمو و عسل

-        شربت سکنجبین

-        تخم شربتی

-        خاکشیر

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها