2709
نخوردن سحری در ماه رمضان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

نخوردن سحری در ماه رمضان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

1399/02/13 بازدید7488

روزه‌داران این روزها کم‌کم به روزه‌داری طولانی عادت می‌کنند. حالا که ساعات روزه‌داری طولانی و فرصت سحری خوردن در صبح کم شده است بسیاری به این سوال همیشگی رسیده‌اند که آیا بهتر نیست به جای کوتاه‌کردن خواب و پرداختن به سحری خوردن آن هم قبل از ساعت 4 صبح و در نیمه‌های شب، شام را به جای وعده سحری در آخر شب میل کنند و وعده سحری را حذف کنند؟ آیا نخوردن سحری عوارضی برای بدن به دنبال دارد؟ این سوال را از دکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه می‌پرسیم.

شرایط روزه داری در ماه رمضان

یکی از مهم‌ترین نکات در ماه رمضان وعده سحری است که نباید آن را به هیچ عنوان حذف کنید. سحری وعده بسیار مهمی است پس فکر نکنید که با یک وعده افطار یا حتی دو وعده افطار و شام آخر شب نخوردن سحری اشکالی ندارد. اگر وعده سحر را حذف کنید بدن شما با کمبود مواجه می‌شوید.

سحری

اهمیت سحری خوردن در ماه رمضان

سحری باید مانند وعده ناهار در نظر گرفته شود. یعنی یک وعده کامل تا بدن دچار کمبود نشود. یعنی شما علاوه بر افطار که یک وعده سبک است و شام مختصری که می‌خورید حتما باید سحری را هم جداگانه مصرف کنید. زیرا در این فصل بدن شما باید ساعات طولانی بدون غذا دوام بیاورد تا هم به فعالیت‌های روزانه برسد وهم روزه‌داری را تحمل کند. اگر شما وعده سحر را حذف کنید بی‌اختیار حدود 4،5 ساعت را به این زمان اضافه می‌کنید که زمان بسیار طولانی است.

مضرات نخوردن سحری چیست؟

در شرایط گرسنگی طولانی که با نخوردن سحری انجام می‌شود بدن شما خودش را در حالت قحطی می‌بیند و برای سوخت و ساز و انرژی مورد نیازش به ذخایر بدن دست اندازی می‌کند. از جمله این ذخایر قند کبد است که بدن آن را می‌سوزاند تا انرژی مورد نیازش را دریافت کند. این کار ضررهای بسیاری برای بدن شما دارد که یکی از آنها اختلالات متابولیسمی است. چون بدن شما به جای استفاده از ذخایر چربی از ذخایر حیاتی استفاده می‌کند و به جای سوزاندن چربی، قند را می‌سوزاند که باعث می‌شود شما لاغر نشوید، دچار افت قند شوید و با اختلالات متابولیسمی مواجه شوید. این واکنش بدن در مقابل مکانیسمی است که شما در پیش گرفته‌اید. به همین دلیل خوردن سحری بسیار حائز اهمیت است.

ارسال نظر شما

login captcha
ممنون جالب بود مخصوصا که اکثریت تصور میکنیم لاغر میشویم که با خونودن این مطلب میشه فهمید تصور کاملا غلطی هست

پربازدیدترین ها