2109
چجوری آروغ نوزاد رو بگیریم؟

چجوری آروغ نوزاد رو بگیریم؟

1402/12/07 بازدید320

آروغ زدن نوزاد

آخ، از این نوازش‌های روزانه که خیلی وقتا فراموش میشن! آروغ زدن برای نوزادا از مهمترین کار‌هاس. وقتی نوزادتون گریه می‌کنه یا آروم نیست، تخلیه هوای داخل معدش، میتونه شرایط رو براش قابل تحمل‌تر کنه. از طرفی وقتی بچه رو بغل می‌کنین که آروغشو بگیرین، یه ارتباط خاص بین شما و بچه به وجود میاد که حس امنیت و آرامش رو بهش منتقل میکنه. باید اضافه کنیم، بچه با آروغ زدن علاوه بر حفظ سلامت دستگاه گوارشش، امنیت و راحتیش رو هم نشون میده.

  آروغ زدن نوزاد

از طرف دیگه، آروغ زدن به نوزاد کمک می‌کنه که قوای عضلانیشو تقویت کنه. وقتی حس آروغ زدن رو به دست میاره، به تدریج می‎تونه تعادل و هماهنگی رو تو ریه‎هاش و اندام‎های داخلیش تقویت کنه. طی کردن این مراحل به مرور باعث می‏شه رشد فیزیکیش کامل شه و توسعه حسیش به بالاترین درجه برسه.

خوبه بدونین آروغ زدن، به نوزادا کمک می‌کنه تا به عملکرد بهتری توی سیستم تنفسی و قلبی برسن. با هر بار آروغ زدن، نوزاد اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنه که با این کار به عملکرد بهتر قلب و ریه‌هاش کمک میشه و همچنین احتمال بروز مشکلات تنفسی در آینده رو کاهش می‌ده.

به طور کلی، آروغ زدن نوزادا، اقدامی مهم و اساسیه که باید به عنوان بخشی از مراقبت روزمره کودک در نظر گرفته بشه. این کار نه تنها به رشد و توسعه صحیح فیزیکی و حسی بچه شما کمک می‌کنه، بلکه ارتباط و امنیت احساسی رو هم بین والدین و نوزاد ایجاد میکنه.

چکار کنیم که نوزاد به موقع آروغ بزنه؟

بهترین راه برای اطمینان از اینکه نوزاد به موقع آروغ میزنه، اینه به علائم و سیگنال‌هایی که اون کودک می‌ده توجه و رسیدگی کنیم. وقتی نوزاد گریه می‌کنه، آروم نیست یا حتی نشانه‌های دیگه‌ای از عدم راحتی بروز می‌ده، می‌تونه نشونگر این باشه که به آروغ زدن نیاز داره. به موقع انجام شدن این کار باعث میشه تا دستگاه گوارشش بتونه بهتر عمل کنه و دچار ورم شکم یا دلدرد نشه.

در موازات با همین موضوع می‌تونیم ببینیم که نوزاد اشاره‌ای به این داره که می‌خواد بغل بشه یا نه. گاهی وقتا فقط با بغل کردن و نزدیک شدن به نوزاد، اون حالت آرامش و اطمینان خاص رو پیدا می‌کنه که بهش اجازه می‌ده آروغ بزنه.

در نهایت، بهتره که روال روزانه‌ی نوزاد رو بشناسیم و در طول روز به طور مرتب به نوزاد این امکان رو بدیم که آروغ بزنه. مثلاً بعد از خوردن، قبل از خوابیدن یا هر وقت که نوزاد نشون بده که نیاز به آروغ زدن داره، این فرصت رو بهش بدیم. با تجربه و شناخت بهتر از نوزاد، می‌تونیم به راحتی بفهمیم که زمان مناسب برای آروغ زدن، حدودا چه موقعیه.

راههای خانگی برای آروغ زدن کودک

برای رسیدن به جواب چگونه آروغ نوزاد و بگیریم؟ بررسی چندتا راه خانگی برای آروغ زدن بچه می‌تونه خیلی مفید باشه. اول از همه، می‌تونیم از طریق استفاده از پتو، بچه رو بغل بگیریم تا بتونه به مرحله تخلیه هوای معدش برسه. برای انجام درست این کار باید با نشستن روی صندلی، بچه رو بغل بگیریم و با طولانی کردن یا کوتاه کردن طول پتو، هوای تازه رو به ریههای بچه وارد کنیم.

روش دیگه اینه که بچه رو روی شکمش قرار بدیم و دستامون رو زیر باسن و کمرش بگذاریم. توی این حالت نای بچه مستقیم قرار میگیره. این حالت باعث می‌شه که هوای تازه به ریه بچه وارد بشه و اون احساس راحتی و آرامشی رو که لازم داره، تجربه کنه.

همچنین، می‌تونیم از صدایی که مثل آروغ زدن باشه استفاده کنیم. به عنوان مثال، می‌تونیم به طور مداوم صدای "شششش" یا "هو" تولید کنیم که این کار بچه رو تشویق می‌کنه که نفس عمیق بکشه و آروغ بزنه. در حقیقت بچه سعی میکنه این رفتار والدین رو تقلید کنه که همین کار باعث میشه ریههاش پرکارتر باشن و هوای تازه بیشتری رو تنفس کنه.

 گرفتن آروغ نوزاد

جمع بندی

الان میدونیم که اهمیت آروغ زدن برای بچهها چقدر بالاس. در مقاله سعی کردیم راههای علمی و خانگی این کار رو باهم مرور کنیم. برای انجام درست این کار باید حتما صبر و حوصله به خرج بدین تا بچه بتونه در امنیت کامل این کار رو انجام بده.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها