2109
روز پدر در هر کشوری چجوری برگزار میشه؟

روز پدر در هر کشوری چجوری برگزار میشه؟

1402/11/04 بازدید756

تاریخچه روز پدر

تولد سربازی که آغازگر داستان بود
در اغلب کشورها روز پدر، سومین یکشنبه از ماه ژوئن هست و جالبه بدونید که در ادامه روز مادر و قدردانی از مادرانه. اما به طور کلی در گذشته برای اولین بار یک نفر به نام سونورا اسمارت تصمیم گرفت که روز مرد رو وارد تقویم کنه! اما چه مناسبتی باعث شده که سومین یکشنبه ماه ژوئن به نام پدر نامگذاری بشه؟ جواب این سوال به سال 1910 در آمریکا برمی‌گرده، ویلیام جکسون اسمارت، پدر او که از سربازان قدیمی ارتش آمریکا بود، به تنهایی شش فرزند رو بزرگ کرده بود و دخترش برای قدرانی از او تصمیم گرفت روز تولدش یعنی 5 ژوئن جشن بزرگی ترتیب بده. اما چون آمادگی کافی برای این کار رو نداشت، جشن تا سومین یکشنبه ژوئن به تعویق افتاد و به این ترتیب با حمایت افراد بانفوذ و ثروتمند تنها 6 سال بعد از این اتفاق حتی خانواده رییس‌جمهور وقت آمریکا هم این روز رو جشن می‌گرفتن. در سال 1924 رییس جمهور آمریکا این روز رو به عنوان روز ملی معرفی کرد و چند سال بعد یکی از روزهای تعطیل تقویم شد.

تاریخچه روز مرد

اما در همه جای دنیا سومین یکشنبه ژوئن از این اعتبار برخوردار نیست. به عنوان مثال آلمان روز عروج مسیح به آسمان رو به عنوان روز پدر می‌شناسن که تاریخ آن 40 روز بعد از عید پاکه. در اسپانیا، پرتغال و ایتالیا روز 19 مارس که به عنوان جشن یوسف مقدس شناخته می‌شه متعلق به پدرانه و بعضی از کشورها مثل لبنان، مصر، اردن و سوریه 21 ژوئن رو به نام روز پدر می‌شناسن

جشن روز پدر در کشورهای مختلف

در آلمان رسم بر این هست که روز پدر گروه‌هایی از مردان که شامل افراد جوان و میانسال می‌شن به پیاده روی و گردش در بیرون از شهر میرن. اونا با خودشون نوشیدنی و غذاهای سنتی رو در واگن‌های کوچیک حمل می‌کنن و روز رو به نوشیدن و پیاده روی می‌گذرونن. این سنت احتمالا ریشه در نمایش‌های بازسازی روز عروج عیسی و حرکت اونا به طرف زمین‌های کشاورزی داره. البته در این مراسم مردها نقش‌های مختلفی هم به خودشون می‌گیرن و با چهره دوره‌گردهای خوشگذران یا آقازاده‌ها این روز رو برگزار می‌کنن. با این حال بیشتر مردم دوست دارن این روز رو کنار خانواده هاشون باشن یا از تعطیلات مدرسه استفاده کنن و به سفرهای کوتاه مدت برن.
در کشور تایلند روز تولد شاه به عنوان روز پدر جشن گرفته می‌شه. مردم با پوشیدن لباس‌های زرد رنگ که رنگ رسمی روز تولد پادشاه هست، این روز رو جشن می‌گیرن و بچه‌ها به پدرانشون گل اختر که نشونه مردونگی هست هدیه میدن.
در جنوب افریقا هم مثل آمریکا بچه‌ها برای پدرانشون انواع و اقسام هدیه ها مانند گل، کارت تبریک، یا لوازم و وسایل مختلف تهیه می‌کنن و افراد خانواده با هم برای تفریح و ماهیگیری به خارج شهر میرن.
در ژاپن روز پدر بدون گل برگزار نمی‌شه. شیرینی‌هایی که بچه ها خودشون می‌پزن همراه با میگو و بقیه غذاهای دریایی در این روز مصرف می‌شه و پدرها از بچه‌هاشون هدیه‌های مختلف می‌گیرن.
در مکزیک هم هدیه دادن به پدر و وقت گذرانی با خانواده در این روز اهمیت ویژه داره و مردم به گردش و دویدن دسته جمعی میرن.

جشن روز پدر

آسمان تقریبا همه جا همین رنگه!

درست مثل کشور خودمون، برای بیشتر مردم دنیا این روز همراه با خرید هدیه و جشن و تبریک به پدرهاست. افراد زیادی برای پدرشون هدیه می‌خرن  و انواع لوازم مردونه از وسایل الکتریکی گرفته تا پوشاک و عطر در این روز به فروش می‌رسه که البته گل سر سبد این هدایا هم که چورابه! مدارس و مراکز نگهداری و آموزش بچه‌ها هم سعی می‌کنن این روز رو با برنامه‌هایی برای بچه‌ها و پدرانشون خاص کنن.
البته به نظر می‌رسد که باز هم مثل کشور ما در همه جای دنیا آمار روز پدر در تعداد تماس‌های تلفنی، کارت تبریک یا پیام‌های ارسال شده و هدیه‌های مخصوص نسبت به روز مادر پایین‌تره. البته این تفاوت میان پدرها و مادرها اغلب به این دلیله که مادران بیشتری به تنهایی از کودکانشون نگهداری می‌کنن. در هر حال این روز فرصتیه که به پدرها یادآوری کنیم قدردان بودنشون هستیم..
.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها