2109
عوارض ریسه رفتن کودک

عوارض ریسه رفتن کودک

1402/11/26 بازدید400

ریسه رفتن کودک

ریسه رفتن کودکان واکنش موقتی اونها در پاسخ به تنشها یا ناامیدی‏هاست. این وضعیت معمولاً در کودکانی رخ می‌ده که بین 6 ماه تا 6 سال سن دارن. در این حالت، کودک ناگهان نفس نمی‌کشه و صورتش ممکنه بی‌رنگ بشه و گاهی هم این احتمال وجود داره که کبود بشه. این حالت ممکنه به دنبال یه  واکنش عاطفی شدید، ترس، درد یا تنش فیزیکی رخ بده. ریسه رفتن کودکان در دو حالت اتفاق می‌افته: نوع اول، نوع سینکوپاله که به همراه از دست دادن آگاهی و کاهش فشار خون صورت می‌گیره. نوع دوم، نوع سیانوتیکه که با سفید شدن رنگ پوست و بیحالی همراهه. هر دو نوع معمولاً در حالت‌های احساسی یا بعد از تنش شدید رخ می‌دن. اگه فکر می‌کنین کودک شما این نوع واکنش رو داره، بهتره با پزشک کودکان مشورت کنین تا علت و نحوه مدیریت این وضعیت رو یاد بگیرین.

دلایل ریسه رفتن کودکان

چه علائمی ممکنه با ریسه رفتن کودکان دیده بشه؟

ریسه رفتن کودک ممکنه علائم و نشونه‌های زیر رو داشته باشه:

1. نفس نکشیدن (Apnea):

کودک بطور ناگهانی نفس نمی‌کشه و ممکنه بیحال بشه. مدت زمانی که کودک نفس نمی‌کشه، معمولاً یه دقیقه طول میکشه، اما در برخی موارد ممکنه بیشتر هم بشه.

2. بی‌هوشی (Loss of Consciousness):

در بعضی موارد، کودک ممکنه در حین نفس نکشیدن بی‌هوش بشه و آگاهی خودش رو از دست بده.

3. بیحالی صورت (Cyanosis):

در برخی از حالتهای ریسه رفتن کودکان، صورت کودک ممکنه به رنگ سفید تغییر کنه. این حالت به دلیل کاهش سطح اکسیژن در خونه.

4. تنش و استرس قبل از وقوع واکنش:

ممکنه کودک در زمان تنش یا ناامیدی قبل از وقوع Breath-Holding Spell، علائم استرس و ناراحتی رو از خودش نشون بده.

5. تکرار وقوع:

ریسه رفتن کودک ممکنه چندین بار در طول روز یا هفته تکرار بشه.

اگه کودک شما این نوع واکنش رو داره یا شما نگران این وضعیت اون هستین، بهتره با پزشک کودکان مشورت کنین تا تشخیص دقیقی برای علت و مدیریت این وضعیت بگیرین.

چه عواملی می‌تونه باعث تکرار وقوع ریسه رفتن کودکان در کودکان بشه؟

تکرار وقوع ریسه رفتن کودک می‌تونه به عوامل مختلفی برگرده. در زیر، برخی از عوامل ممکن که باعث تکرار این وضعیت در کودکان می‌شن رو ذکر می‌کنیم:

  1. واکنش به درد یا تنش: بیشترین علت تکرار ریسه رفتن کودکان، واکنش کودک به درد، تنش یا ناامیدیه. ممکنه در مواقعی که کودک با واکنش شدیدی روبرو می‌شه، مثل سقوط، ضربه یا برخورد با چیزی، این وضعیت رخ بده.
  2. عوامل عاطفی: استرس، ناراحتی، خشم، ترس یا حتی خوشحالی شدید می‌تونه باعث تکرار ریسه رفتن کودکان بشه. کودکانی که معمولاً در برخورد با احساسات خودشون مشکلاتی دارن، این وضعیت رو بیشتر تجربه میکنن.
  3. تنفس نامنظم: برخی از کودکان که دارای تنفس نامنظم هستن به این عارضه بیشتر دچار میشن. این عوامل می‌تونن باعث ایجاد تغییرات در سطح اکسیژن و دی‌اکسید کربن خون بشن و وقوع این وضعیت رو تسریع کنن.
  4. عوامل مرتبط با سیستم قلبی-عروقی: در برخی از کودکان با مشکلات قلبی یا عروقی، مثل نارسایی قلبی، تکرار ریسه رفتن کودکان مشاهده میشه.
  5. عوامل وراثتی: برخی از مطالعات نشون دادن که ریسه رفتن کودکان ممکنه به طور مشخص به وراثت برگرده. در این موارد، احتمال تکرار این وضعیت در خانواده‌هایی که در اونها افراد دیگری نیز این وضعیت رو تجربه کردن، بیشتره.

با توجه به اینکه هر کودک می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه، بهتره با پزشک در مورد ریسه رفتن کودکان صحبت کنین تا علت و درمان مناسب رو پیدا کنین.

آیا تکرار ریسه رفتن کودکان می‌تونه خطرناک باشه؟

در اکثر موارد ریسه رفتن کودکان بی‌خطره و در طول زمان به طور طبیعی کاهش پیدا می‏کنه. با این حال، در برخی موارد خاص، ممکنه خطرناک باشه. در ادامه، مواردی رو که می‌تونن خطرناک باشن، بررسی می‌کنیم:

  1. ضربه: اگه کودک در حین ریسه رفتن، ضربه‌ای ببینه، ممکنه خطرناک باشه و باید بررسی بشه که آیا ضربه به مغز یا بخشی دیگه از بدن رخ داده یا خیر.

 موقع ریسه رفتن کودک چیکار کنیم؟

  1. صرع: گاهی اوقات ریسه رفتن کودکان می‌تونه به صرع مرتبط باشه. اگه کودک دارای تاریخچه صرعه و ریسه رفتن کودکان با علائم مرتبط با صرع همراهه ، باید توسط یه پزشک مورد بررسی قرار بگیره.
  2. توقف تنفس طولانی: اگه Breath-Holding Spell باعث توقف تنفس طولانی در کودک بشه، به خصوص اگه رنگ صورت تغییر کنه، باید به پزشک مراجعه بشه.

در هر صورت، اگه کودک شما ریسه می‌ره و شما نگران هستین، بهترین راه حل اینه که با پزشک کودکان مشورت کنین. پزشک می‌تونه تشخیص دقیقی بده و راهکار مناسب رو مشخص کنه.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها