2109
چرا زنان ایرانی از زایمان طبیعی می‌ترسند؟/ مقایسه سزارین و طبیعی از دیدگاه مادران

چرا زنان ایرانی از زایمان طبیعی می‌ترسند؟/ مقایسه سزارین و طبیعی از دیدگاه مادران

1394/12/02 بازدید9483

نی‌نی سایت: می‌گوید حتی فکرش هم دردآور است. 9 ماه بارداری و به نفس نفس افتادن یک طرف، دراز به دراز افتادن و جیغ و داد کردن برای تولد عزیزترین کسی که در دنیا می‌شناسی، از بین پاهایت یک طرف دیگر. رو ترش می‌کند و می‌گوید من ترجیح می‌دهم مثل بچگی‌ام فکر کنم، بچه را خدا می‌دهد و در دلت می‌گذارد و بعد هم از شکمت بیرونش میاوری. اگر به من بود از قلبم بیرون می‌آوردمش. او پاک‌ترین کسی است که می‌شناسم، مثل اشک چشم، بچه‌ام اشک چشم من است. همه این‌ها را می‌گوید که بگوید حاضر نیست زایمانش طبیعی باشد. حاضر است شکمش رد هزار تیغ و چاقو را در خود مثل آیینه‌ای هر بار نگه دارد و نشانش دهد، اما طبیعی زایمان نکند. این البته ترس و یکی از دلایل مادرانی است که در آستانه 9 ماهگی باید بار خود را زمین بگذارند و بین دو راهی زایمان طبیعی و سزارین گیر افتاده‌اند.
به گفته مینا بالینی، متخصص زنان و زایمان: «کشور ما در آمار سزارین در جهان رتبه دوم را دارد. این خبری است که نگرانی‌ها درباره شیوع بیش از حد سزارین در میان زنان ایرانی را برانگیخته، اما کم نیستند خانم‌هایی که عوارض زایمان طبیعی را به جان نمی‌خرند و حاضرند زیر تیغ پزشکان بروند.»

 کاچی بهتر از هیچی...
پایش را کرده توی یک کفش و می‌گوید مگر طبیعی هر چیز چه مشکلی دارد که می‌خواهی خودت را ببری زیر تیغ؟ ما هم زایمان کردیم، چیزی‌مان نشد که هیچ، تازه بچه‌هایمان را هم فرستادیم خانه بخت. این تصور بسیاری از مادران است که نه یک‌بار و دوبار، بلکه چندین و چندبار زایمان طبیعی را تجربه کرده‌اند و معتقدند همه چیز با خوردن کاچی بعد از زایمان به روال قبلی خود باز می‌گردد. فرناز می‌گوید: «همان بار اول هم که به حرف مادرم گوش کردم اشتباه کردم. فشار بیش از حد به رحم و ترس این‌که بدنم متلاشی شود، ضربان قلبم را تند کرده و قلب بچه را به شماره انداخته بود.» اما مونا می‌گوید که هیچ اطلاعاتی درباره زایمان طبیعی به او داده نشده بود، بیشتر حرف‌های اطرافیان از درد زایمان و خطای پرستاران درباره گرفتن نوزاد، او را از طبیعی زایمان کردن منصرف کرده بود. او می‌گوید: «دکترم هیچ اصراری درباره طبیعی یا سزارین کردن نوزاد نداشت چون دست‌مزدش برای هر دو زایمان یکسان بود. اما انقدر شنیده بودم که فلانی 13 ساعت درد کشیده و ... که بی‌خیال زایمان طبیعی شدم و از همان اول گفتم سزارین.» دکترهای زنان و زایمان معتقدند گاهی این نوع زایمان به زنان توصیه نمی‌شود زیرا اگر کسی لگن کوچکی داشته باشد، این نوع از زایمان صدمات بیشتری برای او در پی خواهد داشت، مشکلاتی مانند ناتوانی در زور زدن، استرس زیاد، خونریزی‌های دیررس ناشی از جفت باقی مانده در بدن، افتادگی، شل شدگی و باز شدن واژن، عدم کنترل ادرار و مدفوع، مرگ جنین در داخل رحم، خونریزی و شکستگی جمجمه نوزاد خواهد بود. 
اما به همان نسبت زایمان طبیعی فوایدی هم دارد. سمیه علیزاده، متخصص مامایی می‌گوید: « زایمان طبیعی باعث جمع شدن سریع رحم، زود سرپا شدن و ارتباط بهتر نوزاد با مادر خواهد بود. در زایمان طبیعی چون نوزاد بلافاصله به آغوش مادر داده می‌شود، می‌تواند از اولین شیر مادر که به نوعی واکسن هم هست، تغذیه کند و تکامل بهتری پیدا کند. علاوه بر این مادران هر چه زودتر نوزادشان را در آغوشش بگیرند، خونریزی پس از زایمانشان کمتر خواهد بود.» 

 

آب کردن آن شکم حجیم
شهلا درباره زایمانش می‌گوید: «خونریزی پس از زایمانم زیاد بود و دکتر مجبور شد خون تزریق کند. این تازه اولین دردسر بود. پس از آن زخم زایمانم عفونت کرد. فشار خون پیدا کردم. همان زمان یک مادر دیگر بود که همراه با من وارد اتاق عمل شد و به داروی بیهوشی حساسیت داشت و تا روز بعد که بخواهیم مرخص شویم ریه‌اش هم عفونت کرده بود.» البته متخصصان زنان و زایمان چسبندگی داخل رحمی، صدمه به احشای داخل شکم، لخته در عروق پاها که عوارض ریوی ایجاد می‌کند، نگرفتن سینه مادر توسط نوزاد، دیر جمع شدن رحم، عفونت محل سزارین، ضایعات پستانی، افسردگی، ناباروری ثانویه و ... را از آسیب‌های سزارین دانسته‌اند. اما بیشتر مادران به دلیل کمتر درد کشیدن این عوارض را به جان می‌خرند. مهم‌ترین دلیل مراجعه مادران به پزشک بعد از عمل سزارین، درد ناشی از بخیه‌هاست که با مسکن‌ها آن نیز برطرف خواهد شد. مونا می‌گوید: «البته این تازه آغاز دردسرهای مادر شدن است چون همین‌که زایمان کردید با شکمی مواجهید که انگار هنوز چیزهایی را در خود حفظ کرده است. آب کردن آن شکم اراده می‌خواهد. من مدت‌ها با بستن مشمع دور شکمم و دویدن کمی از آن حالت از ریخت افتادگی را برطرف کردم، اما بدن زن به گونه‌ای است که پس از یکی دو سال، به حالت اول برمی‌گردد.»

ارسال نظر شما

login captcha

من به عنوان مادری که تجربه زایمان طبیعی داشتم توصیه می کنم فق و فقط زایمان طبیعی اما قبلش سعی  کنید بدن ورزیده داشته باشین و کلی پیاده روی بکنید در طول بارداری

کاملا موافقم
من خودم ماه قبل با یکی از مثلا بهترین متخصصان زنان (دکتر نفیسه.ک) بیمارستان خاتم زایمان طبیعی داشتم. زایمانم عاااااالی بود. یعنی من تو خونه هم باور کنید میتونستم راحت فارغ شم!!! اصلا دکتر و ماماها و پستارا نفهمیدن بچه کی اومد! درد کشیدنم هم جالب بود: صدام درنمیومد فقط به خودم میپیچیدم واسه همین اصلا پرستارا فکر نمیکردن من در شرف زایمان باشم چون فکر میکردن هنوز دردام شدید نشدن که صدام درنمیاد! خلاصه اینارو گفتم که بدونید بنا به اعتراف خود دکتر و همه ماماها زایمانم فوق العاده بی دردسر بود براشون. اما..... وااااای از دوره نقاهتش که هنوزم درگیرشم. این متخصص بنام و کادر مامایی اون بیمارستان خاتم که این همه هم اسم در کرده عرضه نداشتن رحم رو کاملا پاکسازی کنن و شیرینی زایمانم رو به کامم تلخ کردن. تا همین الان تو این یک ماه چندین بار خونریزی شدییییید کردم و تیکه های بافت قد مشت دست هربار ازم خارج شده متاسفانه. یعنی روز زایمان یه طرف...این یک ماه هرروزش یک طرف.
من طبیعی زایمان کردم و راضیم درسته چند ساعت درد میکشی که البته لحظات اخرش خیلی شدیده و قبلش درد کم و بافاصله هست..... ولی بعد زایمان یه اخ هم نگفتم راحته راحت شکمم رو هم.سریع از روز بعد زایمان یستم و کاملا جمع شده و......
با ایم ماماهای بیسواد و بداخلاق و دکترهایی که به فکر پرکردن جیبشونن چطور میشه زایمان طبیعی رو در ایران باب کرد .به قول مصباح ما کجا اروپا و کشورهای پیشرفته کجا..اونجا پرستارا و ماماها مث فرشته دور و بر زن باردار میگردن اینا به زور جواب سلام بیمارو میدن ...هییی
بچه ها زور نیست که.....من دو سال طول کشید تا با همسرم نزدیکی کنم. بنظرتون ادمی مثه من می تونه طبیعی زایمان کنه.تازه خاله مم دیدم طبیعی زایمان کرده افتادگی رحم داره. می گفت حیف سزارین نیست؟؟؟
من سزارین کردم عالی بودهیچ عوارضی هم نداشت خداروشکر.طبیعی هم اورده بودم که افتضاح بودخیلی درد داشتم.من سزارین روترجیح میدم.الان مثل قبلا نیس مردم ضعیف شدن نمیتونن زوربزنن.یکم طول بکشه بچه اکسیژن بهش نرسه یا سی پی میشه یاتشنجی.سزارین هم برای مادربهتره هم بچه
اول لطفا ماماها و پرستارا بیشتر آموزش ببینن هم تکنیکی هم طرز رفتار بار مادر. بعدم زوری نمیشه.
من که از سزارینم خیلی راضیم روز بعدش هم راه میگرفتم و به یک هفته نکشید خودم.میتونستم کارآمد رو بکنم فقط استرس الکی به ملت میدن هر دو زایمان کاملا بستگی به شرایط روحی و جسمی مادر داره
شخص من اگر ماما و پزشک بعد معاینه توافق نداشتن که نمی تونم بچه ام را طبیعی به دنیا بیارم هرگز به سزارین فکر هم نمی کردم.سزارین من بسیار مشکل بود هم درد بعد از زایمان هم نزدن مسکن هم حساسیت به بیهوشی هم تاثیر بیهوشی روی بچه ام که تا مدت طولانی خوابیده بود شیر نمی خورد و خلاصه ... من هنوز هم از همون جای زخمی که گفتن کم رنگ میشه خوشم نمیاد و خونریزی که داشتم تا شش ماه قطع نشد در حالی که یکی از فامیل ما که به تازگی طبیعی زایمان کرده در ده روزگی بچه اش مهمانی برگزار کرده بود و این در حالی هست که من تا 15 روزگی پسرم کمرم راست نمیشد از درد.خلاصه برای این دومی وحشت سزارین افتاده به جانم و با توجه به اینکه شرایط لگن من کلا مناسب طبیعی نیست بالاجبار یک راه جلوی خودم دارم.عوض اینکه از بارداری دومم لذت ببرم از جلسه اول از دکترم درباره نحوه زایمان و اینکه آیا باید بازهم سزارین بشم پرسیدم.

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9644 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7026 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15200 بازدید